تأثیر اختلالات بینایی بر کُندخوانی

اغلب پیش می‌آید که با این عبارات مواجه شویم: «من کُند می‌خوانم»، «من معمولاً چیزهایی را که خوانده‌ام زود فراموش می‌کنم».

تأثیر اختلالات بینایی بر کُندخوانی

اغلب پیش می‌آید که با این عبارات مواجه شویم: «من کُند می‌خوانم»، «من معمولاً چیزهایی را که خوانده‌ام زود فراموش می‌کنم». این دو جمله بسیار شایع هستند و جای تعجب نیست؛ زیرا توانایی پردازش بصری اطلاعات، مهم‌ترین قدم در یادگیری از طریق بینایی است که برای مثال در فرایند خواندن رخ می‌دهد.

خواندن به توانایی انسان در دریافت و برداشت مؤثر اطلاعات بصری، پردازش و دریافت معنا از این اطلاعات وابسته است. بیش از 65 درصد از مسیرهایی که به مغز منتهی می‌شود، درگیر تبادل اطلاعات بصری است. زمانی که فرد مشغول خواندن می‌شود، مغز محرک‌های بصری را از طریق اعصاب مربوط به اطلاعات دیداری، دریافت می‌کند که شامل اطلاعاتی در زمینه‌ی عمق و حدت بینایی، همگرایی و ادراک شکل و زمینه است.

این در حالی است که مدارس معمولاً تنها بر یکی از این موارد تکیه دارند که همانا حدت بینایی است. اگرچه حدت بینایی خود عامل مهمی برای تسهیل خواندن و یادگیری است و هیچ کس منکر اهمیت قوای بینایی 20/20 نیست، اما این قابلیت تنها عاملی نیست که می‌تواند توانایی خواندن و درک مطلب را تضمین کند. هر گونه اختلال در دیگر مراحل ادارک بینایی نیز می‌تواند تأثیرات منفی بر فرایند پردازش بصری و ادارک معنایی هنگام فرایند خواندن داشته باشد. متأسفانه این اختلالات اغلب ناشناخته باقی می‌مانند و به عنوان خصوصیات طبیعی دانش‌آموزان در مدارس تعبیر می‌شوند.



مطالب مرتبط

پاسخ تلفنی به سوالات شما درباره کنکور 97

با درصدهای تخمینی در کنکور 97 , احتمال دارد چه رتبه ای بیاورم و کجا می توانم قبول شوم؟

آیا برای ویرایش اطلاعات ثبت نام کنکور (معدل, کد سهمیه و ...) باز هم زمان دارم؟

کنکور 98 به چه صورت خواهد بود ؟

انتخاب رشته و دانشگاه را از همین امروز با مشاوران شروع کنید

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب