راهکارهای طلایی برای افراد دچار اختلالات خواب

متخصص بیماری‌های غدد و داخلی گفت: کمبود آهن می‌تواند موجب بدخوابی شود.

راهکارهای طلایی برای افراد دچار اختلالات خواب

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،مهران زمان‌زاده در ارتباط با مشکل اختلال خواب اظهارداشت:عوامل متعددی روی خواب اثر می‌گذارند که از میان آنها، غذا و تغذیه سالم اهمیت ویژه‌ای دارند.

وی افزود: بدن 2 ساعت زمان لازم دارد که غذا را هضم کند و خوابیدن با معده پر، می‌تواند سبب اختلال در خواب شود. بنابراین باید از مصرف غذا نزدیک به ساعت خواب (حداقل 2 ساعت) پرهیز شود.

متخصص بیماری‌های غدد و داخلی بیان داشت: بهتر است که غذاهای پر ادویه در وعده شام مصرف نشود چراکه ادویه موجب افزایش متابولیسم بدن شده و موجب اختلال در خواب می‌شود.

زمان‌زاده ادامه داد: از مصرف کافئین قبل از خواب باید پرهیز شود و بهتر است که مصرف آن در طی روز نیز محدود باشد چراکه کافئین ماده‌ای محرک است که سبب افزایش هوشیاری و در نتیجه بی‌خوابی می‌شود.

وی با بیان اینکه یک ساعت قبل از خواب، بهتر است آب و مایعات مصرف نشود، بیان داشت: افزایش مصرف غذاهای حاوی تریپتوفان، به بهبود خواب بسیار کمک می‌کند. تریپتوفان اسید آمینه‌ای است که در بدن به هورمون‌هایی که در ایجاد خواب موثرند، تبدیل می‌شود.

متخصص بیماری‌های غدد و داخلی گفت: شیر، ماست، دوغ، کفیر، گوشت بوقلمون، غلات، حبوبات، مغزدانه‌ها، موز، سبزیجات به خصوص اسفناج و کاهو حاوی این اسید آمینه هستند که مصرف آن ها حداقل 2 ساعت قبل از خواب توصیه می‌شود. همچنین شیر موز و شیر عسل دو ماده غذایی مناسب برای وعده قبل از خواب هستند که به بهبود خواب نیز کمک می‌کنند.

زمان‌زاده گفت: مصرف برخی از مکمل‌های غذایی از جمله ویتامین های گروه B ، C، کلسیم، منیزیم، روی یا مولتی ویتامین‌های حاوی این ویتامین‌ها و مواد معدنی، می‌توانند در ایجاد خواب راحت موثر باشند. این ترکیبات به خصوص در افرادی که نیازهای تغذیه‌ای خود را از طریق برنامه غذایی نمی‌توانند تامین کنند، می‌تواند کمک کننده باشد.

متخصص بیماری‌های غدد و داخلی خاطرنشان کرد: کمبود آهن نیز می‌تواند موجب بدخوابی شود و در افرادی که دچار کمبود آهن هستند، مکمل آهن به عنوان روشی جهت بهبود خواب باید مورد توجه قرار گیرد.

وی عنوان کرد: رعایت رفتارهای غذایی مناسب اهمیت خاص دارند. به این معنی که داشتن یک برنامه غذایی سالم، منظم و زمانبندی شده با توجه به شغل و حرفه فرد، عدم گرفتن رژیم‌های غذایی غیر اصولی و طولانی مدت و به طور کلی داشتن یک برنامه غذایی حاوی میوه و سبزی‌های زیاد و غلات تصفیه نشده در تامین نیازهای تغذیه‌ای و در نتیجه داشتن خوابی آرام مؤثرند.

منبع :

پاسخ تلفنی به سوالات شما و برنامه ریزی شخصی

برنامه ریزی روزانه و زمان بندی صحیح برای مطالعه در ایام امتحانات و دوران جمع بندی کدام است؟
مناسب ترین کتاب ها برای دوران جمع بندی ؟
بهترین تغذیه برای افزایش حافظه و کاهش خواب آلودگی و خستگی کدام است؟ چگونه تمرکزم را در حین مطالعه بالا ببرم؟
از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب