سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 5 آبان 96 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 5 آبان 96 را در ادامه مشاهده کنید...

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 5 آبان 96 + فایل صوتی


بخش هایی از سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر آزمون 5 آبان 96 را در ادامه مشاهده کنید.


 

می خواهید بیشتر پیشرفت کنید

با ارزیابی سه مرحله ای آشنا شوید


اگر می خواهید در هریک از درس هایتان  پیشرفت کنید و به نتایج ایده ال برسید . سه سوال را به ترتیب زیر از خودتان بپرسید ؟

تلاش : آیا به اندازه ی کافی برای آن درس وقت گذاشته اید و تلاشتان کافی بوده است  ؟

منابع : آیا منابع و کتاب های  خود را درست انتخاب کرده اید ؟

روش : آیا روش هایتان برای آن درس موثر و مفید است ؟

 

تلاش

اولین و مهم ترین عامل برای موفقیت در هر درس این است که زیاد و به طور پیوسته درس بخوانید . در صفحه ی 182 دفتر برنامه ریزی ساعت های مطالعه ی هر درس را بررسی کنید تا متوجه شوید آیا  آن درس را  به طور منظم و پیوسته مطالعه کرده اید؟ یا این که کم وقت گذاشته اید؟  و شاید هم  زیاد ولی بی نظم و ناپیوسته درس خوانده اید .

معمولا به میزانی که وقت می گذارید نتیجه هم می گیرید . اما اگر نتیجه تان کم تر یا بیشتر است و اگر می خواهید با همان زمان درس خواندن به نتایج بهتری برسید به سراغ سوال های دوم و سوم بروید .


منابع

سوال دوم : آیا منابع خود را درست انتخاب کرده اید ؟

انتخاب منابع دومین عاملی است که باید از ابتدای سال تحصیلی  و به درستی بررسی کنید . آیا به کتاب درسی و به جزوه های کلاسی اهمیت لازم را می دهید ؟ منابع تکمیلی شما کدام منابع  است ؟ برای تمرین کردن ( تشریحی وتستی ) آیا با سوال های شناسنامه دار و استاندارد کار می کنید یا این که سوال های تالیفی و سلیقه ای را در اولویت قرار داده اید ؟

در صورتی که منابع خود را به درستی انتخاب کرده اید لازم است به این موارد  هم توجه کنید : آیا اولویت استفاده از منابع را به خوبی رعایت می کنید ؟ مثلا  ابتدا با کتاب درسی شروع می کنید یا با جزوه ی کلاسی ؟ ابتدا با کتاب سه سطحی تمرین می کنید یا با کتاب آبی ؟ سوال های استاندارد را در اولویت قرار می دهید یا سوال های تالیفی ؟ و هم چنین به این موضوع هم توجه کنید که آیا برای هر کتاب  به اندازه ی کافی  اهمیت می دهید و وقت می گذارید و آیا روش استفاده از هر کتاب را می دانید . ممکن است دو نفر یک کتاب مشابه را داشته باشند ولی به دلیل اولویت بندی های  متفاوت و روش های متفاوت در  استفاده از همان کتاب ها نتایج یکسان نگیرند . روش استفاده ی منابع برای هر فرد متفاوت از دیگری است .


روش

و سوال سوم درباره ی روش های مناسب برای هر درس است . آیا شما روش های مناسب خود را برای هر درس کشف کرده اید ؟ اگر یک درس را زیاد می خوانید و منابع خوب و مناسبی هم انتخاب کرده اید اما به اندازه ی کافی پیشرفت نمی کنید باید به روش هایتان فکر کنید . در مورد روش ها اولین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که روش های مطالعه ی هر درس برای هر دانش آموز و دانشجویی ویژه ی خود اوست و شما باید روش های مناسب خودتان را کشف کنید و اگر از دیگران هم توصیه هایی می شنوید که به نظرتان صحیح و منطقی است چند بار آزمایش کنید و اگر برایتان موثر واقع شد ادامه دهید .روشی که برای دانش آموز دیگر مناسب است ممکن است برای شما مناسب نباشد.

 

چگونه روش های مناسب خود را کشف کنیم ؟

برای کشف روش های مناسب ، توصیه می کنم از درس هایی که در آن ها موفق تر هستید شروع کنید. اگر دانش آموز کانون هستید در کارنامه ی پنج نوع درس از نقاط قوت پایدار خود شروع کنید . نقاط قوت پایدار درس هایی هستند که شما در همه ی آزمون ها یا از هم ترازهایتان بهتر هستید یا نمره ی چند از ده شما مساوی آن هاست . این درس ها با رنگ آبی در کارنامه ی پنج نوع درس و در بالای صفحه مشخص شده اند .تفاوت نقاط قوت پایدار با نقاط قوت در این  است که در نقاط قوت پایدار همیشه و در یک دوره ی طولانی  خوب هستید . اما چگونه از نقاط قوت پایدار می توانید روش مناسب کشف کنید ؟ هیچ موفقیتی تصادفی نیست و اگر شما توانسته اید در چندین آزمون متوالی و حتی در چند ترم و سال متوالی به طور پیوسته  موفق باشید حتما روش ها و راهکارهایتان خوب بوده است منتها مشکل در این جاست که ما معمولا در درس هایی که مشکل داریم به روش ها فکر می کنیم و دنبال راه چاره می گردیم و به موفقیت هایمان توجه نمی کنیم و اگر توجه می کنیم فقط خوشحال می شویم وموفقیتمان را به هوش و استعدادمان نسبت می دهیم وخلاصه زیاد در باره ی روش ها فکر نمی کنیم در صورتی که بهترین جایی که شما می توانید روش های خوب و مناسب خودتان را کشف کنید درس هایی است که جزء نقاط قوت پایدار شماست . خوب فکر کنید و هرروش و را هکاری که برای نقاط قوت پایدار خود انجام داده اید یا این که شما انجام نداده اید و دیگران مثلا معلمان یا اولیا یا دوستانتان برایتان انجام داده اند را بنویسید . با بررسی نقاط قوت خود می توانید روش های خوبی را کشف کنید که مخصوص خود شماست . ممکن است این روش ها را از دیگران یاد گرفته باشید مهم این است که آن ها را به کار برده اید و نتیجه هم گرفته اید .

به جز نقاط قوت پایدار ممکن است درس های دیگری هم داشته باشید که بتوانید از آن ها هم روش کشف کنید . این ها درس هایی هستند که قبلا در آن ها کمتر موفق بوده اید و پس از آن که روش خود را تغییر داده اید در آن ها موفق شده اید. خوب فکر کنید و اگر درسی بوده است که با تغییر دادن روش خود در آن ها موفق شده اید آن روش ها را یادداشت کنید .

در مورد روش هایتان زیاد فکر کنید . هر نکته ای که به نظرتان مفید است خواه خیلی مهم باشد یا خیلی جزیی و کوچک ، در جایی یادداشت کنید . کسانی که روش هایشان را می شناسند می توانند تعداد زیادی از نکات را بنویسند و بیان کنند . اما افرادی که در مورد روش هایشان دانش آشکار ندارند حتی اگرمعدل و نمره های خوبی داشته باشند یا نمی توانند روش هایشان را توضیح دهند یا این که به طور مختصر و مبهم  فقط  یکی دو جمله ی گنگ و مبهم می گویند و می نویسند . به اولیا و پشتیبانان و مشاوران توصیه می کنم با دانش آموزان خود درباره ی نقاط قوتشان صحبت کنید و درباره ی روش هایشان سوال کنید .بهترین روش آموزش تفکر ، گفت وگو کردن است . اولیا ،معلمان ، دوستان ، پشتیبانان و مشاوران با گفت و گو با دانش آموزان می توانند به کشف روش های موفق ایشان کمک کنند . البته مهم ترین فردی که می تواند برای کشف روش ها به شما کمک کند خود شما هستید .

گام دوم : پس از آن که روش های موفق خود را کشف کردید به طور طبیعی آن روش ها را برای درس های دیگر هم به کار خواهید گرفت . ممکن است برای برخی درس ها به ویژه برای درس های مشابه آن روش ها مفید واقع شوند . بنابراین کشف روش های  موفق خودتان دو فایده برایتان دارد اولا در آن روش ها مصرتر و مصمم تر می شوید و ثانیا برای بعضی درس های دیگر هم آن روش ها را به کار می بندید . درست است که آن روش ها را قبلا هم اجرا می کردید ولی وقتی دانش ضمنی تان به دانش آشکار تبدیل می شوید اثر بخشی روش ها چند برابر می شود . تاثیر روشی که به صورت غیر ارادی و برحسب عادت به کار می برده اید وقتی به دانش آشکار تبدیل شود چند برابر می شود .


و اما درس هایی که برای آن ها روش مناسب ندارید

چگونه می توانید برای درس هایی که در آن ها رفتار نوسانی دارید یا درس هایی که در آن ها ضعیف هستید روش پیدا کنید ؟


پاسخ این است : از روش های دیگران استفاده کنید . اما باید روش ها و توصیه های دیگران را ابتدا  بررسی وتجزیه و تحلیل کنید و اگر به نظرتان منطقی بود چند بار به صورت آزمایشی تمرین و اجرا کنید و اگر موثر واقع شد ادامه دهید . توجه کنید که مطالعه ی هر درس روش متفاوتی از درس های دیگر دارد و هر دانش آموزی نیز روش های مناسب خود را دارد بنابراین ممکن است که روشی برای یک دانش آموز رتبه ی برتر مناسب باشد اما برای دانش آموز دیگر مناسب نباشد . در این زمینه مثال های متعدد از زندگی واقعی دانش آموزان و دانشجویان و دانشمندان وجود دارد. 


چه کسانی می توانند به شما روش پیشنهاد کنند ؟ از چه منابعی می توانید روش های مناسب پیدا کنید ؟

مصاحبه ی دانش آموزان برتر آزمون ها   

توصیه های دبیران وپشتیبانان و مشاوران 

 توصیه های اولیا وخواهران و برادران و اعضای فامیل

پیشنهادهای دوستان خودتان و دانش آموزان موفق در کلاس و مدرسه ی خودتان

مقاله های سایت کانون و مجله های کانون 

 

همه ی این ها منابعی هستند که می توانند آغازگر کشف روش های مناسب برای شما باشند اما هر روش را چند بار تمرین کنید و پس از آن که تشخیص دادید آن روش برای شما موثر است ادامه دهید .

 

در این مقاله ابتدا با مدل سه مرحله ای برای ارزیابی علل پیشرفت یا عدم موفقیت ها آشنا شدید : مدل سه مرحله ای  تلاش ، منابع ، روش ها و به طور ویژه برای کشف روش های موفق هر درس توضیحات کامل تر ارائه کردم . اما در پایان بار دیگر تاکید می کنم که اولین و مهم ترین عامل که شما باید برای موفقیت خود در نظر بگیرید زحمت کشی ، تلاش و سخت کوشی پیوسته است . دانش آموزانی که بیشتر زحمت می کشند حتی اگر روش هایشان را به طور کامل کشف نکنند و از منابع کافی هم برخوردار نباشند به



فایل های ضمیمه

می خواهید پیشرفت کنید ؟ با ارزیابی سه مرحله ای آشنا شوید (قسمت اول - 30 دقیقه)
می خواهید پیشرفت کنید ؟ با ارزیابی سه مرحله ای آشنا شوید (قسمت دوم - 30 دقیقه)
می خواهید پیشرفت کنید ؟ با ارزیابی سه مرحله ای آشنا شوید (قسمت سوم - 20 دقیقه)
ارائه دانش آموزان برتر درباره دستاورد های خود( قسمت اول - 10 دقیقه)
ارائه دانش آموزان برتر درباره دستاورد های خود( قسمت دوم - 12 دقیقه)
توصیه های رتبه 10 کنکور 84 به دانش آموزان برتر (10 دقیقه)
مشاوره تلفنی و پاسخ به سوالات شما

چگونه برای درس خواندن برنامه ریزی کنم ؟
پاسخ به سوالات شما درباره کارنامه آزمون های کانون ، روش های مطالعه ، انتخاب کتاب های آموزشی و ....

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
پاسخگویی 8 تا 24
حرکت بر خط راست از فیزیک 3 دوازدهم ریاضی
دوازدهم رياضي     دبیر : پدرام رحمتی