استراتژی‌های آموزشی برای ارتقای عملکرد معلمان

یکی از ویژگی‌های بسیار مهم در آموزش موثر معلمان در مدارس، شناخت و به کارگیری استراتژی‌های مختلف آموزشی است.

استراتژی‌های آموزشی برای ارتقای عملکرد معلمان

یکی از ویژگی‌های بسیار مهم در آموزش موثر معلمان در مدارس، شناخت و به کارگیری استراتژی‌های مختلف آموزشی است. یک معلم باید بتواند در شرایط مختلف سازگار با وضعیت موجود و خصوصیات دانش‌آموزان، از رویه‌ای مناسب برای آموزش مطالب درسی بهره گیرد. تاکنون کارشناسان طبقه‌بندی‌های مختلفی از استراتژی‌های آموزشی را در بررسی‌ها و تحقیقات انجام شده ارائه کرده ­اند. در زیر نتایج یکی از این موارد که مبنای اساسی آن تحقیقات مازانو در سال 1998 است، در قالب هشت استراتژی برای بهبود آموزش دانش‌آموزان ارائه شده است. لازم به‌ذکر است محققان دیگری[1] نیز نتایج این تحقیق را تایید کرده‌اند.

شناسایی شباهت‌ها و تفاوت‌ها در محتوای آموزشی (این کار به معلم در نحوه­ ی تمرکز مناسب بر متون حائز اهمیت کمک می‌کند)

جمع‌بندی و یادداشت‌برداری (معلم می‌تواند پس از اتمام هر درس خلاصه‌ای از آن را برای جمع‌بندی به دانش‌آموزان ارائه دهد و آنان را نیز ترغیب کند که این کار را برای جلسه­ ی بعدی انجام دهند. این امر موجب می‌شود دانش‌آموزان یاد بگیرند که چگونه نکات مهم و حائز اهمیت در هر درس را شناسایی کنند و مهم‌تر از آن به درک عمیقی از محتوای درسی برسند).

تقویت انگیزه ­ی دانش‌آموزان برای تلاش و ایجاد قوه ­ی تشخیص در آنان (هیچ ابزاری کارآمدتر از این نیست که خود دانش‌آموز نتیجه بگیرد که باید برای فهم متون درسی تلاش بیشتری کند. تقویت قوه ­ی تشخیص نیز این بینش را به دانش‌آموزان می‌دهد که همواره در جست و جوی مطالب و متون جدید باشند و این کار را در سایه­ ی تلاش خود به ثمر برساند).

تکالیف و تمرین (یک روش روتین و پرکاربرد برای اطمینان دانش­ آموزان از فهم مطالب)

ارائه­ ی غیر زبانی مطالب درسی توسط دانش‌آموزان (آموزش محتوای درسی به دو صورت زبانی و غیر زبانی قابل ارائه است. در آموزش زبانی معلم ضمن تدریس متون از دانش‌آموزان در مورد موضوع مورد بررسی سوال و نظر خواهی می‌کند؛ این رویه در حقیقت القای تصورات معلم به دانش‌آموزان است. اما در رویکرد غیر زبانی، قدرت تجسم و تفکر دانش‌آموز به ‌صورت طبیعی در این زمینه به کار گرفته می‌شود. برای مثال، پس از ارائه ­ی درس ریاضیات، توجه دانش‌آموزان به نمودار ارائه شده در این زمینه، می‌تواند موجب شود تا قوه­ ی تجسم آنها به کار بیفتد و متن در قالب تصاویر به ذهن آنها نفود کند. یا ضمن بیان ساختار موجود در اتم تصاویر مربوط به آن به دانش‌آموزان نشان داده شود)

یادگیری تعاملی (برای مثال ایجاد گروه­‌های یکسان در بین دانش‌آموزان برای ارائه ­ی قسمتی از درس و امکان تبادل نظر با سایر گروه‌ها)

تعیین اهداف و ارائه­ ی بازخورد (تنها مشخص کردن اهداف آموزشی و حرکت در جهت آن نمی‌تواند به یادگیری موثر منتج شود. از مهم‌ترین عوامل در موفقیت یا عدم موفقیت رویه‌های آموزشی ایجاد سازوکاری مناسب برای دریافت بازخورد از دانش‌آموزان است)

ایجاد و آزمایش فرضیه‌ها (در کم­تر حوزه‌ای از علوم قطعیت وجود دارد یا پربیراه نیست اگر بگوییم در فضای علمی قطعیت وجود ندارد. حتی نظریه‌های بسیار معمول امروز مثل انواع قوانین فیزیک یا ریاضی، تنها فرضیه‌هایی هستند که مشاهدات فعلی دائما آن‌ها را تایید می‌کند. دانش‌آموزان ضمن فهم این موضوع، باید مهارت مطرح کردن فرضیه در زمینه‌های مختلف درسی و نحوه­ ی تایید یا رد شدن آن را بیاموزند. این کار به تعمیق سطح دانش‌ آن‌ها کمک شایانی می‌کند.)

[1] Marzano, 1998; Marzano, Gaddy, &Dean, 2000; Marzano, Pickering, & Pollock, 2001

منبع:

Marzano, R., Waters, T. and McNulty, B. (2006).School leadership that works. Heatherton, Vic.: Hawker Brownlow Education., P-2-5-page 89


پاسخ تلفنی به سوالات شما و برنامه ریزی شخصی

برنامه ریزی روزانه و زمان بندی صحیح برای مطالعه در ایام امتحانات و دوران جمع بندی کدام است؟
مناسب ترین کتاب ها برای دوران جمع بندی ؟
بهترین تغذیه برای افزایش حافظه و کاهش خواب آلودگی و خستگی کدام است؟ چگونه تمرکزم را در حین مطالعه بالا ببرم؟
از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب
مرور فصا 1 تا 4 قسمت دوم از زیست شناسی 1 دهم تجربی
دهم تجربی     دبیر : محمد مهدی روزبهانی