مسئله‌ی خود را بشناسیم

بعضی از ما دانش‌آموزان شبیه به دونده‌ای هستیم که می‌دویم تا لاغر شویم ولی با این‌که فعالیت زیادی می‌کنیم، نتیجه‌ی مطلوب را نمی‌گیریم.درس‌می‌خوانیم

مسئله‌ی خود را بشناسیم

بعضی از ما دانش‌آموزان شبیه به دونده‌ای هستیم که می‌دویم تا لاغر شویم ولی با این‌که فعالیت زیادی می‌کنیم، نتیجه‌ی مطلوب را نمی‌گیریم.درس‌می‌خوانیم اما تراز و نمره‌ی ما از یک جا به بعد افزایش نمی‌یابد و نمی‌دانیم کجا مشکل کار است که نتیجه‌ی زحمت ما حاصلی نمی‌دهد.

شاید این موضوع در خیلی از ما دانش آموزان و پدر و مادرهایمان دلسردی ایجاد کند.یا بعد از مدتی از دویدن خسته شویم و دیگر ادامه ندهیم.بدون این‌که بفهمیم مشکل اصلی کار ما کجاست!

بعضی از ما بدون مربی می‌دویم یعنی نمی‌دانیم چطور بخوانیم،کی بخوانیم،حتی گاهی با اشکالات و کمبود‌ها کنار می‌آییم.مثلا در ذهن ما مانده من‌که درس زبانم خوب نیست پس خواندنش فایده ای ندارد،بروم سراغ درس دیگری.در واقع به جای رفع مشکل به کمک یک معلم یا مربی، هم‌زیستی مسالمت‌آمیزی با اشکالات خود داریم.

بعضی از ما بدون برنامه می‌دویم؛ یعنی نمی‌دانیم هر روز چه‌قدر درس بخوانیم، چه تعادلی بین دروس مختلف برقرار کنیم،مثلا یک روز در هفته را به ریاضی اختصاص می دهیم و کل هفته، دیگر لای کتاب ریاضی را باز نمی‌کنیم.تا هفته‌ی بعد که دوباره به سراغ این درس بیاییم کلی یادمان رفته موضوع چه بود.این در حالی است که اگر روزی 1ساعت می‌خواندیم با همان 4 ساعت در هفته بازده بهتر بود.

بعضی از ما بدون تمرکز می‌دویم و در حال دویدن به همه چیز غیر از کاری که انجام می‌دهیم فکر می‌کنیم مثلا در حال خواندن عربی هستیم اما به فکر مسئله‌های علوم امروز هستیم که یاد نگرفتیم یا تعداد سوالات تکلیف ریاضی امروز.در نتیجه همان یک ساعتی که وقت گذاشتیم نه عربی که در حال خواندن آن بودیم یادگرفتیم و نه تکلیف ریاضی را انجام دادیم و نه مسئله‌ی علومی آموختیم.

بعضی از ما بدون هدف می‌دویم،فقط می‌دویم بدون این‌که از قبل تصمیم گرفته باشیم امروز قرار است چند کیلومتر بدویم یا به چه مقصدی قرار است برسیم و یا هدف گذاری غیرواقع بینانه می‌کنیم،مثلا درس می‌خوانیم اما هدف‌گذاری نمی‌کنیم که قرار است چندتا از ده تای این آزمون خود را از 4 به 5 برسانیم فقط می‌خوانیم و می‌خوانیم.یا هدف گذاری کوتاه مدت و واقعی نداریم ناگهان تصمیم می‌گیریم با تراز 4800که داریم،برای آزمون بعد،به تراز 7200برسیم که فقط ناامیدی به دست می‌آید و خستگی، به جای پیشرفت.

خوب این فقط وضعیت بعضی از ما بود.اگر کمی در مورد خود فکر کنید هر کدام از ما مشابه این رفتارها زیاد داریم.به نظرم گام اول،شناخت از خود و پیدا کردن این عادت‌های اشتباه است و گام دوم برطرف کردن همین موانع به ظاهر ساده.

تصمیم بگیریم از امروز با مربی بدویم.از هیچ کدام از اشکالات درسی خود نگذریم،همین اشکالات کوچک را وقتی یادمی‌گیریم تبدیل به نقطه‌ی قوت می‌شود.همین یک سوال ریاضی را وقتی یادمی‌گیریم دوست داریم این آزمون این سوال را شامل شود.

تصمیم بگیریم با برنامه بدویم.قبل از دویدن ستون پیش‌بینی را پر کنیم،یا طبق پیش‌بینی می‌دویم و از خود راضی می‌شویم یا حداقل می‌دانیم چقدر کم‌تر دویده‌ایم و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم.در ضمن با برنامه آهسته و پیوسته می‌دویم.یک روز زیاد و روز دیگر کم نمی‌دویم.

 تصمیم بگیریم با تمرکز بدویم.وقتی در حال خواندن عربی هستیم فقط به عربی فکر کنیم و با تمام وجود عربی بخوانیم.وقت هر کاری را به خودش اختصاص دهیم.

تصمیم بگیریم با هدف بدویم.برای تمام درس‌هایی که می‌خوانیم حداقل هدف‌گذاری کوتاه مدت دو هفته‌ای واقع بینانه داشته باشیم.از قبل بنویسیم قرار است چندتا از ده تای خود را از چند به چند برسانیم تا بتوانیم برای آن هدف تلاش کنیم. یک دانش آموز تراز 4800می‌تواند روزی به تراز 7200برسد اما باید پله‌های این مسیر را گام به گام برای خود تعیین کند و طی کند.

همه‌‌ی ما از این دست مسئله‌ها در درس‌خواندن زیاد داریم،اول مسئله‌ی خود را بشناسیم بعد شروع به حل آن کنیم.این‌کار شما را به پیشرفت نزدیک می‌کند.

«تمرکز و تمرین روی غلط‌ها،احساس یادگیری را به تسلط تبدیل می‌کند.»

پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب
سنت های الهی از دین و زندگی چهارم دبیرستان
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( دروس عمومی چهارم دبیرستان)
دبیر : محمد رضایی بقا