سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 3 آذر 96 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 3 آذر 96 را در ادامه مطالعه کنید...

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 3 آذر 96 + فایل صوتی


جلسه نفرات برتر سوم آذر ماه 96

چرا با این که زیاد می خوانم به اندازه ی کافی پیشرفت نمی کنم ؟

معرفی یک راه حل موثربرای پیشرفت


برخی دانش آموزان با این که خوب زحمت می کشند و حتی بیش از گذشته درس می خوانند به اندازه ی زحمتشان پیشرفت نمی کنند . علت این است که تمرین های آن ها هدفمند و با برنامه نیست . اگر تمرین های شما هدفمند باشد و پس از هر تمرین بازخورد سریع و معنی دار بگیرید پیشرفت بیشتری خواهید کرد .

ابتدا یک مدل را که اخیرا برای پیشرفت موثر طراحی کرده ام برای شما معرفی می کنم .


اشتباهات خود را به نقاط قوت خود تبدیل کنید

اشتباهات خود را در آزمون های گذشته جمع آوری کنید ، روی آن ها تمرکز کنید و آن قدر تمرین کنید تا آن ها را خوب یاد بگیرید و سپس چندین بار، در زمان های منظم و به صورت مجموعه ای و با برنامه از خودتان امتحان بگیرید .پس از بررسی آزمون متوجه خواهید شد که برخی اشتباه ها چموش و سخت جان هستند و بازهم نمی توانید به آن سوال ها پاسخ دهید .آن قدر تمرین کنید تا اشتباهات خود را به نقاط قوت خود تبدیل کنید .با اشتباهات خود مدارا و سازش نکنید و از کنار آن ها نگذرید . اشتباهات شما بهترین فرصت برای پیشرفت شماست . اشتباهات خود را به نقاط قوت خود تبدیل کنیددر ابتدای این جلسه باید بگویم که این مقاله با توجه به عنوان آن برای دانش آموزانی  نوشته شده که تلاش میکنند ودرس میخوانندو

حتی برای بچه های دبستانی بسیار موثر است چون شما در مقطع دبستان دانش مخفی خود را به دانش آشکار تبدیل می کنید. این نظر بسیاری از نظریه پردازان است.


حالا سوال اصلی

چه کار کنیم تا بتوانیم از این روش استفاده کنیم؟

به صفحه ی شخصی خود مراجعه کنید و اشتباهاتتان را آزمون دهید.

البته این نکته قابل توجه است که این روش برای کسانی است که تلاش می کنند ولی پیشرفت نمی کنند.

همه ی افراد که تمرین می کنند موفقند اما ما دو دسته تمرین داریم: 1. تمرین 2. تمرین هدفمند

امروزه 10 پژوهش علمی انجام شده تا نشان دهد چه کسی موفق و چه کسی موفق تر است. 

فرق یک شناگر معمولی با برنده ی مدال المپیک در این است که او برای موفقیت در المپیک تمرین می کند. تفاوت در هدفمند بودن است. شما هم باید برای خواندن هر درس هدف داشته باشید. با تمرین هدفمند بازخورد های شما هم هدفمند خواهد بود. پس باید اشتباهات را آن قدر تمرین کرد که به تسلط برسیم.

اشتباهات خود را به تقاط قوت ونقاط قوت خود را به نقاط قوت پایدار تبدیل کنید.ما باید بتوانیم از اشتباهات خود درس بگیریم مثل کودکی که از اشتباهات خود درس می گیرد .

ما باید یادبگیریم که توان یادگیری ما محدود نیست .

با استفاده از ابزار کارنامه ی بازیابی می توانید این روش را اجراء کنید.


فایده ­ی استفاده از ابزار های کانون

1.استفاده از ابزار در اینجا اهمیت زیادی دارد  با استفاده از ابزار بهتر می توانیم روش ها را اجرا کنیم.

2.دومین فایده ی این ابزار ها در ان است که داده ها کاملا مشخص است وبراساس حدس وگمان نیست.


آزمون هایی متفاوت برای هر دانش آموز

این آزمون را پدر ومادر ها می توانند از طریق سایت کانون دریافت کنند.تفاوت این آزمون در این است که هر نفر آزمون مخصوص به خود را دارد وبا بقیه متفاوت است.


چرا این آزمون متفاوت است؟

چون اشتباه هر شخص مخصوص خودش است وهر فرد نقطه ضعف های خاص خودش را دارد .این روش برای دانش آموزان مصمم روش کارگشایی است.


نقش کاربردی وفعال پدر ومادر در موفقیت فرزندشان

موضوع مورد بحث بعدی پدر ومادر ها هستند .دو ویژگی در پدر ومادر ها وجود دارد که سبب توفیق فرزندشان می شود.

۱.حمایت    ۲.توقع

پدرو مادر ها باید در دوره ی کنکور علاوه بر توقع از دانش آموز از آنها حمایت هم به عمل آورند.

این مدل که ارائه می دهیم با آزمایشات وتحقیقات فراوان به دست آمده و ابزار رسیدن به این روش را نیز دراختیار شما قرار می دهد.


تفاوت تمرین هدفمند با تمرین عادی

آیا تمرین هدفمند با تمرین عادی نتیجه ی مساوی دارد؟

این هفته در یک مسافرت به شیراز برای چهارمین بار این مدل را برای جمع همکاران کانوتی در استان های فارس وکهگیلویه وبویر احمد مطرح کردم.از بین مدیران وپشتیبانانی که در جلسه شرکت کرده بودند .از بین  مدیران  کانون که در عین حال دبیر هم هست توضیح داد که این کار را چندین سال است برای فرزند خودش انجام میدهد .این مادر گفت که فرزند من از سال چهارم دبستان در آزمون های کانون شرکت میکند .ابتدا ودر اولین آزمون ۲۲ اشتباه در آزمون داشت  ومن با فرزندم کار کردم وروی مباحثی که نیاز به تقویت داشت تمرکز کردیم وهمچنین تاکید کردم که روی اشتباهاتش تمرین کند واکنون که به کلاس نهم رسیده است ترازش پیشرفت کرده  وتعداد اشتباهاتش در هر آزمون خیلی کم تر شده وبه عدد ۹ رسیده است.

تشخیص وتاکید وتوجه این مادر در مورد تمرکز بر اشتباهات ،کار موثری بود.اما من از جمع حاضران یک سوال پرسیدم: تفاوت آن چه که ان مادر فرهیخته برای فرزندش انجام میدهد با مدلی که مطرح کردم در چیست؟به این سوال آقای یدا... مرادی که چند سال قبل معلم نمونه ی کشور بود پاسخ داد.ایشان گفت تعداد اشتباهات دانش آموز کم شده است اما از کجا می دانیم دقیقا همان سوالی که قبلا اشتباه جواب داده بود را اکنون یاد گرفته وبه همان سوال درست پاسخ می دهد .

نکته در همین جاست تمرین شما باید دقیق باشد برای اینکه پیشرفت موثرتری داشته باشید باید روی تک تک اشتباه های قبلی خود به صورت طبقه بندی شده و با تشخیص اولویت ها تمرکز کنید و سوال هایی که قبلا اشتباه پاسخ داده اید را یاد بگیرید . پاسخ های اشتباه سرنخ های خوبی برای تعیین مسیر مطالعه است. اشتباه های شما نشان می دهد کدام مباحث را ناقص یادگرفته اید . وقتی روی سوال های اشتباه خود مکث می کنید متوجه می شوید این بهانه تراشی که من به دلیل بی دقتی به سوال ها پاسخ ندادم در بسیاری موارد صحیح نیست (حتما بی دقتی هم وجود دارد اما نسبت دادن اکثر پاسخ های اشتباه به بی دقتی اغراق و بزرگ نمایی در واقعیت است).

در اکثر موارد علت پاسخ های اشتباه شما ،یادگیری های ناقص بوده است و شما اکنون با بازخوردی که در آزمون به دست آورده اید سرنخ ها را به دست می آوریدو تشخیص می دهید که بهتر است کجا را مطالعه کنید . با تمرکز روی اشتباهات مطالعه ی شما جهت دار و هدفمند می شود

بعصی از اشتباهات  با یک بار تمرین درست نمی شوند وباید روی آنها کار شود .

گاهی لازم است که بزرگترها - معلمان واولیا اشتباهاتشان را بیان کنند تا فرزندانشان بفهمند هرکسی ممکن است اشتباه کند و نباید از آن خجالت بکشد چرا که اشتباه بخش ضروری یادگیری است برای اینکه متوجه شوید چه قدر به اشتباهاتتان اگاهی دارید ، نمی توانید با حدس وگمان پیش بروید باید با امتحان وتراز متوجه آن شوید .مثلا ما بین برخی از فارغ التحصیلان خود می بینیم که توهم یادگیری دارند وفکر می کنند بر مباحث مسلط اند.

بازیابی از دوباره خوانی مهم تر است :

 نوشتن نکات پس از اتمام کلاس ، توضیح نکات کلاس برای دیگران ، گفت وگو با دوستان ، یاد آوری مطالب قبل از شروع مطالعه و در اوقات فراغت ، درس دادن به دیگران ،همگی روش های بازیابی هستند

بهترین نوع بازیابی آزمون دادن است . شروع درس خواندن با آزمون یک روش موثر برای یادگیری است .

اما آزمون از اشتباهات گذشته اثر چند برابر دارد و مستقیما شما را به هدف نزدیک می کند .

بهتر است هر جلسه ی مطالعه ی خود را با یک آزمون شروع کنید

آزمون دادن بهترین روش بازیابی است

آزمون دادن توهم یادگیری را تصحیح می کند و به شما نشان می دهد واقعا چه چیزی را بلد هستید و چه چیزهایی را فکر می کنید بلد هستید اما واقعا بلد نیستید یا اگر هم بلد هستید به حد تسلط نرسیده اید و چه چیزهایی را اصلا نخوانده اید و باید بخوانید و یادبگیرید .

اما وقتی سوال هایی که قبلا اشتباه پاسخ داده بودید را تمرین می کنید انرژی خود را جایی صرف می کنید که برای شخص شما ضروری تر است وبیشترین نتیجه را برای شما دارد .


تبدیل پاسخ اشتباه به یادگیری چند ویژگی ممتاز دارد .

نکته اول 

این که هیجان انگیز است و شما را دچار چالش می کند. بی تفاوتی را به انگیزه تبدیل می کندو بر جذابیت درس خواندن می افزاید .

بازیابی بهترین روش یادگیری است .یکی از روش های آن این است که بعد از کلاس درس،جزوه وکتاب خود را کنار بگذارید وآنچه را از کلاس یاد گرفته اید بنویسید .یکی از روش های دیگر آن بازیابی از طریق امتحان دادن است که تاثیر آن به مراتب بسیار بیش تر است.حال تصور کنید شما از اشتباهاتتان آزمون میگیرید تاثیر آن به مراتب بیش تر خواهدشد.

روش آموزش درس ریاضی در سه کشور بررسی شد آلمان ،آمریکا وژاپن.

آمریکایی ها با تخته های کوچک وبه نحو کاربردی درس میدادند.اما در ژاپن سعی میشد نفس درس خواندن زیبا جلوه داده شود آنها از طریق اشتباهات دانش آموزان به آنها درس می دادند تا یادگیری را برای آنها لذت بخش کنند

زمانیکه اشتباه می کنید یعنی مسیر یادگیری را پیموده اید اما آن هنوز کامل نشده و با یک تلنگر به یادگیری کامل تبدیل خواهد شد.

 نکته ی دوم

 در بسیاری مواقع این نوع یادگیری سریع تر انجام می شود زیرا نیمی از راه را رفته اید و قرار نیست کار را از ابتدا آغاز کنید . موضوعی که اشتباه کرده ایددر آستانه ی یادگیری است و بعضی مواقع با یک تلنگر می توانید اشتباه را به یادگیری و حتی تسلط در یادگیری تبدیل کنید.


نکته ی سوم

این که در پاسخ اشتباه شما نمره ی منفی می گیرید اما با پاسخ صحیح نه تنها نمره ی منفی نمی گیرید بلکه یک نمره ی مثبت هم دریافت می کنید .میزان پیشرفت در این جا بیشتر است . حتی اگر امتحان شما نمره ی منفی هم نداشته باشد با تبدیل اشتباه به یادگیری حس بهتری خواهید داشت.

آیا به جز سوال های آزمون های کانون که اشتباه پاسخ داده اید منبع دیگری هم برای پیشرفت موثر و سریع وجود دارد ؟ بله سوال هایی که قبلا در آزمون های مدرسه یا در کتاب درسی یا کتاب های دیگر تمرین کرده اید و به آن ها اشتباه پاسخ داده اید و هم چنین سوال هایی که قبلا اشتباه کرده اید و در کتاب خود آموزی خود نوشته اید منابع دیگری هستند که می توانید آن ها را جمع آوری کنید و در زمان های منظم به آن ها پاسخ دهید . البته سوال های اشتباه خودتان در آزمون های کانون دارای اطلاعات آماری است سطح دشواری سوال ها مشخص است . مبحث بندی سوال ها انجام شده و شما می توانید اولویت مطالب را بهتر تعیین کنید.

برای آزمون از اشتباهات برنامه ی منظم تنظیم کنید . وقت های مشخصی را برای این کار اختصاص دهید . از اولیای خود کمک بگیرید.

ما در کانون برای دانش آموزان محدودی که انگیزه ی بیشتری دارند و سخت کوش­تر و پرتلاش­تر هستند به ویژه از بین دانش آموزان بورسیه و دانش آموزان روستایی که در شرایط دشوار و با امکانات کمتر درس می خوانند و افق های بلندتری را برای خود ترسیم می کنند به صورت جایزه این آزمون ها را ماهی یک بار ارائه خواهیم داد و در سایت کانون هم برای همه ی دانش آموزان این امکان را فراهم خواهیم ساخت تا همه دانش آموزان بتوانند به یک آزمون ویژه و شخصی سازی شده از اشتباهات قبلی خودشان پاسخ دهند.

پاسخ به اشتباهات در صورتی موثر است که دانش آموزبه صورت تصادفی و شانسی به سوال ها پاسخ نداده باشد و یا این که با تقلب کردن مانع از شناسایی اشتباهات خود نشده باشد . مجموعه ی اشتباهات شما صندوقچه ی جواهرات خود شماست که با کار روی آن ها می توانید آینده ی درخشان تر ی برای خود بسازید قدر اشتباهات خود را بدانید .اشتباهات خود را دوست داشته باشید و از اشتباهات خود یاد بگیرید.


نکات گفته شده توسط دانش آموزان در پایان  جلسه 

میانگین تراز 6900 : من از بی دقتی هایم بیشتر ضربه می خورم.

کاظم قلم چی:توجه کنید که بی دقتی های هر فرد با دیگری متفاوت است. اگر بگوییم بخاطر بی دقتی اشتباه می کنم و ترازم پایین می آید، این اغراق است.

میانگین تراز 6800: توانایی مدیریت جلسه ی آزمون را ندارم و زمان را از دست می دهم. برای بعضی سوالات که اشتباه می کنم روش پیدا می کنم اما روشم را فراموش می کنم.

میانگین تراز 6800:من روی اشتباهاتم کارمی کردم اما طبقه بندی­ شده  نبودند (این فرق یادگیری و یادگیری هدفمند را نشان می دهد)

تراز7650:من غلط هایم را بررسی نمی ­کردم وتایم ییشتری را به مطالعه اختصاص می دادم اما الان قصد دارم زمان بیشتری رابه ازمون دادن اختصاص دهم وغلط هایم رانیزبررسی کنم.(آزمون قبل هر مطالعه)

تراز6300:بی دقتی هایم را از غلط هایم جدا خواهم کرد و روی آن ها تمرکز خواهم کرد.

تراز6900:من قبلا اشتباهاتم را کلی بررسی می کردم اما الان می خواهم به صورت تک تک و موضوعی بررسی کنم.

تراز 6700:من در سه درس اختصاصی ریاضی و فیزیک و شیمی اشتباهاتم را کمتر بررسی می کردم و به همین دلیل در این دروس درصدم حدود50 است ولی در درس زیست و بقیه عمومی ها اشتباهاتم را بررسی می کردم که درصدم در این دروس حدود 80 است تصمیم دارم برای دروس ریاضی ،فیزیک وشیمی هم اشتباهاتم را بررسی کنم.

کاظم  قلم چی :این دانش آموزخود را به خوبی می شناسد واستراتژی واضحی دارد.در واقع کسانی پیشرفت می کنند که تلاش بیشتری می کنند  و برنامه واضح وذهنی شفاف دارند.

نکته مهمی که در این جا وجود دارد این است که حتما از کارنامه بازیابی و کتاب اشتباهات متداول استفاده کنید . همچنین نتیجه آزمون ۶بهمن را با ۷ فروردین و نتیجه ازمون ۲۲دی را با آزمون 17فروردین مقایسه کنید وپیشرفت خود دراین آزمون ها را بسنجید.



سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 3 آذر 96 + فایل صوتی

نفرات برتر دختر با تراز بالاتر از 7000 در جلسه 3 آذر 96 به همراه پدر و مادر 



سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 3 آذر 96 + فایل صوتی

نفرات برتر پسر با تراز بالاتر از 7000 در جلسه 3 آذر 96 به همراه پدر و مادر 



سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 3 آذر 96 + فایل صوتی

نفرات برتر دختر رشته تجربی در جلسه 3 آذر 96 به همراه پدر و مادر 



فایل های ضمیمه
پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب