مقاله کاظم قلم چی : مدیریت زمان در جلسه‌ی آزمون

مدیریت زمان در آزمون‌های جامع تستی با آزمون‌های مدرسه ای و دانشگاهی تفاوت هایی دارد .

مقاله کاظم قلم چی : مدیریت زمان در جلسه‌ی آزمون

مدیریت زمان در آزمون های جامع تستی با آزمون های مدرسه ای و دانشگاهی تفاوت هایی دارد .

روش هایی که برای مدیریت زمان در این جا مطرح می کنم روش های مدیریت زمان در آزمون های چندگزینه ای ( تستی ) است که به صورت جامع ( یعنی از چند درس ) برگزار می شود مثل آزمون های  کانون ، آزمون های ورودی مدارس تیزهوشان ، کنکور سراسری و آزمون های جامع دانشگاهی و آزمون های جامع حرفه ای .


آزمون های مدرسه ای و دانشگاهی ممکن است یک یا دو تفاوت با آزمون های کانون و کنکور و آزمون های جامع  داشته باشند :

اولین تفاوت این است که آزمون های مدرسه ای و دانشگاهی فقط مربوط به یک درس هستند بنابراین شما مشکل تقسیم زمان بین چند درس را ندارید

 و دومین تفاوت این است که در اکثر موارد سوال ها به صورت تشریحی هستند و در نتیجه تعداد سوال ها هم کم تر از آزمون های کانون و آزمون های جامع است .

این دو تفاوت مهم روش های مدیریت زمان را در آزمون های مدرسه و آزمون های جامع تستی متفاوت می سازد . وقتی روش های پیشنهادی برای مدیریت زمان در آزمون های کانون و آزمون های جامع را مطالعه می کنید توجه کنید که  هر کدام از این روش ها را چگونه می توانید برای آزمون های کلاسی و مدرسه ای هم به کار بگیرید .


سه روش و یک پیشنهاد مهم برای مدیریت زمان در آزمون های جامع تستی  


روش اول : روش ضربدر و منفی

سوال ها ی هر درس را به ترتیب بخوانید و در مورد هر سوال تصمیم بگیرید که آیا می توانید آن سوال را در زمان کوتاه پاسخ دهید . در آزمون های تستی کانون و کنکور زمان پاسخ گویی به یک سوال عادی حدود یک دقیقه است . در هر آزمون جامع دیگر نیز می توانید زمان پیش فرض برای پاسخ گویی به هر سوال را از تقسیم زمان پاسخ گویی برای هر درس بر تعداد سوال ها به دست آورید . در صورتی که نمی توانید به آن سوال در زمان پاسخ دهید فورا آن سوال را کنار بگذارید ممکن است آن سوال دشوار باشد یا این که پاسخ گویی به آن سوال زمان بر ( وقت گیر) باشد . در کنار سوال های دشوار یک علامت منفی بگذارید و دور آن دایره بکشید  و در کنار سوال های زمان بر یک علامت ضربدر بگذارید . در صورتی که در پایان آزمون وقت داشتید با یک استراتژی بازگشت مناسب به سراغ این سوال ها بازخواهید گشت .

وقتی در نوبت اول به سوال های ساده تر پاسخ می دهید در پایان آزمون افسوس نخواهید خورد که سوالی را که بلد بوده اید از دست داده اید .

شاید در ظاهر اجرای این روش ساده به نظر برسد اما برای آن که روش ضربدر و منفی را به خوبی و درستی اجرا کنید به دو مهارت مهم نیاز دارید : مهارت اول مهارت فراشناختی است باید فورا تشخیص دهید که کدام سوال ساده کدام سوال دشوار و کدام سوال وقت گیر وزمان بر است . مهارت دوم مهارتی است که به هوش هیجانی شما مربوط است ، باید اراده ی قوی داشته باشید تا سوال هایی که بلد هستید اما زمان بر و وقت گیر هستند را کنار بگذارید و به سراغ سوال های ساده تر بعدی بروید .

توجه کنید دو روش بعدی یعنی روش زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت زمانی کارساز خواهند بود که شما روش ضربدر و منفی را اجرا کرده باشید .  

 

روش دوم : روش زمان های نقصانی

برای هر درس کمی کمتر از زمان پیشنهادی در دفترچه ی سوال در نظر بگیرید . این یک روش مکمل برای روش ضربدر و منفی است . سعی کنید سوال های هر درس را در زمانی کوتاه تر از زمان پیشنهادی به اتمام برسانید . در کنکور سراسری زمان درس های عمومی یعنی ادبیان و عربی و دین وزندگی و زبان هر کدام بین هفده دقیقه تا بیست دقیقه پیشنهاد شده است . ما برای این درس ها، زمان نقصانی را پانزده دقیقه ( یعنی یک ربع ساعت ) پیشنهاد کرده ایم . وقتی شما این زمان ها را رعایت کنید در پایان درس های عمومی ، پانزده دقیقه وقت اضافی خواهید داشت که می توانید به تشخیص خود صرف استراتژی بازگشت کنید و در زمانی که ذخیره کرده اید به سراغ درس ها و سوال هایی که برایتان مهم تر و ضروری تر است بروید و روی سوال های زمان بر و سوال های دشوارتر وقت بگذارید . با خیال آسوده از این که به همه ی سوال های ساده در تمام درس ها پاسخ داده اید اکنون به سراغ سوال های دشوارتر و  وقت گیرتر می روید .


روش سوم : استراتژی بازگشت

معنی استراتژی بازگشت این است که شما بدانید زمان ذخیره شده در پایان آزمون را صرف کدام درس ها و کدام سوال ها بکنید .هر دانش آموزی اولویت های خود را دارد و می توان گفت که تقریبا هیچ دو دانش آموزی ، استراتژی بازگشت یکسان ندارند . زیرا میزان تسلط آن ها بر درس های مختلف متفاوت است و تصمیم هایی که در ابتدای آزمون می گیرند و هدف گذاری هایی که برای پاسخ به هر درس دارند با دانش آموزان دیگر فرق می کند . برای این که بتوانید به یک استراتژی مناسب در بازگشت به سوال ها  در پایان هر آزمون بگیرید خوب است  استراتژی های بازگشت دانش آموزان برتر سال های گذشته را بخوانید اما متناسب با نیاز خود از ابتدای سال چند روش را تمرین کنید تا به بهترین استراتژی که مناسب خود شماست برسید .  


پیشنهاد چهارم : قبل از شروع آزمون برای هر درس هدف گذاری چند از 10 را انجام دهید و یک نقشه ی ذهنی برای پاسخ گویی به درس ها و سوال ها طراحی کنید .

می گویند هر چیزی دو بار ساخته می شود یک بار در ذهن ما و بار دوم در عالم واقعیت . قبل از شروع آزمون هدف گذاری  چند از ده خود را برای هر درس بنویسید  ممکن است تصمیم بگیرید در یک درس ، از هر 10 سوال به پنج سوال پاسخ دهید و در درس دیگر به 8 سوال و در درس دیگر به سه یا چهار سوال . اگر هدف گذاری تان از آغاز معلوم باشد در جلسه ی آزمون آرامش بیشتری خواهید داشت و روش های مدیریت زمان را با تسلط  و اطمینان بیشتری اجرا خواهید کرد .


شباهت ها و تفاوت های مدیریت زمان در امتحانات کلاسی  و آزمون های جامع تستی

در امتحانات کلاسی زمان در نظر گرفته شده برای امتحان ، بیشتر از آزمون های جامع تستی است . تعداد سوال ها  نیز کمتر از آزمون های جامع چند گزینه ای است .بنابراین می توانید در ابتدای آزمون همه ی سوال ها را یک بار به صورت گذرا مطالعه کنید و تصمیم بگیرید پاسخ گویی به کدام سوال ها را در اولویت قرار دهید .  در آزمون های جامع تستی اگر بخواهید همه ی سوال ها را یک بار بخوانید وقت را از دست خواهید داد اما در امتحانات کلاسی می توانید این کار را انجام دهید زیرا زمان امتحانات مدرسه ای معمولا بیشتر است  .

بهتر است ابتدا سوال هایی که برایتان ساده تر هستند را انتخاب کنید و به آن ها پاسخ دهید و سپس به سراغ سوال های زمان بر تر و دشوارتر بروید .

یک ویژگی دیگر که مدیریت زمان در  آزمون های کلاسی را در مقایسه با آزمون های جامع تستی ساده تر می کند این است که در آزمون های کلاسی قرار نیست بین چند درس مختلف زمان را تقسیم کنید و فقط باید روی یک درس و سوال های همان درس تمرکز کنید در صورتی که در آزمون های جامع قرار است زمان را بین درس های مختلف و سوال های مختلف تقسیم کنید . در آزمون های مدرسه ، زمان را  روی سوال های یک درس تقسیم خواهید کرد .

از این دو تفاوت که بگذریم بقیه ی توصیه های برای مدیریت زمان در جلسه ی امتحان را می توانید برای آزمون های کلاسی هم به کار بگیرید . مثل داشتن نقشه ی ذهنی و هدف گذاری برای آزمون . زمان های نقصانی یعنی سعی کنید یک بار سوال های ساده تر را پاسخ دهید و سپس وقت خود را صرف سوال های وقت گیرتر و دشوارتر کنید و هم چنین  داشتن استراتژی بازگشت ، گرچه در آزمون های مدرسه ای به علت تعداد کمتر سوال ها ، مدیریت زمان ساده تر است .

 

مهارت های مدیریت زمان در جلسه ی آزمون را به تدریج افزایش دهید .

 

مسلط شدن برای مدیریت زمان در جلسه ی آزمون ، مهارتی نیست که در یک یا دو آزمون به کمال برسد . باید قبل از هر آزمون و برای هر آزمون  خوب فکر کنید  وبا توجه به میزان آمادگی خود هدف گذاری کنید ، نقشه ی ذهنی طراحی کنید و سپس بارها و بارها روش های مدیریت آزمون را بررسی و اجرا  کنید تا به تدریج در مدیریت زمان  مسلط شوید . مدیریت زمان یکی از مهارت ها ی مهم فراشناختی است که در روند آزمون های منظم و برنامه ای فرا می گیرید و بعدها می توانید برای مدیریت زمان در سایر عرصه های زندگی تان  نیز از آن ها بهره بگیرید .

 

پاسخ تلفنی به سوالات شما و برنامه ریزی شخصی

برنامه ریزی روزانه و زمان بندی صحیح برای مطالعه در ایام امتحانات و دوران جمع بندی کدام است؟
مناسب ترین کتاب ها برای دوران جمع بندی ؟
بهترین تغذیه برای افزایش حافظه و کاهش خواب آلودگی و خستگی کدام است؟ چگونه تمرکزم را در حین مطالعه بالا ببرم؟
از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب