تکنیک‌های 14 گانه کنترل خشم

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند 14 اقدام عملی برای کنترل خشم را معرفی کرد و گفت:به طور کلی بیان، سرکوب و آرام کردن سه رویکرد مهم در مواجهه با خشم هستند.

تکنیک‌های 14 گانه کنترل خشم

به طور کلی سه رویکرد مهم در مواجهه با خشم وجود دارد که عبارتند از: بیان کردن، سرکوب کردن و آرام کردن.

بیان احساس‌‌های خشم به صورت تأکیدی -و نه تهاجمی- سالم‌ترین راه است؛ بیان یک موضوع با تأکید، به معنای فشار آوردن یا درخواست شدید نیست، بلکه به معنای محترم شمردن خود و دیگران است؛ خشم سرکوب شده می‌تواند مسائل دیگری ایجاد کند و منجر به رفتار انفعالی-تهاجمی شود؛ کسانی که دائماً دیگران را تحقیر می‌کنند، از همه چیز ایراد می‌گیرند و تفسیرهای عیب جویانه می‌‌کنند، هنوز نیاموخته‌‌اند که چطور خشم خود را به طور سازنده بیان کنند و تعجبی نیست که آنان کمتر روابط موفقیت‌آمیزی با دیگران دارند.

انسان می‌تواند درون خود را آرام کند؛ این به معنای آن است که نه فقط رفتار خارجی خود را کنترل می‌کند، بلکه حتی واکنش‌های درونی خود را نیز کنترل می‌کند و گام‌هایی برای پایین آوردن ضربان قلب برمی‌دارد، خود را آرام می‌سازد و باعث فرونشستن احساسات می‌شود و زمانی که هیچ‌کدام از این روش‌ها کارساز نباشند، آن وقت کسی یا چیزی آسیب خواهد دید.


تکنیک‌های 14 گانه کنترل خشم




اقدامات عملی مقابله با خشم چیست؟

یکی از مهمترین راه‌های مقابله با خشم، مدیریت کردن آن است و تنها با به کار بردن تکنیک‌های ساده زیر می‌توانید به راحتی بر عصبانیت خود کنترل داشته باشید؛ هر چیزی نیاز به تمرین دارد پس انتظار نداشته باشید فقط با خواندن این تکنیک‌ها بتوانید موفق شوید.

1- تنفس عمیق! یک نفس عمیق بکشید و تا ده بشمارید و اجازه دهید تا بازدم‌تان بیرون بیاید، یعنی به صورت آهسته نفستان را بیرون دهید؛ این توصیه دلیل فیزیکی دارد، زیرا دیافراگم به بدن دستور می‌دهد که آرام بگیرد؛

2- اجازه دهید زمان کمی بگذرد! از موقعیتی که شما را عصبانی کرده است دور شوید و برای چند دقیقه کاری کنید که حواستان را پرت کند و مشغولتان کند؛ می‌توانید کمی راه بروید تا کمی آرام شوید و چشم‌اندازی را در ذهن خود تصور کنید؛ از موقعیت کنونی خود فاصله بگیرید و با خود فکر کنید که فردا یا هفته بعد یا سال بعد چه خواهد شد.

3- مراقب کلام خود باشید! تحقیر، توهین، تهدید، سرزنش و پرخاشگری نکنید و دقت کنید اگر صدایتان بلندتر شده، به تندی و با پرخاشگری صحبت می‌کنید، کمی مکث کنید تا آرام شوید.

4- خود را آرام کنید! روش‌‌هایی مانند تنفس عمیق، شست‌وشوی دست و صورت، نوشیدن آب و پیاده‌روی در کاهش خشم و عصبانیت مؤثر است؛ ریلکسیشن(آرام سازی) نیز یکی از روش‌های مؤثر برای کاهش خشم و اضطراب است.

5- گذشت کنید! گذشت به معنای فراموش کردن مسئله نیست، بلکه گذشت به معنای رها کردن خود از خشم است؛ گذشت نشانه کنترل انسان بر احساساتش است، نه نشانه ضعف.

6- از عذرخواهی نترسید! اگر متوجه شدید رفتار شما باعث ناراحتی و عصبانیت طرف مقابل شده است، عذرخواهی کنید؛ این امر برای ترمیم رابطه و کاهش آثار زیانبار پرخاشگری ضروری است.

7- آیا واقعاً اهمیت دارد؟! قبل از این که بحثی را شروع کنید، با خود فکر کنید آیا موضوع مورد اختلاف واقعاً ارزش دارد که شما را عصبانی کند؟ یا می‌توانید به سادگی از آن بگذرید؟ و یا طور دیگری رفتار کنید.

8- به نشانه‌‌های بروز خشم دقت کنید! در هنگام خشم ابتدا نشانه‌‌های آغازین و هشداردهنده خشم بروز می‌کند و با شناخت این نشانه‌ها و کنترل آن‌ها می‌توان از شدت یافتن خشم جلوگیری کرد؛ تغییرات بدنی همچون افزایش ضربان قلب، افزایش فشارخون، منقبض شدن عضلات، تغییر تنفس، مشت شدن دست‌ها و به هم فشردن دندان‌ها از نشانه‌های فیزیولو‍ژیک خشم است.

9- به دنبال توضیح دیگری بگردید! وقتی که کسی از ما انتقاد می‌‌کند یا به گونه‌ای عمل می‌کند که به هنجارها یا انتظارات ما بی حرمتی می‌‌شود، این امکان وجود دارد که حواسش پرت باشد یا دچار فشار عصبی روحی باشد؛ مثلاً راننده‌‌ای که به سرعت رانندگی می‌‌کند ممکن است بیماری بد حال در بیمارستان داشته باشد.

10- شوخی و مزاح کنید! شوخی کردن خشم را کاهش می‌‌دهد، زیرا شوخی با خشم مغایرت دارد؛ یاد گرفتن اینکه به واکنش‌‌هایمان بخندیم نه تنها به ما کمک می‌کند که خشم خود را کاهش دهیم، بلکه به ما کمک می‌کند با دیگران ارتباط برقرار کنیم و نشان دهیم که نسبت به نامناسب بودن واکنش‌هایمان آگاهیم.

11- با خودتان گفت‌وگو کنید! بسیاری از مردم با خودشان گفت‌وگو می‌کنند؛ گفت‌وگو با خود موجب کاهش خشم می‌شود.

12- بپذیرید که زندگی همیشه منصفانه نیست! تا وقتی که نپذیریم جهان بی عیب و نقص نیست، نسبت به همه چیز و همه کس خشمگین می‌شویم؛ با برخورد بی ادبانه‌‌ای روبه رو شده‌ایم، به یک میهمانی دعوت نشده‌ایم یا لاستیک ماشین پنچر است؛ اینکه خشمگین بشویم یا نشویم می‌تواند یک تصمیم باشد که می‌توانیم آن را آگاهانه یا ناآگاهانه یاد بگیریم.

13- سازش کنید! بیشتر ما علاقه به سازش نداریم، اما وقتی یاد بگیریم که سازش بهتر از خشم طولانی مدت است، می‌توانیم برای هنر ظریف سازش، در مقام وسیله‌‌ای برای داشتن زندگی ساده‌تر، ارزش قایل شویم.

14- وسایل خطرناک را همراه خود نداشته باشید! اشیاء برنده مانند چاقو می‌‌تواند وسوسه استفاده از آن را ایجاد کند.



مشاوره تلفنی و پاسخ به سوالات شما

چگونه برای درس خواندن برنامه ریزی کنم ؟
پاسخ به سوالات شما درباره کارنامه آزمون های کانون ، روش های مطالعه ، انتخاب کتاب های آموزشی و ....

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
پاسخگویی 8 تا 24