دستاوردهای برترهای تهران در تابستان 96

دستاوردهای برخی از دانش‌آموزان برتر در تابستان، که در جلسه‌ی نفرات برتر 7 مهر 96 مطرح کردند، در زیر آمده است:

دستاوردهای برترهای تهران در تابستان 96

دستاوردهای برخی از دانش‌آموزان برتر در تابستان، که در جلسه‌ی نفرات برتر 7 مهر 96 مطرح کردند، در زیر آمده است:

محمدمهدی حاجیان، فارغ‌التحصیل رشته‌ی تجربی با میانگین تراز 6500:

 دستاورد من در تابستان، جمع‌بندی پایه و جمع‌بندی بخشی از پیش 1 به روش‌های زیر بود:

در جمع‌بندی پایه، پیوسته خواندن و عدم عجله در رسیدن به نتیجه را علت نتیجه گرفتن خودم می‌دانم که خیلی اهمیت داشت و 80 درصد از خودم رضایت کامل دارم و در 20 درصد موارد خیر. با خودم گفتم باید تلاش مستمر کنم و یک ماه یا یک ماه و نیم صبر کنم تا به نتیجه‌ی دلخواهم برسم و همین کار را کردم.

در جمع‌بندی پیش نیز، 90 درصد به نتیجه‌ای که مدنظرم بود رسیده‌ام.

آیا همیشه چنین شخصیتی داشتید که جرقه‌ای عمل نکنید یا الان این‌طور هستید؟

قبلا جرقه‌ای بودم.

آیا تراز شما نیز طی این مدت، افزایش یافت؟

بله از تراز 6100 طی 3 آزمون به 6700 رسیدم.

در آبان ماه دو پروژه را طی می‌کنیم (پروژه‌ی تعیین سطح و پروژه‌ی آغاز نیم‌سال اول). هدف شما چیست؟

طی این مدت تصمیم دارم تمام درس‌هایم را تمام کنم و در آخرین آزمون پروژه‌ی آغاز نیم‌سال اول، به تراز 7200 برسم.

 با چه روشی تصمیم دارید به این هدف برسید؟

دوسوم از زمانم را به مطالعه و یک سوم را به مرور می‌پردازم و در آبان ماه یک سوم زمانم را صرف کارهای عقب‌افتاده و دوسوم را صرف جمع‌بندی مطالب می‌کنم.

...........................................................

سپهر کیانی، دانش‌آموز رشته‌ی تجربی با میانگین تراز 6800:

از چه سالی به کانون آمدید و تراز شما در ابتدا چقدر بود و به چند رسیدید؟

از اول دبیرستان در آزمون‌های کانون شرکت می‌کنم و از اول همین تراز را داشتم.

دستاورد شما در تابستان امسال چه بود؟

هیچ‌وقت در 4 سال قبل در ادبیات موفق نبودم چون بیشتر اوقات سمت آن نمی‌رفتم امسال مجبور بودم و روش مطالعه‌ام در این درس را نمی‌دانستم.

لطفا داستان این‌که چگونه در این درس پیشرفت کردید را بیان کنید.

جذاب‌ترین داستان‌ها برای دیگر دانش‌آموزان، داستان کسانی است که اول در یک زمینه‌ی درسی موفق نبودند و تلاش کردند و نتیجه‌ی آن‌ها بهبود یافت. فقط یادتان باشد آن روش خاص آن‌هاست و ممکن است برای شما مفید باشد یا نباشد. اگر در درسی روشی پیدا نمی‌کنید، باید به روش‌های دیگران توجه کنید، روش برترها را بخوانید و برخی از آن‌ها را یک یا دو بار امتحان کنید ولی در نهایت روش‌های مخصوص به خودتان را کشف کنید. معین فلاحت‌گر بیان می‌کرد روش دین و زندگی را از یک دانش آموز متوسط یاد گرفته بود. هر که را دیدم به جهتی بر من برتری داشت پس از هرکس پندی گرفتم.

قبلا روش مطالعه‌ام این‌گونه بود که بیشتر به مطالعه اتکا داشتم تا تست زدن. رویه‌ی خودم را تغییر دادم و سعی کردم از تست زدن شروع کنم و روش مطالعه‌ام را پیدا کنم. ابتدا از مباحثی که بلد بودم تست زدم حتی اگر زمان زیادی از روی مطالعه‌ی من می‌گذشت. در واقع متوجه شدم به مرور با تمرین کردن نیاز دارم و درس خواندنم را با تمرین کردن بیشتر انجام دادم و در نهایت در تابستان، از 20 به 50 الی 60 درصد رسیدم.

این روش را کسی به شما بیان کرد یا خودتان متوجه شدید ‌که بازیابی از بازخوانی مهم‌تر است؟

پدرم به من گفت وقتی نتیجه نمی‌گیری روشت را تغییر بده. پدرم همیشه کارنامه‌هایم را بررسی می‌کند و گفت امسال باید در تابستان به روش مطالعه‌ات برسی. سعی کن روش خودت را تغییر بدهی و چند روش دیگر را تمرین کنی. من هم روش‌هایی از جمله تعادل تست و مطالعه و بیشتر تست و کمتر مطالعه کردن، موضوعی مطالعه کردن را تمرین کردم و در نهایت روشم را پیدا کردم.

تحصیلات و شغل پدر شما چیست؟

دیپلم دارد و شغل آزاد.

دستاورد دیگر من این بود که هم‌گام با مدرسه، 30 درصد مطالب کنکور را دوره کردم.

هدفتان برای پروژه‌ی بعدی چیست؟

طی سه سال گذشته که در آزمون‌های کانون شرکت می‌کردم، امسال تنها سالی است که 80 درصد مباحث مدرسه‌ام (علامه حلی 1) با کانون یکی است و به نظرم می‌توانم به آن‌ها برسم، در مورد مباحثی هم که با هم یکسان نیستند با مطالعه خودم می‌توانم به آمادگی کافی برسم. قبلا به دلیل یکسان نبودن مباحث، نمی‌رسیدم و فقط روز قبل آزمون برای آزمون آماده می‌شدم.

...........................................................

مائده سادات موسوی‌پور از رشته‌ی تجربی، با میانگین تراز 6400:

اولین آزمون ترازم 5900 بود و تا آزمون 20 مرداد 6900 شد در آزمون قبل به 6500 رسیدم. در اختصاصی‌ها در طول سال شیمی و فیزیک برایم مشکل بود و در این دو درس، در طول سال بیش از 50 درصد نمی‌زدم ولی در تابستان توانستم در برخی از آزمون‌ها درصدم را حتی به 90 و 100 هم برسانم چون روش مطالعه‌ام را پیدا کردم.

درس فیزیک

درس فیزیک سال سوم را را بلد بودم و در تشریحی مشکل نداشتم بلکه مشکل من در تست و سرعت عمل بود و متوجه شدم باید خیلی تست بزنم و هر روز به صورت مستمر تست زدم.

کاظم قلم‌چی: دو روش به شما پیشنهاد می‌کنم، هر کدام را که خواستید اول انجام دهید:

روش اول: ابتدا از کتاب آبی، سپس از کتاب سه‌سطحی تمرین کنید.

روش‌ دوم: از انواع کتاب‌ها تست‌ها را کلا انجام دهید.

روش اول را به شما توصیه می‌کنم و این‌که یک تا دو ماه آن را تمرین کنید. یک ماه با برنامه‌ی نامنظم و یک ماه از منابع استاندارد. نمی‌‌خواهم به نیم‌سال دوم برسید و هنوز به نتیجه‌ی مطلوب نرسیده باشید.

من با تمرین زیاد تست موافق هستم ولی در آن‌جا هم باید از منابع استاندارد تمرین کنید.

4 عامل در موفقیت شما موثر است:

  • محیط (پدر، مادر، خانواده و دوستان شما)

  • زحمت و تلاش و انگیزه‌ی خودتان

  • مهارت‌های فراشناختی

  • مدیریت منابع

مدیرت منابع را می‌توان جزء مهارت‌های فراشناختی یا به صورت مستقل در نظر گرفت. این سال‌ها مدیریت منابع در ادبیات من جدید است همان‌طور که چند سال گذشته بازیابی را برای اولین بار مطرح کردم. شما به حدی زمان ندارید که تمام کتاب‌های خوب را مطالعه کنید. قرن 21، قرن وفور اطلاعات است و شما نه تنها باید یک سری از منابع بی‌فایده‌ را کنار بگذارید بلکه برخی از خوب‌ها را هم باید کنار بگذارید و تنها با مطمئن‌ترین منابع کار کنید. الان شما باید کتاب‌های عالی را مطالعه کنید. هوشنگ مرادی کرمانی، از نویسندگان بنام و موفق، علت موفقیت خودش را قیچی می‌دانست او بیان می‌کرد طی سال‌ها هر آن‌چه جلوی هدف اصلی من قرار می‌گرفت (نویسنده شدن) را قیچی می‌کردم.

مائده سادات موسوی‌پور: در فیزیک، سوالات فیزیک 3، 5 سال اخیر را برای خودم در یک دفتر جدا نوشتم و خودم تیپ‌بندی‌ها را نوشتم؛ در واقع همان کاری که در کتاب آبی انجام شده است ولی این‌که خودم این کار را انجام دادم سبب شد ذهنم نظم بگیرد و بدانم از چه سوالی تا چه سوالی مربوط به چه مباحثی است و چه سوالاتی عمدتا در این 5 سال آمده است.

کاظم قلم‌چی: سازمان‌دهی مطالب، جزء حیطه‌ی دوم شناختی بنجامین بلوم است.

حیطه‌ی دوم شناختی بنجامین بلوم، درک و فهم است. حفظی خواندن لازم است (به طور مثال شما مجبورید لغت‌های زبان، فرمول‌های شیمی و جدول ضرب را حفظ کنید.) ولی حفظ کردن اولین حیطه است.

حیطه‌ی دوم، فهمیدن است که چند نشانه دارد و یکی از این نشانه‌ها، به نکته‌‌ای که ایشان بیان کردند مربوط است.

فهمیدن عناصر زیر را دارد:

اول بیان مطالب به زبان خودتان

دوم ترجمه از زبان مادری و متنی به زبان علمی و برعکس.

سومین نشانه، درس دادن به دیگران است. یک نفر را پیدا کنید و به او درس دهید یا از تخته سیاه استفاده کنید. برخی از دانش‌آموزان نیز به اعضای خانواده‌شان مثلا مادرشان مطالب را بیان می‌کنند.

چهارمین نشانه، سازمان‌دادن مطالب است به طور مثال درخت دانش یا نقشه‌ی ذهنی رسم و تهیه کنید. آن‌چه خودتان درست می‌کنید بیشتر تاثیر دارد.

آیا کسی به شما این روش را توصیه کرد؟

بله مشاورم. کتاب را که می‌خواندم می‌فهمیدم سر جلسه‌ی آزمون در برخی مباحث ایراد دارم.

در شیمی دبیر خوبی داشتیم و وقتی نکات را درس می‌دادند بیشتر مطالب در یادم می‌ماند. ایشان دلایل یک سری از مباحث را که من فقط آن‌ها را حفظ می‌کردم را بیان می‌کردند و با فهمیدن علتشان، دیگر آن مطالب را فراموش نمی‌کنم.

کاظم قلم‌چی: در هر صورت من نگران مهندسی منابع و تعدد منابع شما هستم.

...........................................................

فرزانه هادی با میانگین تراز 6300:

اولین ترازم حدود 6100 بود، سپس کمی پیشرفت کردم ولی باز هم ترازم پایین آمد. در تابستان روش درس خواندن خودم را یاد گفتم.

کاظم قلم‌چی: یک نشانه از این‌که روش آزمون دادن را یاد گرفته اید این است که ببینید سر جلسه‌ی آزمون یاد می‌گیرید یا اضطراب دارید و به نتیجه‌ی بعد از آن فکر می‌کنید. دقت کنید که شما به اندازه‌ی 2 یا 3 برابر در هنگام آزمون دادن دارید یاد می‌گیرید. سرجلسه‌ی آزمون زمان یادگیری است.

در آزمون قبل ایده‌آل‌گرا شدم و می‌خواستم افزایش تراز داشته باشم درحالی‌که در 5 آزمون قبلی، ترازم افزایش پیدا کرده بود.

کاظم قلم‌چی: اگر کسی 7 آزمون پشت سر هم پیشرفت کند حتما دارد تقلب می‌کند.

بعد از 5 آزمون افت کردم و متوجه شدم چطوری احساساتم را کنترل کنم و در آزمون امروز نتیجه‌ی بهتری کسب می‌کنم و یاد گرفتن روش آزمون دادن دستاورد من است.

تراز من در دروس عمومی، از 5200 به 5700 رسید و حتی این پیشرفتم را هم به این نسبت می‌دهم که یاد گرفتم چطور آزمون بدهم.

من در تابستان، روش مطالعه‌ی همه‌ی دروس را یاد گرفتم و الان بازده خیلی‌ بیشتری دارم و سریع‌تر می‌توانم کارهایم را جمع کنم.

...........................................................

نسیم هژبری دانش‌آموز رشته‌ی ریاضی با تراز 6600:

 اول تابستان ترازم 6400 بود و به تراز 6600 رسیدم، البته ترازم نوسانی است. در دیفرانسیل، چند از ده خودم را از 3 به 6 رساندم. معمولا قبلا اول تست می‌زدم و جزوه را جدی نمی‌گرفتم ولی وقتی دیدم درصدم پایین است تصمیم گرفتم اول جزوه را خوب و کامل مطالعه کنم.

کاظم قلم‌چی: ایجاد تعادل، یکی از عناصر کیفیت مطالعه است شما بیشتر تست می‌زدید و دیگران علت موفقیت خودشان را برعکس بیان کردند دقت کنید که تعادل هر کسی خاص خود اوست و هر کسی با شیوه‌ی خاص خودش به تعادل خودش می‌رسد.

بعد از این‌که جزوه را بیشتر خواندم هر روز زمانی را برای دیفرانسیل در نظر گرفتم تا 10 تست بزنم و با این کار چند از ده من از 6 به 10 رسید.

در درس ادبیات، با این‌که قوی بودم و اعتماد به نفسم بالا بود طی دو آزمون اول، چند از ده من، 3 از 10 شد که با هر روز 10 تست قرابت کار کردن، آن را به 10 از 10 رساندم.

...........................................................

کاظم قلم‌چی: از اولیا می‌خواهیم در جلسه‌ی 5 نفره، هنگام ارائه‌ی فرزندشان که زمان زیادی هم نیست (3 تا 5 دقیقه)، فیلم‌برداری کنند و این زمان را که بخشی از تاریخ علمی این دانش‌آموزان است ثبت کنند. این فیلم‌ها نشان می‌دهد این دانش‌آموزان در 16، 17و حتی در 10سالگی چگونه می‌اندیشند.

شما برای بیان دستاوردهایتان از قبل، مطلب تهیه نکرده بودید، اگر در منزل، روش‌ها و دستاوردهایتان را بنویسید و پاورپوینت تهیه کنید و آن را برای پدر و مادرتان چندین بار ارائه کنید بهتر و واضح‌تر بیان خواهید کرد. حتی شما پدر و مادرتان را به جلسه‌ی 5 نفره، دعوت کنید.


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی



مشاوره تلفنی و پاسخ به سوالات شما

چگونه برای درس خواندن برنامه ریزی کنم ؟
پاسخ به سوالات شما درباره کارنامه آزمون های کانون ، روش های مطالعه ، انتخاب کتاب های آموزشی و ....

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
پاسخگویی 8 تا 24