مشکلی به نام فراموشی

بارها پیش آمده که فراموش کردن یک موضوع،ما راکلافه کرده است.گاهی ساعت‌ها تلاش می‌کنیم تانام یک آهنگ رابه یادبیاوریم یابفهمیم یک فرد راکجا دیده‌ایم که اینقدر برای ما آشناست

مشکلی به نام فراموشی

بارها پیش آمده که فراموش کردن یک موضوع، ما را کلافه کرده است. گاهی ساعت‌ها و ساعت‌ها تلاش می‌کنیم تا نام یک آهنگ را به یاد بیاوریم یا بفهمیم یک فرد را کجا دیده‌ایم که اینقدر برای ما آشناست. فراموشی زمانی درد بیشتری دارد که سر جلسه ­ی امتحان یا یک موقعیت کاری مهم باشیم و نتوانیم به خوبی از محفوظات خود استفاده کنیم. اما پژوهش‌ها نشان داده که فراموشی یا دست کم فراموشی مطلق، در حقیقت نام مناسبی برای این پدیده­ ی ناگوار نیست. ذهن انسان هیچ اطلاعاتی را دور نمی‌ریزد و همه چیز را می‌توان به خاطر آورد. مشکل اصلی آن است که راه بازیابی آن مسدود شده است. اجازه دهید با مثالی این موضوع را روشن­تر کنیم.

تصور کنید که در مهمانی بسیار بزرگ هستید و تمام کسانی که تا به امروز دیده‌اید، در آن حضور دارند (آن هم در همان سنی که آنها را ملاقات کرده‌اید). پدر و مادر؛ معلم کلاس اول؛ همسایه‌‌های دیوار به دیوار جدیدتان؛ فردی که در سال دوم دانشگاه، مدرس رانندگی شما بود. همه­ ی آن­ها در این مهمانی هستند و با یکدیگر معاشرت می‌کنند. بازیابی[1] اشاره به این مسئله دارد که با چه سرعتی می‌توانید نام یک فرد را به یاد بیاورید. در طرف دیگر، وجود ذخیره ­ی[2] اطلاعاتی در حافظه اشاره به این مسئله دارد که یک فرد، تا چه اندازه برایتان آشنا به نظر می‌رسد. اگر فردی آشنا به نظر می‌رسد، پس او را فراموش نکرده‌اید و گوشه‌ای در حافظه‌تان، اطلاعات او ذخیره شده است. پدر و مادر، کسانی هستند که هیچ­گاه از ذهن شما فرار نمی‌کنند (بازیابی قوی، ذخیره­ ی قوی). معلم کلاس اول، نامش به سرعت به ذهن نمی‌رسد (بازیابی ضعیف) اما به خوبی او را می‌شناسید و نامش هم ممکن است سر زبانتان باشد (ذخیره­ ی قوی). در طرف مقابل، همسایه‌های جدیدتان همین الان خودشان را معرفی کرده‌اند (نامشان جاستین و ماریا است؛ بازیابی قوی) اما هنوز برای شما آشنا نیستند (ذخیره ­ی ضعیف). فردا صبح اسم آن­ها را به سختی می‌توانید به یاد بیاورید. همین­طور نام مدرس رانندگی خود را نه می‌توانید به سادگی به یاد بیاورید و نه می‌توانید او را به خوبی شناسایی کنید. کلاسی که با او داشتید، تنها 10 جلسه به طول انجامید (بازیابی ضعیف، ذخیره ­ی ضعیف).

تلاش برای شناختن دوباره­ ی فرد و پرسیدن نام او، باعث می‌شود تا هم قدرت بازیابی و هم قدرت ذخیره­ ی اطلاعات افزایش یابد. زمانی که معلم کلاس اول دوباره خودش را معرفی می‌کند، بازیابی و به یاد آوردن نام او در آینده به شدت راحت می‌شود. این موضوع به دلیل جنبه ­ی منفعل فراموشی و از بین رفتن قدرت بازیابی در طول زمان است. فراموشی باعث یادگیری عمیق‌تر در زمان بررسی و یافتن دوباره­ ی حقایق و محفوظات می‌شود. این موضوع را به خوبی در ورزش هم مشاهده کرده‌اید. اگر امروز یک بار بارفیکس بروید و سپس یک روز استراحت کنید، بارفیکس رفتن در روزهای بعد، برایتان ساده‌تر می‌شود. اما هر چقدر که یک موضوع را بیشتر فراموش کنید و برای بازیابی آن زجر بیشتری بکشید، قدرت ذخیره ­ی آن در حافظه بیشتر تقویت می‌شود. به این پدیده سختی مطلوب[3] می‌گویند و یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت ذخیره اطلاعاتی حافظه و هم­چنین افزایش قدرت بازیابی آن اطلاعات است.

[1] Retrieval

[2] Storage

[3] desirable difficulty

منبع:

Carey, Benedict;How We Learn:The Suprising Truth About When, Where and Why it Happens. New York: Random House, 2014. pp. 43-44.



پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب