چگونه می‌توان برای یادگیری محیطی امن و آرام ساخت؟

مدرسه یا موسسه ­ی آموزشی که دارای محیطی امن و با نظم و ترتیب است، به‌صورت یکسان هم به معلمان و هم دانش‌آموزان این حس را القا می‌کند که در محیطی ایمن قرار گرفته‌اند...

چگونه می‌توان برای یادگیری محیطی امن و آرام ساخت؟

مدرسه یا موسسه ­ی آموزشی که دارای محیطی امن و با نظم و ترتیب است، به‌صورت یکسان هم به معلمان و هم دانش‌آموزان این حس را القا می‌کند که در محیطی ایمن در برابر خطرات فیزیکی و روحی قرار گرفته‌اند و تا حد زیادی آرامش لازم را برای عملکرد بهتر در آن‌ها ایجاد می‌کند. ایجاد حس امنیت و آرامش موجب بهبود عملکرد هر دو گروه می‌شود و وجود نظم به‌صورت ضمنی به مفهوم حضور قوانین و مقررات برای حمایت از حقوق افراد در تمامی اجزای مدرسه است. بسیاری از محققین حوزه­ ی آموزش محیط منظم و ایمن را یکی از شرایط لازم برای داشتن فضای آموزشی موثر دانسته‌اند[1]. حتی در اهداف ملی کشورها، این مولفه به‌عنوان عاملی مهم در نظر گرفته شده است. برای مثال در سال 1994 در قانون آموزش آمریکا برای سال 2000 بیان شد:«همه ­ی مدارس محیطی منظم برای یادگیری ایجاد خواهند کرد».

 آموزش، رکن اصلی تشکیل سرمایه­ ی انسانی در هر کشور است و سرمایه­ ی انسانی چرخ گرداننده ­ی سیستم‌های اقتصادی- اجتماعی است که آینده­ ی کشورها را در سال‌های آتی رقم خواهند زد. برای تحقق این امر، مدارس باید رویه‌ها و قوانینی را به کار گیرند که موجب مشارکت و شکل‌دهی ساختار لازم در این زمینه توسط دانش‌آموزان شود. به‌دیگر بیان، قوانین جاری در مدارس باید باعث شوند دانش‌آموزان به‌صورت مستمر در تمامی سطوح آموزشی خود، ایجاد نظم و برقراری امنیت را به صورت کاربردی فرا گیرند و در آن مشارکتی فعال داشته باشند. در همین راستا، مدارس باید یک یا چند عامل از عوامل زیر را به کار گیرند:

ایجاد قوانین و رویه‌های برای مقابله و جلوگیری از مشکلات رفتاری که می‌تواند از طریق خصوصیات فیزیکی یا فعالیت‌های روتین مدارس ایجاد شود (اگر فرآیندهای متداول در مدرسه به‌گونه‌ای در حال انجام است که ممکن است در آینده زمینه‌ساز بروز مشکلات رفتاری در مدرسه شود، باید قانونی برای برخورد با آن درنظر گرفت. برای مثال اگر شرایط فیزیکی یا سخت‌افزاری مدرسه به واسطه ­ی کوچک بودن کلاس‌های درس و تعداد زیاد دانش‌آموزان موجب شلوغی کلاس‌ها شده است، باید قوانینی پیشگیرانه برای برقراری هر چه بهتر نظم و ترتیب در کلاس درس ایجاد کرد. چون در طول زمان و در اثر تکرار، رفته‌رفته شلوغی و سرو صدای دانش‌آموزان به جزئی از فرهنگ آموزشی آنها تبدیل می­شود و ضمن دشوار شدن فرآیند آموزش برای معلمان، کیفیت کلی آموزش مدرسه را نیز دچار اختلال می‌کند).

ایجاد قوانین و رویه‌های مناسب برای کنترل رفتار عمومی در مدارس (علاوه بر این که هر گروه از دانش‌آموزان دارای قوانین متناسب با رده‌سنی خود هستند، یک سری قوانین کلی و کاربردی نیز برای تمامی گروه‌ها باید تعریف شود. برای مثال عدم استفاده از گوشی همراه در کل مدرسه).

ایجاد سازوکار و برنامه‌ای، که به دانش‌آموزان فرآیند خود-نظمی (خودشناسی) و حس مسئولیت را یاد دهد. (اگر مدارس بتوانند به دانش‌آموزان اهمیت و مزایای برقراری نظم در زندگی روزمره را آموزش دهند، در حقیقت تا حد زیادی آنها را برای پذیرش قوانین و مقررات آماده کرده‌اند. همچنین حس مسئولیت، ضامنی برای اجرای صحیح قوانین در مدرسه خواهد بود)

ایجاد سیستمی برای شناسایی اولیه ­ی  رفتارهای مجرمانه و خطرناک در بین دانش‌آموزان (می‌توان در مدارس سیستمی ایجاد کرد که رفتارهای ناشایست و مجرمانه ­ی دانش‌آموزان در مراحل بدوی آن شناسایی و اصلاح شود. این فرآیند در ایجاد محیطی ایمن در مدرسه بسیار ضروری است).

[1] Chubb & Moe, 1990; Mayer, Mullens, Moore, & Ralph, 2000

منبع:

Marzano, R., Waters, T. and McNulty, B. (2006).School leadership that works. Heatherton, Vic.: Hawker Brownlow Education., P2-7-page 94




پاسخ تلفنی به سوالات شما درباره کنکور 97

با درصدهای تخمینی در کنکور 97 , احتمال دارد چه رتبه ای بیاورم و کجا می توانم قبول شوم؟

آیا برای ویرایش اطلاعات ثبت نام کنکور (معدل, کد سهمیه و ...) باز هم زمان دارم؟

کنکور 98 به چه صورت خواهد بود ؟

انتخاب رشته و دانشگاه را از همین امروز با مشاوران شروع کنید

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب