کشف نسخه دوم زمین در همین نزدیکی‌ها

نزدیک‌ترین ستاره به منظومه شمسی ما، سیاره‌های زیادی را در دل خود جا داده است که برخی از آنها شباهت زیادب به سیاره زمین دارند.

کشف نسخه دوم زمین در همین نزدیکی‌ها

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ScienceAlert، ستاره‌شناسان اعلام کردند که حلقه‌ای از گرد و غبار کهکشانی سرد را در اطراف نزدیک‌ترین ستاره به منظومه شمسی ما، کوتوله قرمز در پروکسیما قنطورس، پیدا کرده‌اند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که این ستاره خانه سیستم‌های سیاره‌ای بسیاری است. همچنین نزدیک‌ترین سیاره شبه‌زمینی در این ستاره کوتوله قرمز قرار دارد.

یک تیم تحقیقاتی با استفاده از اطلاعات رصدخانه شیلی توانستند درخشش محو کمربند گرد و غباری در اطراف پروکسیمای قنطورس را شناسایی کنند. این کمربند گرد و غباری چند صد میلیون کیلومتر خارج از ستاره قرار گرفته است.

کمبرند گرد و غباری این ستاره ترکیبی از سنگ و یخ است و تخمین زده می‌شود که دمای آن 230- درجه سانتی‌گراد باشد؛ تقریبا به سردی کمربند یخی «کوئیپر» در منظومه شمسی ما.

کشف نسخه دوم زمین در همین نزدیکی‌ها

از آنجایی که کمربندهای گرد و غباری باقی‌مانده قرص برافزایشی موادی هستند که اطراف یک ستاره می‌چرخند و تشکیل یک سیاره را می‌دهند، احتمال دارد که سیاره‌های بیشتری در این منطقه وجود داشته باشد که ما هنوز قادر به رویت آنها نیستیم.

گویلام انگلادا، ستاره‌شناس و سرپرست این پژوهش، در این باره گفت: «گرد و غبار اطراف پروکیسما اهمیت ویژه‌ای دارد چراکه اولین نشانه‌ وجود یک سیستم سیاره‌ای در نزدیکی خورشید ماست».

براساس گفته‌های این تیم تحقیقاتی، اطلاعات حاکی از آن است که یک کمربند سردتر در فاصله دورتری از ستاره وجود دارد. تیم پژوهشی تمامی سیگنال‌های شناسایی شده را چارت‌بندی کردند تا طرح اولیه‌ای از اطراف پروکسیما قنطورس را به دست آورد.

دانشمندان طی مشاهدات خود متوجه یک جسم در فاصله 1/6 واحد نجومی از این ستاره شدند که احتمال می‌دهند یک سیاره در حال چرخش باشد. با وجود این که اطلاعات دریافتی از پروکسیما قنطورس نشان نمی‌دهد که این جسم نجومی یک سیاره باشد اما محققان این احتمال را به طور صد در صد کنار نگذاشته‌اند.