کاظم قلم چی:می خواهید پیشرفت کنید؟ جلسه دستاوردها راجدی بگیرید

همه‌ی دانش آموزانی که با تصمیم شخصی در کانون ثبت نام می‌کنند و همه‌ی اولیایی که فرزندانشان را در آزمون‌های برنامه ای ثبت نام می‌کنند یک ویژگی مشترک دارند...

کاظم قلم چی:می خواهید پیشرفت کنید؟ جلسه دستاوردها راجدی بگیرید


ویژگی مشترک:
 همه ی دانش آموزانی که با تصمیم شخصی در کانون ثبت نام می کنند و همه ی اولیایی که فرزندانشان را در آزمون های برنامه ای ثبت نام می کنند یک ویژگی مشترک دارند: پیشرفت درسی و موفقیت بیشتر دانش آموزان

از همه ی امکانات کانون استفاده کنید :شرکت منظم و بدون غیبت  در آزمون های برنامه ای و دریافت بازخوردهای منظم حتما سبب پیشرفت دانش آموزان خواهد شد اما دانش آموزان و اولیایی که از امکانات موجود در کانون بیشتر استفاده می کنند نتیجه ی بهتری می گیرند .

در جلسه های پنج نفره حتما شرکت کنید : یکی از مهم ترین امکانات موجود در کانون جلسه های پنج نفره است . این  جلسه ها در هر فصل یک  بار برگزار می شود و محور اصلی جلسه ،  ارائه ی دستاوردها و پیشرفت ها و موفقیت های دانش آموزان توسط خودشان است .

ارائه ی هر دانش آموز در پنج دقیقه با بیان وتوضیح دستاوردها شروع می شود و با هدف گذاری به پایان می رسد .

در این مقاله من ابتدا به هدف گذاری می پردازم و روش هدف گذاری کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت را توضیح می دهم و در پایان  علت این را می گویم  که چرا بهتر است در جلسه های پنج نفره و در تفکرات و خلوت خودتان و برنامه ریزی هایتان ،ابتدا دستاوردهایتان را بشناسید و بیان کنید و پس از آن به سراغ هدف گذاری بروید.


هدف گذاری در کانون

هدف گذاری کوتاه مدت ، میان مدت وبلندمدت

ابتدا از هدف گذاری کوتاه مدت آغاز می کنیم .هدف گذاری با روش چند از 10

در کانون هدف گذاری کوتاه مدت را برای آزمون بعد انجام می دهید . چهار سال پیش روشی را برای هدف گذاری طراحی کرده ام که به شما امکان می دهد آینده ی خود را گام به گام طراحی کنید و خودتان با دست های خودتان آینده ی درسی تان را بسازید . این روش هدف گذاری کوتاه مدت ، روش چند از 10 است . در کارنامه ی آزمون در هر درستان علاوه بر درصد و تراز نمره ی چند از 10 خود را می بینید . پس از دیدن نمره ی چند از 10تصمیم بگیرید در آزمون بعدی در یک یا دو درس نمره ی چند از 10 خود را یک یا دو واحد افزایش دهید . 

البته تصمیم با خود شماست و شما می توانید تصمیم بگیرید در چند درس یا همه ی درس ها چند از 10 خود را بیشتر کنید اما معمولا تمرکز نتیجه ی بهتری می دهید و توصیه می کنم هنگام هدف گذاری روی یک یا دو درس متمرکز شوید یعنی در بقیه ی درس ها برنامه ی همیشگی خود را داشته باشید و نمره هایتان را حفظ کنید اما در یک یا دو درس کار ویژه انجام دهید .البته هدف گذاری هم کاری شبیه مربیگری ورزشی است همان طور که هر مربی روش های خاص خود را دارد وقتی شما هم در هدف گذاری کوتاه مدت مسلط شدید روش ها و لم های خودتان را خواهید داشت و مثلا شاید تصمیم بگیرید در هیچ درسی چند از 10 خود را افزایش ندهید و به تثبیت دستاوردهای گذشته تان بپردازید یا این که در یک درس بخواهید چند از 10 خود را بیش از 2 واحد افزایش دهید و به دلیل تسلط خود در یک مبحث یا اراده ی قوی که در خودتان سراغ دارید  تغییر رادیکال و چشم گیر ایجاد کنید یا این که بخواهید به جای یک یا دو درس در چند درس چند از 10 خود را افزایش دهید . 

یکی از حسن های هدف گذاری با روش چند از 10 این است که هر دو هفته یک بار تکرار می شود و اگر شما در آزمون های نخست که هدف گذاری چند از 10 را انجام می دهید نتوانستید به نتایج از پیش تعیین شده برسید به تدریج هدف گذاری تان را معقول تر و سنجیده تر ومتناسب با خود ویژگی هایتان تنظیم خواهید کرد . هم فکری و مشاوره با اولیا و پشتیبان حتما در عمق بخشیدن به تفکر شما کمک خواهد کرد . مهم نیست تخصص یا شغل اولیای شما چیست آن ها تجربه ی بیشتری در زندگی دارند اولیای خود را در هدف گذاری کوتاه مدت خود درگیر کنید . قبل از پایان مسابقات فوتبال از بیننده های تلویزیون می خواهند که نتیجه را پیش بینی کنند و خیلی ها این کار را انجام می دهند . پدر و مادر شما حتما با یک بیننده ی عادی مسابقه تفاوت دارند و می توانند با شناخت بیشتری که از شما و شخصیت آموزشی ومیزان اراده و سخت کوشی و جدیت و روحیات شما دارند در هدف گذاری و پیش بینی نتایج به شما بیشتر کمک کنند . حداقل فایده ی مشورت با پدر ومادرتان این است که خودتان بیشتر و بهتر فکر می کنید و تصمیم بهتری می گیرید و هدف گذاری سنجیده تری انجام می دهید .

فقط دو یا سه دقیقه کافی است : تمام فرایند هدف گذاری چند از 10 از ابتدا تا پایان ، از تصمیم خودتان تا گفت وگو با اولیا و پشتیبان ، به  زمان خیلی کمی نیاز دارد مثلا دو یا سه دقیقه . اجزای مختلف برنامه ریزی ، از نوشتن دفتر برنامه ریزی تا هدف گذاری هر کدام به زمان خیلی کمی نیاز دارند و نه تنها مانع کارهای دیگر شما نمی شوند بلکه در زمان خیلی کوتاه سبب ارتقاء کیفیت آموزشی شما می شوند .

هدف گذاری کوتاه مدت را چند باردیگر انجام دهید: پس از این که در روز آزمون هدف گذاری خود را انجام دادید، در دفتر برنامه ریزی تان یادداشت کنید .یک هفته بعد مثلا در روز پنج شنبه یا جمعه یک بار دیگر هدف گذاری تان را بازبینی کنید و اگر لازم بود هدف گذاری را اصلاح کنید. این کار را یک روز قبل از آزمون هم انجام دهید و در پایان در روز آزمون وقتی برگه ی هدف گذاری و خودنگاری آغازین و پایانی را قبل از جلسه ی آزمون دریافت کردید هدف گذاری نهایی خود را بنویسید . اگر هم برگه ی خودنگاری را نداشتید روی یک برگ کاغذ که خودتان دارید یادداشت کنید .

آینده ساختنی است : با تکرار هدف گذاری کوتاه مدت یاد می گیرید که آینده ساختنی است و خود شما هستید که آینده را می سازید . وقتی هدف گذاری ها و پیش بینی هایتان درست از آب در می آید و به نتیجه ای که هدف گذاری کرده اید می رسید حس خوبی را تجربه می کنید و اگر به هدف گذاری تان نرسیدید برای آزمون بعدی بهتر فکر می کنید بیشتر مشورت می کنید و با زحمت و تلاش بیشتر هم هدف گذاری را یاد می گیرید و هم سخت کوشی و تلاش را.

دو ویژگی و فایده ی مهم هدف گذاری چند از 10:

شما چند از 10 را به خوبی حس می کنید و برایتان ملموس است . به انگشتان دست خود نگاه کنید 10 تاست . شاید یک دلیل مهم برتری و جهانگیر شدن سیستم و مقیاس دهدهی در مقایسه با اعداد هفت ( هفته ) و دوازده ( دو جین و دوازده ماه ) همین تعداد انگشتان آدم هاست . به پاسخ برگ خود در جلسه ی آزمون توجه کنید . در زیر هر 10 سوال یک خط کشیده شده است در آزمون های رسمی هم معمولا زیر هر 10 سوال خط کشیده شده است . پس از روش چند از 10 کاملا محسوس و ملموس است وتصور و تجسم آن در هر لحظه برای شما ممکن و در دسترس است . اگر چند از 10 را با دو معیار دیگر یعنی درصد و ترازمقایسه کنید متوجه می شوید که تجسم چند از 10 در هر شرایط و هر زمانی به ویژه در جلسه ی آزمون به مراتب ساده تر و محسوس تر است . نمره ی تراز را اصلا نمی توانید محاسبه کنید و محاسبه ی درصد نیاز به چهار عمل اصلی ریاضی دارد و زمان بر است و نمی توان به صورت شهودی و حسی آن را فورا تجسم کرد .چند از 10 را شما و اولیا و پشتیبان به راحتی به خاطر می سپارید و می توانید همیشه به این هدف گذاری فکر کنید .وقتی به چیزی توجه می کنید می توانید آن را به دست آورید.

ویژگی دیگر هدف گذاری چند از 10 ساده بودن و مفهوم بودن آن برای همه است . اولیای شما با هر تخصص و شغل و هر سطح تحصیلات و هر میزان وقتی که می توانند برای شما اختصاص دهند به سادگی و در یک نگاه با نمره ی چند از 10 ارتباط برقرار می کنند و می توانند به شما کمک کنند . ساده بودن هدف گذاری چند از 10 به همه ی اولیا امکان می دهد به فرزندانشان کمک کنند . این مشاوره نیاز به تخصص ویژه ندارد و تجربه ی زندگی اولیا برای کمک به هدف گذاری فرزندان کافی است .

 

هدف گذاری میان مدت

در کانون هدف گذاری میان مدت را برای سه بازه انجام می دهید که ارتباط نزدیکی با یک دیگر دارند .برای  جلسه های فصلی ، برای پروژه ی بعدی و برای امتحانات مدرسه .

با چهار مثال هدف گذاری میان مدت را توضیح می دهم :

مثال اول: اکنون که این مقاله را می نویسم مهر ماه است و جلسه ی پنج نفره ی فصل پاییز در اواخر آبان یا آذر برگزار خواهد شد  . شما  می توانید چند نوع هدف گذاری میان مدت انجام دهید : در یک یا دو درس چند از 10 خود را به صورت پیوسته و پایدار افزایش دهید و به نقطه ی قوت پایدار تبدیل کنید و در کارنامه ی پنج نوع درس که یکی از دو کارنامه ی جلسه های فصلی شماست این درس ها جزء نقاط قوت پایدار شما دیده شوند .

مثال دوم : هدف گذاری کنید که در پروژه ای که هم اکنون در آن قرار دارید یعنی پروژه ی آغاز نیم سال اول ، نمره ی تراز کل خود را مثلا 100نمره افزایش دهید .در هدف گذاری میان مدت می توانید روی نمره ی تراز هم هدف گذاری کنید .

مثال سوم : هدف گذاری برای امتحانات مدرسه ، هدف گذاری کنید در امتحانات مستمر مدرسه یا در امتحانات نیم سال اول معدل یا نمره ی امتحانی خود را در چند درس افزایش دهید . اگر برای امتحانات نیم سال اول هدف گذاری کردید نتیجه را در جلسه ی 5 نفره ی زمستان ( در نیمه ی دوم بهمن ) ارائه خواهید کرد .

مثال چهارم : هدف گذاری برای موفقیت در مسابقه های علمی ، آموزشی در سطح مدرسه ، شهر ، استان و کشور و هم چنین هدف گذاری برای کسب موفقیت در سایر حوزه های ورزشی ، هنری ، پرورشی


هدف گذاری بلند مدت

هدف گذاری بلند مدت به آینده ای دورتر ارتباط دارد و مواردی نظیر قبولی در آزمون های تیزهوشان ( برای دانش آموزان دبستانی و متوسطه ی اول) و قبولی در رشته ی دلخواه دانشگاهی برای دانش آموزان سال های آخر دبیرستان  و آینده ی دورتر مثل  شغل پس از پایان تحصیلات دانشگاهی مربوط می شود .

در جلسه های فصلی ما روی هدف گذاری کوتاه مدت و میان مدت تمرکز می کنیم .زیرا هدف گذاری ها کوتاه مدت و میان مدت و برنامه ریزی های  مربوط به آن ها را می توانیم در طی جلسه ها بررسی کنیم . در باره ی هدف گذاری بلند مدت در مجالی دیگر سخن خواهم گفت .



بیان دستاوردها قبل از هدف گذاری

در جلسه ی پنج نفره ، قبل از این که هر دانش آموزی در ارائه ی خود به ذکر هدف گذاری خود در آینده بپردازد دستاوردهای خود را در فصل گذشته توضیح می دهد . قرار نیست آینده را روی هیچ بنا کنیم . آینده ی ما ادامه ی گذشته ی ماست . شما حتما در گذشته دستاوردها و موفقیت هایی داشته اید . اگر نمره ی تراز کل شما در حدی که می خواسته اید خوب نبوده است در یک یا دو درس نقطه ی قوت پایدار دارید و می توانید آن ها را توضیح دهید . دستاوردهای گذشته را بیان کنید و سپس هدف گذاری کنید تا در آینده دستاوردهایتان را ادامه دهید یا دستاوردهای بهتری کسب کنید.قدر موفقیت های گذشته را بدانید و این دستاوردها را درجلسه به اولیای خود و دیگران هم بگویید تا آن ها هم به شما بیشتر اعتماد و افتخار کنند . البته قرار نیست در بیان دستاوردها اغراق و بزرگنمایی کنیم اما هر دانش آموزدر ارائه ی خود ابتدا دستاوردهای فصل گذشته را به صورت واقعی واز روی کارنامه ی پروژه ای یا کارنامه ی پنج نوع درس توضیح می دهد .

سپس روش ها و راهکارهایی که سبب موفقیت او شده است را بیان می کند در قسمت سوم هدف گذاری خود را برای پروژه و فصل بعدی بیان می کند و برنامه ی خود را برای رسیدن به این اهداف تشریح می کند . بهتر است برنامه ها وراهکارهایی که برای رسیدن به هدف هایتان دارید ادامه ی راهکارهای موفق گذشته تان باشد و یکی دو راهکار جدید هم اضافه کنید .گاهی اوقات برخی از افراد گویی می خواهند همه چیز را ازصفر شروع کنند تمام برنامه هایشان جدید است . 

برنامه ی خوب برنامه ای است که روش های خوب و موثر گذشته تان را ادامه دهد . باید مهارت های فراشناختی خود را ارتقاء دهید و روش هایی که تاکنون منجر به پیشرفت شما شده اند بشناسید و ادامه دهید و در مواردی که نیاز به تغییر روش و برنامه دارید به سراغ آزمودن و اضافه کردن روش های جدید بروید .

ابتدا نگاه به گذشته و سپس نگاه به آینده

اگر به مقدمه ی دفتر برنامه ریزی هم توجه کنید می بینید در آن جا هم اصل اول برنامه ریزی به روش قلم چی را نگاه به گذشته نوشته ام . گذشته ی شما دانش آموزان جدی و پر تلاش آکنده از کارهای مثبت و خوب است ابتدا دستاوردهای گذشته تان را بشناسید و روی دستاوردهای گذشته ی خود و خانواده تان آینده بهتری را بسازید . اگر خودتان هم در گذشته هدف گذاری و برنامه ریزی نکرده اید و به موفقیت هایی رسیده اید به خاطر این است که در یک محیط غنی خانوادگی پرورش یافته اید محیطی که پدر و مادر شما برای علم و دانش ارزش قائل بوده اند و از هیچ کوششی برای موفقیت شما دریغ نکرده اند . بسیاری از مواقع تلاش اولیا آن قدر پیوسته و عادی انجام می شود که همگی آن را مثل آب یا هوا یک پدیده ی عادی می پندارند . آن قدر بدیهی می دانند که به آن توجه نمی کنند . موفقیت شما تاکنون نتیجه ی اهمیت و تلاشی است که اولیای شما وخود شما تاکنون انجام داده اید باید این دستاوردها و ویژگی ها و راهکار ها را بشناسید و آینده را روی همین خود ویژ گی های خانوادگی و شخصی خودتان بنا کنید .

 

جلسه ی پنج نفره در یک نگاه

نقش اصلی را در جلسه ی پنج نفره خود دانش آموزان دارند . دانش آموزان ترجیحا با ارائه ی یک پاورپوینت در اسلاید اول به معرفی خود می پردازند و در چهار اسلاید دیگر چهار موضوع را توضیح می دهند : 

1- دستاوردها و پیشرفت های گذشته 

2- راهکارها و روش هایی که منجر به پیشرفتشان شده است  

3- هدف گذاری میان مدت برای فصل بعدی و پروژه ی بعدی 

4- برنامه هایی که برای رسیدن به هدف ها یشان دارند با تاکید بر ادامه ی راهکارهای موفق گذشته

توصیه : هر دانش آموز به طور مستقل و با کمک گرفتن از پشتیبان و اولیا ، ارائه ی خود را آماده می کنید و چندین بار در خانه و برای پشتیبان ارائه ی خود را قبل از جلسه تمرین می کند . بهتر است پاورپوینت تهیه کنید و ارائه ها با ویدئو پروژکتور در جلسه به نمایش گذاشته شود . اگر ممکن نبود ارائه ی دانش آموزان به تعداد پنج نسخه تکثیر شود و در اختیار پنج خانواده قرار داده شود .ضمنا توصیه می کنم اولیا با دوربین یا موبایل خود از ارائه ی فرزندشان سه تا پنج دقیقه فیلم بگیرید و آرشیو کنید . این بخشی از زندگی علمی فرزند شما را طی چند سال به تصویر خواهد کشید . سه سال دبیرستان در شصت دقیقه یعنی 12 فیلم پنج دقیقه ای و سه سال متوسطه نیز در شصت دقیقه و سه سال دبستان هم در شصت دقیقه .برای دانش آموزی که از سوم دبستان به کانون می آید 9پیشرفت علمی آموزشی در طی 9  سال تحصیلی در سه فیلم یک ساعته به نمایش در می آید .

نقش پشتیبان و اولیا

پشتیبان به دانش آموزان کمک می کند تا دستاوردهای خود را به شکلی مطلوب طبقه بندی کنند و ارائه دهند . البته کار اصلی را خود دانش آموز انجام می دهد اما در دفعات نخست که دانش آموزان هنوز ممکن است تسلط کافی را نداشته باشند پشتیبان به ایشان بیشتر کمک می کند و در دفعات بعدی نقش نظارتی پشتیبان برجسته تر می شود .

پشتیبان نیز موارد ضروری را در باره ی عملکرد گذشته ی دانش آموزان در جلسه مطرح می کند و علاوه بر این در زمانی محدود به گزارش عملکرد خود در دوره ی گذشته و برنامه ی کانون و برنامه ی خودش برای دوره ی بعدی می پردازد و روی نکات و برنامه های مهم تاکید می کند .

اولیا در جلسه های پنج نفره به طور پیوسته شرکت می کنند . در تهیه ی پاورپوینت فرزندشان نقش راهنما و ناظر را ایفا می کنند فرزندان چند بار در خانه ارائه ی خودشان را با اولیا تمرین می کنند تا در جلسه ی پنج نفره ی ارائه ی مطلوب تری داشته باشند . حضور پدر و مادر برای فرزندان دلگرم کننده است . از اولیا خواهش می کنیم علیرغم مشغله شان حتما فصلی یک بار در حد یک تا یک و نیم ساعت برای شرکت در جلسه ی دستاوردهای فرزندشان زمان بگذارند و با گرفتن فیلم دستاورد فرزندشان را هر سه ماه یک بار ثبت کنند .

شرکت در جلسه ی پنج نفره علاوه بر مشاهده و ثبت دستاوردهای فرزندان ، برای اولیا این مزیت را هم دارد که در جریان کار چهار دانش آموز و اولیا ی دیگر نیز قرار می گیرند . پس از ارائه ی هر دانش آموز ، اولیا  نیز در باره ی راهکارها و روش های موفقیت او توضیح می دهند . سایر اولیا نیز می توانند از هر دانش آموز سوال های خود را بپرسند .

 

شرکت در جلسه های پنج نفره بخش مهمی از برنامه ی کانون برای تثبیت وارتقای موفقیت دانش آموزان است که با محوریت نقش دانش آموز و همکاری اولیا و پشتیبانان انجام می شود . از شما خواهش می کنم جلسه های پنج نفره ی دستاوردها را که هر فصل یک بار انجام می شود جدی بگیرید و به صورت فعال در این جلسه ها شرکت کنید.



کاظم قلم چی