سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 3 شهریور 96 + فایل صوتی

در مقاله‌ی زیر، بخشی از سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 3 شهریور 1396 آمده است...

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 3 شهریور 96 + فایل صوتی

چکیده ای از سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 3 شهریور 1396 در زیر آمده است:

موضوعات جلسه: 

دستاورد پیوستگی ، درس‌های پیوستگی

برنامه ریزی شخصی ، دفتر برنامه ریزی

مقدمه

اولین نکته‌ای که امروز به آن اشاره می‌کنم این است که گفتگوهای برترها را که به مرور در سایت کانون در دسترس شما قرار می‌دهیم، مشاهده و مطالعه کنید و نکاتی را که از صحبت‌های برترها یا اولیای آن‌ها کشف می‌کنید را یادداشت‌برداری کنید و موارد متناسب با شرایط خودتان را انتخاب و استفاده کنید. یکی از محاسن این کار این است که در مسیر خودتان راسخ‌تر می‌شوید. به برنامه‌ی راهبردی دقت کنید و به آن مسلط باشید، دانش‌آموزی که به مسیر آگاه است نتیجه‌ی بهتری کسب می‌کند. یکی از مواردی که باید به آن در گفتگوها توجه کنید این است که در هفته‌ی اول و دوم، برترها چه کار می‌کردند و استراتژی خودتان را مشخص کنید.

هر سال مراسمی جهت تجلیل از رتبه‌های زیر 10 برگزار می‌کنیم که روز اول را به تقدیر و تجلیل از پدر و مادرهای برترها اختصاص داده‌ایم. برگزاری چنین مراسمی، برای اولین بار است که به این شکل در ایران صورت می‌گیرد. نخبگان، حتما باهوش هستند ولی بدون تردید اگر این نخبگان به این جایگاه رسیده‌اند به این دلیل است که در محیط غنی رشد یافته اند. حسین بصیر (رتبه‌ی 3 منطقه 3 از روستای ترکمبور آذربایجان شرقی) در صحبت‌هایش به این نکته اشاره کرده است که با راهنمایی معلمش در آزمون نمونه دولتی شرکت می‌کند و در روستایی که دانش‌آموزان بیش از پنجم یا نهم درس نمی‌خوانند ادامه تحصیل می‌دهد و موفق به کسب چنین رتبه‌ای می‌شود. حسن ذاکر زواردهی که از روستای زوارده استان مازندران موفق به کسب رتبه‌ی 8 منطقه‌ی 2 رشته‌ی ریاضی شده بیان می‌کند با ورود به مدرسه‌ی تیزهوشان، فضای ذهنی او تغییر کرد و این‌ها مصداق‌هایی از پرورش در محیط غنی است.

در قرن 21ام نقش آموزشی پدر و مادر از قرن‌های قبل بیشتر است به همین دلیل تاکید داریم پدر و مادرها در این جلسات حضور داشته باشند. علت اصلی موفقیت شما دانش آموزان، از نظر من، پدر و مادر شماست و وظیفه شما اولیا بعد از این سنگین تر است. من از سال 80 پدر و مادرهای رتبه های برتر را زیر نظر گرفته ام. اولین بار هم از زمان سمیرا فاروق که رتبه 1 کنکور 79 رشته تجربی بود، آغاز کردم. وقتي من از پدر او می‌پرسيدم که شما چه کار کرديد که سميرا توانست به اين موفقيت برسد، ايشان در پاسخ به من گفتند: در خانه ما هميشه صحبت از علم و دانش است. من ، دايي و عموي سميرا هميشه در حال صحبت کردن موضوعات علمي هستيم و همين مسئله روي سميرا هم تأثير گذاشته است. عامل اول براي موفقيت دانش آموزان نقش اولیاست.

در این جلسات به شما کمک می‌کنیم تا به خودشناسی، خودتنظیمی برسید. در تمام آزمون‌ها حضور داشته باشید، همین‌طور در این جلسات شرکت کنید. عظمت زندگی در علم نیست در عمل است درنتیجه به مطالب بیان شده در این جلسات نیز عمل کنید. آن‌چه صابر دین‌پژوه رتبه‌ی 1 کشوری رشته‌ی ریاضی، از جلسه‌ی کاظم قلم‌چی در تبریز به خاطر سپرد این بود: شمشیرها را تیز کنید. این جمله به صورت "اره‌ها را تیز کنید" در کتاب 7 عادت مردمان موثر مطرح شده است و به این نکته اشاره دارد که مردمان موثر گاه می‌ایستند و به پشت سرشان و عملکرد خودشان نگاه می‌کنند. شما نیز گاهی باید مکث کنید و اره را تیز کنید. نباید مدام فقط درس بخوانید بلکه باید به خودتان نگاه کنید و خودتان را ارزیابی کنید. ناظر بیرونی (second observer) خودتان شوید.

درس های پیوستگی

از لابه‌لای 130داستان و معرفی‌نامه‌ی رتبه‌های یک‌رقمی کنکور 96 پیوستگی آن‌ها را کشف خواهید کرد. پیوستگی، خسته نشدن و از پای ننشستن:

پیوستگی در حمایت خانواده، مدرسه و معلمان و دوستان

پیوستگی در زحمت و تلاش و یادگیری مداوم

پیوستگی در شرکت در آزمون‌های برنامه‌ای و دریافت بازخوردهای منظم

پیوستگی در کشف روش‌های یادگیری خود و مهارت‌های فراشناختی

وقتی به نتایج رتبه های برتر امسال کانون  با دقت توجه کنید درمیان انبوه داده ها و اطلاعات جالب، جدید ، متفاوت و گاه غیر منتظره و چالش برانگیز ،  یک نکته به وضوح  نمایان است : پیوستگی ، پیوستگی دائمی به آزمون ها .

 حدود پنجاه نفر از رتبه های زیر 10 کشوری و مناطق و سهمیه ها در بیش از پنجاه آزمون برنامه ای کانون شرکت کرده اند . از جمله رتبه های یک کشوری ریاضی و تجربی و زبان در بیش از پنجاه آزمون برنامه ای کانون شرکت داشتند . دانش آموزانی که فقط در سال های آخردبیرستان ،  مثلا از سال سوم یا چهارم به کانون آمده بودند نیز به برنامه ی راهبردی آزمون ها پیوستگی داشتند و هیچ گاه و به هیچ دلیل و بهانه ای غیبت نکردند . برای مثال تنها رتبه ی یک رقمی کشوری تجربی از تهران ، دانش آموزی است که به اصرار و تاکید مادر فرهیخته اش ، در همه ی آزمون های کانون شرکت کرد و روال اشتباه "انتخابی شرکت کردن در آزمون ها" را نپذیرفت .

این دانش آموزان برتر ، یک برنامه ای بودن و پیوستگی را به چند برنامه ای و آشفته بودن ترجیح دادند. چند نفر از رتبه های برتر در گفت و گوهایی که با ایشان داشتم براهمیت فاصله ی دو هفته ای بودن آزمون ها تاکید جدی داشتند.

غیبت در آزمون های برنامه ای ،  نقش برنامه ای و راهبردی بودن آزمون ها را از بین می برد و آزمون ها را در حد یک آزمون آزمایشی کوچک می کند ، تنزل و تقلیل می دهد  و اثر آن را کاهش می دهد.

در طی سال های گذشته هیچ گاه نقش و تاثیر پیوستگی به آزمون ها تا این حد آشکار و نمایان نبود . تاکید من این است که به هیچ دلیل و بهانه ای از آزمون ها غیبت نکنید . حتی اگر درس نخوانده اید و آماده نیستید غایب نشوید . درجلسه ی آزمون یاد می گیرید و از مسیر جدا نمی شوید.

اگر نمره تان در آزمون قبلی خوب نشده است هم غیبت نکنید هر آزمون جدیدی یک چالش جدید است و به شما کمک می کند تا به مسیر اصلی بازگردید.

اگربرنامه آزمون پیشرفت تدریجی است وحجم مباحث کمتراست غیبت نکنید، برنامه ی راهبردی آزمون ها یک نقشه ی راه دارد و پس از چند پیشرفت تدریجی یک ایستگاه جبرانی دارید .

اگر حجم برنامه ی آزمونی بیشتر است و آزمون ، یک آزمون جامع است ، به دلیل حجم زیادتر غیبت نکنید و این را بدانید که  این جا ،یک ایستگاه جبرانی است و شما می توانید عقب ماندگی های خود را در ایستگاه های جبرانی ، پوشش دهید .

دانش آموزان ممکن است به دلایل گوناگون و متضاد به فکر غیبت بیفتند یکی به دلیل کم بودن حجم آزمون و دیگری به دلیل زیاد بودن حجم برنامه ، یکی به دلیل نرسیدن به برنامه و دیگری به دلیل کم شدن رتبه در آزمون قبلی ، یکی به دلیل ترجیح چند برنامه ای بودن  و شرکت در آزمون های متفاوت .هر کسی ممکن است به دلیلی و بهانه ای به فکر غیبت بیفتد. در این جا نقش اولیا ی فرهیخته و پشتیبانان و مشاوران دلسوز و دوراندیش است که با گفت وگو با فرزندان و دانش آموزان ، نقش و اهمیت پیوستگی را به ایشان یادآور شوند . همان کاری که پدر و مادر پاشاپور تنها رتبه ی یک رقمی کشوری تجربی کشور از تهران انجام دادند.   

به هر چه که توجه کنید آن را به دست می‌آورید و این قدرت تمرکز (power of focus) است. دفترچه‌ی دستاورد پیوستگی را که در سایت کانون نیز در اختیار شماست، مطالعه کنید و به ویژه به نمودارهای هر برتر توجه کنید، به این‌که برترها در ابتدا چه ترازی داشتند و پس از مدتی چه تغییری کرده است. 

برنامه ریزی شخصی ، دفتر برنامه ریزی

هر دانش آموزی در کانون دو نوع برنامه دارد : برنامه ی راهبردی آزمون ها و برنامه ی شخصی . ابزار اصلی برنامه ی شخصی دانش آموزان دفتر برنامه ریزی است .

 امسال در گفت و گو با دانش آموزان برتر متوجه شدم هر دو رتبه ی یک کشوری در رشته های ریاضی و تجربی ، ساعات دقیق مطالعه ی خود را می دانند . هر دوی این دانش آموزان دفتر برنامه ریزی داشتند .

دفتر برنامه ریزی به شما کمک می کنند خودتان را بهتر بشناسید نقاط قوت خود را بهتر بشناسید و علت کاهش نمره در بعضی درس ها را متوجه شوید . اولین دلیل برای کاهش نمره ، این است که در آن درس کم وقت گذاشته اید و دومین دلیل نداشتن روش های مناسب برای مطالعه ی آن درس است . به کمک دفتر برنامه ریزی می توانید مهارت های فراشناختی خود را تقویت کنید . خود تنظیمی تان را ارتقا دهید و به طور پیوسته بر کمیت و کیفیت مطالعه ی خود بیفزایید و نتایج بهتری بگیرید .

نوشتن دفتر برنامه ریزی وقت خیلی کمی از شما می گیرد . کافی است روزی یک دقیقه وقت صرف کنید . اما بهتر این است که دفتر را جایی در نزدیکی خود قرار دهید . مثلا روی میز مطالعه . وبلافاصله  پس از مطالعه ی هر درس زمان مطالعه را در ستون همان روز در دفتر برنامه ریزی یادداشت کنید . اما اگر نتوانستید ، در پایان روز هم می توانید ساعت های مطالعه را یادداشت کنید . اگر رابطه تان با مادر و پدرتان از لحاظ آموزشی هم خوب است می توانید از پدر و مادرتان بخواهید تا ساعت های مطالعه را در صورت تنبلی شما یادداشت کنند. فراموشی در نوشتن ساعات مطالعه دو دلیل مهم دارد یکی این است که ما معمولا نمی خواهیم به خودمان پاسخ دهیم و از دیدن تنبلی ها وکم کاری هایمان فرار می کنیم و دومین دلیل این است که با نوشتن ساعت های مطالعه فکر می کنیم که داریم کنترل می شویم یک حس مبهم کنترل شدن و منظم بودن ما را از نوشتن ساعت های مطالعه باز می دارد . در این جا رابطه ی خوب با مادر و پدر می تواند به شما کمک کند . البته خیلی بهتر است که ساعت های مطالعه را خودتان بنویسید و نگران تنبلی هایتان نباشید . همه ی آدم ها در حدی و به میزانی تنبلی و کم کاری دارند . در دفتر برنامه ریزی نوشته ام که هرگاه یک یا چند روز متوالی درس نخواندید در ستون همان روزیک عدد صفر درخانه ی مربوط به جمع پایان روزبنویسید. دقت کنید که یک عدد صفر کافی است . لازم نیست در همه ی خانه های مربوط به هر روز صفر بگذارید . این صفر هشدار دهنده است و شما را ترغیب می کند در روزهای بعدی بیشتر و بهتر بخوانید و زودتر خودتان را پیدا کنید و به تلاش تان ادامه دهید .

اگر دانش‌آموزی 7 آزمون متوالی ترازش بهتر شد چه نتیجه‌ای می‌گیریم؟

این که حتما تقلب کرده است چون همه‌ی ما آدم هستیم و فراز و نشیب داریم. این‌که اولیا همیشه از فرزندان انتظار رشد و افزایش تراز داشته باشند منطقی نیست و به آن‌ها استرس وارد می‌کند و باید رعایت کنند.

یادتان باشد که این دفتر مال خود شماست و بیشترین استفاده ی این دفتر برای خود تنظیمی شماست . دیگران می توانند به شما کمک کنند اما بهره بردار اصلی از این دفتر خود شما هستید .هر صفحه ی این دفتر دنیایی از خاطره برای خود شما به همراه دارد . البته دفتر برنامه ریزی دفتر خاطرات نیست . مهم ترین ابزار برنامه ریزی شخصی شماست که به همراه خود خاطرات شیرین زندگی آموزشی شما را نیز تداعی می کند .

ساعت مطالعه‌ی کل خودتان را یادداشت کنید و زمان حواس پرتی را نیاز نیست کم کنید.

پس از این که ساعت های مطالعه ی هر روز را نوشتید در پایان روز ساعت مطالعه ی همان روز را جمع می کنید . پیشنهاد می کنم ساعات مطالعه ی هر روز را در همان روز جمع کنید و به آخر هفته یا روزهای بعد موکول نکنید . در پایان هفته جمع ساعت های مطالعه ی هر درس را در هر ردیف نیز به دست آورید و جمع ساعات مطالعه ی هفته را نیز مشخص کنید . جمع ساعات مطالعه ی هفتگی مهم ترین عدد در دفتر برنامه ریزی شماست .

در روزهای جمعه ، پس از برگزاری آزمون و وقتی کارنامه ی آزمون را دریافت کردید نتایج هر درس را با ساعات مطالعه ی آن درس در دو هفته ی قبل مقایسه کنید و از مقایسه نتایج آزمون با تعداد ساعات مطالعه ی هر درس تشخیص دهید که آیا به اندازه ی ساعت های مطالعه نتیجه گرفته اید یا کمتر یا بیشتر . از این جا تشخیص دهید که روش های مطالعه تان چگونه بوده است و آیا روش های مطالعه تان نیاز به تصحیح و بهبود دارد یا خیر.

مهم ترین صفحه ی دفتر برنامه ریزی صفحه ی 182 دفتر است . این صفحه صفحه ی جمع بندی است در پایان هر هفته یک ستون از جدول جمع بندی هفتگی را تکمیل کنید . این کار هم در هر هفته فقط یک دقیقه از وقت شما رامی گیرد . اگر پنج هفته جدول جمع بندی هفتگی را تکمیل کنید یک واقعیت شگفت انگیز دیگر برایتان آشکار می شود و خودتان را بهتر خواهید شناخت . این واقعیت بسیار ساده ودرعین حال شگفت انگیز را کسانی خواهند شناخت و به خودشناسی و خود آگاهی خود بیشتر اشراف پیدا خواهند کرد که این صفحه را حداقل به مدت پنج هفته تکمیل نمایند . درباره ی دفتر برنامه ریزی و برنامه ریزی شخصی شما باز هم سخن خواهیم گفت .

شما آینده خودتان را خودتان می سازید . اولین گام در این راه خودآگاهی شما ست . با تکمیل دفتر برنامه ریزی خودآگاهی و خود تنظیمی تان را افزایش دهید .


سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 3 شهریور 96 + فایل صوتی

دانش آموزان برتر پسر شرکت کننده در جلسه برترهای تهران به همراه پدر و مادر خود


سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 3 شهریور 96 + فایل صوتی

دانش آموزان برتر دختر شرکت کننده در جلسه برترهای تهران به همراه پدر و مادر خود


سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 3 شهریور 96 + فایل صوتی

دانش آموزان برتر شرکت کننده در جلسه برترهای تهران به همراه پدر خود


سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 3 شهریور 96 + فایل صوتی

دانش آموزان برتر شرکت کننده در جلسه برترهای تهران به همراه مادر خود


سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 3 شهریور 96 + فایل صوتی

دانش آموزان برتر  شرکت کننده در جلسه برترهای تهران 




تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

دستاورد پیوستگی ، درس‌های پیوستگی ( قسمت اول - 30 دقیقه)
دستاورد پیوستگی ، درس‌های پیوستگی ( قسمت دوم - 15 دقیقه)
گفتگو با امیررضا پاشاپور رتبه 8 کنکور تجربی 96 از تهران و پدر و مادرش ( 13 دقیقه)
برنامه ریزی شخصی با دفتر برنامه ریزی (33 دقیقه)
پاسخ تلفنی به سوالات شما و برنامه ریزی شخصی

برنامه ریزی روزانه و زمان بندی صحیح برای مطالعه در ایام امتحانات و دوران جمع بندی کدام است؟
مناسب ترین کتاب ها برای دوران جمع بندی ؟
بهترین تغذیه برای افزایش حافظه و کاهش خواب آلودگی و خستگی کدام است؟ چگونه تمرکزم را در حین مطالعه بالا ببرم؟
از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب