روشی موزائیکی، ابزاری برای شنیدن

روش موزائیکی ابتدا توسط آلیسون کلارک و پیتر موس با هدف گنجاندن نظرات خردسالان در ارزیابی میزان حمایت در سالهای اولیه زندگی ابداع شد.

روشی موزائیکی، ابزاری برای شنیدن

روش موزائیکی ابتدا توسط آلیسون کلارک و پیتر موس با هدف گنجاندن نظرات خردسالان در ارزیابی میزان حمایت در سالهای اولیه زندگی ابداع شد.

اخیراً مطالعات بسیاری درباره‌ی دیدگاهها و تجارب خردسالان در مراحل اولیه‌ی کودکی صورت گرفته است. برخی از مطالعات اولیه منجر به توسعه‌ی ابزارهایی تحقیقاتی، تحت عنوان روش موزائیکی شده که اساس آن استفاده از ابزارهای مختلف برای جمع آوری دیدگاههای مختلف از تجارب کودکان (و بزرگسالان) است.

رویکرد استفاده از چند روش با هدف ارائه‌ی حالتهای مختلف ارتباط، از نقاط قوت خردسالان بهره می‌گیرد. این به معنای کنار گذاشتن جمع آوری نظرات از طریق ابزارهای نوشتاری مثل پرسشنامه و یافتن ابزارهایی است که به کودکان امکان انتقال دانش خود از طریق شیوههای دیگر را میدهد. مشاهده و مصاحبه با شیوه های تصویری ترکیب می شود که کودکان در آن مشارکت فعالی دارند. این کار شامل تألیف کتاب با استفاده از تصاویر خود کودکان و عکس‌هایی است که در سفرهای مختلف گرفته‌اند و در نهایت به نقشه تبدیل می شود. مطالبی که با استفاده از ابزارهای تحقیقاتی مختلف گردآوری شده اند، «تصاویر فوری» یا قطعات پازل را در روش موزائیکی تشکیل می‌دهند که با کنار هم گذاشتن آن‌ها می توان تصویر واضح‌تری ایجاد کرد.

ترسیم دیدگاههای مختلف در کنار هم مؤید آن است که در ساختن تصویری واضح از زندگی خردسالان، از دیدگاهها و تجارب کودکان و بزرگسالانی که به خوبی با کودکان آشنا هستند استفاده می‌شود. این روش از جمله دیدگاههای مختلفی است که میتواند اعتبار تحقیقات انجام شده در زمینه‌ی شباهتها و تفاوتهای ادراکی را افزایش بدهد.

روش موزائیکی ابتدا توسط آلیسون کلارک و پیتر موس با هدف گنجاندن نظرات خردسالان در ارزیابی میزان حمایت در سالهای اولیه زندگی ابداع شد. از زمان انتشار اولین مطالعه در این حوزه (کلارک و ماس 20001) چهارچوب تحقیقاتی آن توسط محققان و متخصصان توسعه یافته است و شامل گوش دادن به نظرات کودکان در زمینههای مختلف، از جمله کار اجتماعی (مثل هولند 2004) و کودکان بیمارستانی (مثل اوکالین و همکاران 2010) میشود. این رویکرد محور اصلی تحقیقات این حوزه محسوب می شود، چرا که به عقیده‌ی ما ابزارهای لازم برای انجام مطالعات موردی را فراهم میکند. این شیوه، هم برای بازنگری در دیدگاهها و تجارب خردسالان مؤثر است و هم چهارچوبی برای تأمل در دیدگاههای مختلف از جمله دیدگاه خود شما به شمار می‌آید. هیچ راهکاری فوری برای گوش دادن به حرف خردسالان ارائه نمی‌دهد. باید به یاد داشته باشیم که باز هم دیدگاههای کودکان را تفسیر می کنیم؛ حتی اگر کودکان نقش مستقیم‌تری در جمع آوری مطالب ایفا کرده باشند. هیچ کس نمی تواند خود را جای فرد دیگری بگذارد و احساسات او را درک کند.

         

ابزار تحقیقاتی
توضیحات
مصاحبه با کودک (یا برگزاری نشست با کودک)
مصاحبه‌ای کوتاه و منظم که به صورت فردی یا گروهی برگزار میشود. بسته به مکانی که کودک در آن احساس راحتی بیش‌تری دارد، میتوان آن را به صورت ثابت در فضای بسته یا باز، یا «درحال حرکت» انجام داد.
کتاب عکس
در این روش کودکان عکاسی و مستند‌سازی از «چیزهای مهم» میکنند. این موارد میتواند سوابق فردی هر کودک باشد که اقدام به انتخاب 5 تا 6 عکس می کند. کودکان می توانند شرح عکس را زیر آن بنویسند یا آن را به یک متخصص دیکته کنند. می توان آن را با شرایط کودکان کم سن و سال یا کودکان معلول وفق داد و در آن از تصاویری استفاده کرد که توسط خانواده، هم سن و سالان یا متخصص، از فعالیتها و اماکنی که مهم به نظر میرسند، گرفته شده است.
سفرهای علمی
سفرهایی که توسط خود کودکان مدیریت و ضبط میشود. یک یا دو کودک، متخصص را به گردش می برند و برای ساختن مستند از اماکن مهم، بابت عکاسی، مصاحبه و نقاشی توقفهایی می‌کنند.
نقشه‌سازی
سفرهایی که توسط خود کودکان مدیریت و ضبط میشود. یک یا دو کودک، متخصص را به گردش میبرند و برای ساختن مستند از اماکن مهم، برای عکاسی، مصاحبه، و نقاشی توقفهایی می‌کنند.
مصاحبه
انجام مصاحبه های غیررسمی با متخصصان و والدین به‌منظور گردآوری دیدگاههای بزرگسالان در رابطه با مسائلی که آن‌ها را برای کودکان خود مهم تلقی می کنند. این مصاحبه ها میتواند شامل ارجاع به سایر ابزارها، مثل کتاب عکس یا نقشه باشد.


 برای مطالعه مطالب مشابه عضو کانال اخبار آموزشی مترجمان کانون شوید:


https://t.me/MotarjemaneGhalamchi

---------------------------------

   

منبع :

پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب