همه آنچه باید درباره قلب دومتان بدانید

پاها در تمام طول روز وزن ما را تحمل می‌کنند ، هر جا که بخواهیم ما را می‌برند و بدن ما را به زمین متصل می‌کنند. بعضی از مردم پا را ریشه و مرکز بدن می‌خوانند. اما با توجه به کار ارزشمندی که پاهایم...

همه آنچه باید درباره قلب دومتان بدانید
به گزارش باشگاه خبرنگاران متاسفانه بسياري از افراد به سلامتي پاهاي شان توجهي ندارند، مگر اين که آسيبي ببينند.اما کمتر کسي مي داند که مشکلات مربوط به پا بايستي سريعاً تشخيص داده و درمان شود، قبل از اين که پاها خيلي دردناک، ناتوان و از کار افتاده شوند.

در بعضي موارد، ناهنجاري هاي دردناک پا، علائم هشداردهنده ي بيماري جدي تري مثل ديابت، اختلالات گردش خون و مشکلات عصبي هستند. لذا بايد سريعاً به پزشک مراجعه کنيد.

نشانه هاي سلامت پا 

پا يکي از مهمترين اعضاي بدن است که به خاطر دور بودن از چشم، کمتر به آن توجه مي‌شود، در صورتي که تحرک انسان در محيط وابسته به سلامت پاهاست. قسمت پايين پا تمامي وزن بدن را بر روي خود حفظ مي کند.در ادامه شما را با مواردي آشنا مي کنيم که هر کدام نشانه بيماري خاصي در بدن است:

ناخن هاي قاشقي شکل

با توجه به ناخن هاي پا مي توان فهميد که آيا دچار کم خوني هستيد يا خير. اگر ناخن هاي شما به شکل قاشقي و فرورفته است ممکن است نشانه اين باشد که سطح هموگلوبين خون شما پايين است. براي اطمينان به پزشک خود مراجعه کنيد.

انگشت بزرگ نقرسي

اگر انگشت پاي شما بزرگ و بزرگ تر مي شود ممکن است نشانه يک اختلال در بدن باشد و شايد اولين نشانه نقرس باشد. به اين معنا که اسيد اوريک در بدن انباشته شده است.

سرد بودن پاها

سردي پا به ويژه در زنان گاه نشانه اي از مشکلات تيروئيدي است. بهتر است براي اطمينان آزمايش دهيد.

پاشنه پاي دردناک

اگر شما دچار دردهاي پاشنه هستيد اين امر ممکن است به دليل تورم بافت هاي آن ناحيه باشد.

ريختن موهاي پا

ريختن موهاي پا ممکن است نشانه گردش خون ضعيف باشد که بايد آن را بررسي کرد.

گرفتگي دردناک

گرفتگي دردناک پا را ساده نگيريد. اين مشکل اغلب به دليل کمبود بعضي از مواد مغذي در بدن مانند کلسيم، پتاسيم، منيزيم و... پيش مي آيد.

پاهاي کرخ و بي حس

بي حسي مداوم پا ممکن است ناشي از مشکلات گردش خون و شروع بيماري عصبي پيراموني باشد.

پاهاي دردناک

اگرچه خستگي ممکن است موجب درد پا شود ولي درد مزمن پا گاه نشانه مشکل جدي است از جمله ترک خوردگي يا جراحت که به توجه فوري نياز دارد.




مشکلات شايع در پا

 شايع تري بيماري هاي مربوط به پا در زير بيان شده است که اگر سريعاً درمان شوند، از بروز درد و ناراحتي جلوگيري مي گردد.

ترک پا

يکي از شکايات شايع بيماران خصوصاً بانوان ترک هاي کف پا مي باشد. اين ضايعات به دو دسته فيزيولوژيک و بيماري هاي پوستي طبقه بندي مي شوند. پوشيدن صندل و کفش‌هاي تابستاني، يائسگي، خشکي هوا و هر عاملي که جريان خون را در پا کاهش دهد، موجب ترک خوردن کف پا مي‌شود عارضه ترک کف پا‌ گاه با درد نيز همراه است.

براي جلوگيري از ترک‌خوردگي کف پا بايد در پياده روي‌هاي طولاني از کفش‌هاي پشت و جلو بسته استفاده شود. همچنين زنان خانه‌دار مي‌توانند در طول روز با پوشيدن جوراب از اصطحکاک کف پا با فرش و موکت و ايجاد ترک پا پيشگيري کنند. چرب نگه داشتن پوست پا و استفاده از اسيد ساليسيک و گليسيرن در درمان ترک پا موثر است. همچنين شست و شوي پا با آب گرم و خشک کردن آن با حوله و رعايت بهداشت مفيد خواهد بود
 
ميخچه و پينه پا



هر کسي که کفش نامناسبي بپوشد، احتمالاً دچار ميخچه و پينه ي پا خواهد شد. ميخچه و پينه زماني ظاهر مي شوند که فشار زيادي روي پوست پا وارد شود؛ مثلاً زماني که کفش تنگ يا سفتي، استخوان هاي پا را فشار دهد. اين مشکلات معمولاً روي انگشت بزرگ و انگشت پنجم (کوچک) پا بروز مي کنند، زيرا فشار در اين قسمت ها بيشتر است.

اين مشکل پا، به راحتي قابل درمان است. پزشک استفاده از کفش گشادتر يا بالشتک ضربه گير را براي کاهش فشار توصيه مي کند. ولي در موارد وخيم تر از جراحي براي درمان استفاده مي شود.
 
فرو رفتن ناخن پا در گوشت و عفونت ناخن پا

گاهي اوقات، تميز و مرتب کردن ناخن هاي پا بيشتر مضر است تا مفيد. کوتاه کردن ناجور ناخن ها باعث مي شود، لبه تيز ناخن موقع در آمدن در گوشت پا فرو برود که بيشتر در مورد انگشت شست پا اتفاق مي افتد. فرو رفتن گوشه ناخن در گوشت باعث ايجاد ورم، التهاب، قرمزي، درد و عفونت در آن قسمت از پا مي شود.



پزشک متخصص براي درمان اين مشکل، ناخن را برمي دارد و محل را از عفونت پاک مي کند. بعضي مواقع براي بهبود عفونت، بايد آنتي بيوتيک مصرف کرد. در موارد شديد و وخيم نياز به عمل جراحي ساده است.

پاي ورزشکار يا عفونت قارچي پا

قارچ ها جذب مناطق گرم و مرطوب بدن مثل پاها (معمولاً بين انگشتان عرق کرده ي پا) مي شوند و در آنجا رشد مي کنند.عدم رعايت بهداشت پاها و مراقبت نکردن از سلامتي آنها باعث مي شود قارچ در جاهايي مثل استخرهاي شنا با پا تماس پيدا کند.

قارچ باعث ايجاد خارش، سوزش، قرمزي، ترک و کنده شدن پوست پا مي شود.اگر عفونت قارچي پا در مراحل اوليه درمان نشود، به سمت ناخن هاي پا نيز گسترش مي يابد و باعث ايجاد مشکلات شديدي در پا مي شود که «پاي ورزشکار» نام دارد.



خوشبختانه، بهبود اين مشکل، آسان است. پودر، کرم و اسپري هاي ضد قارچي در داروخانه وجود دارند که نيازي هم به نسخه پزشک ندارند.عفونت هاي خفيف را مي توان با استفاده از پودرهاي ضد قارچ درمان کرد. زماني که قسمت عفوني شده، مرطوب است بايد از اسپري ضد قارچ و زماني که خشک است، بايد از کرم ضد قارچ استفاده کرد.

زگيل هاي کف پا

گاهي کف پاي داراي خراش‌هايي است که با قرار گرفتن در محيط رطوبت‌‌دار باعث وارد شدن ميکروب به داخل آن شده و ضايعات شديد پوستي و زگيل را ايجاد مي‌کند زگيل‌هاي کف پا به دليل مسري بودن آنها از اهميت بسياري برخوردار است چرا که با ابتلاي يک نفر از اعضاي خانواده به اين بيماري، ساير اعضاي خانواده نيز به دليل استفاده مشترک از حمام و دمپايي حمام، به آن مبتلا مي‌شوند..بنابراين فرد مبتلا بايد از دمپايي شخصي استفاده نمايد.

هالوکس والگوس

يکي از ناهنجاري‌ هاي شايع پا، ‌هالوکس والگوس(hallux valgus ) يا انحراف انگشت شست پا به خارج و سوارشدن انگشتان روي يکديگر است(مانند شکل مقابل). ايجاد استخوان‌ هاي زايد در قسمت داخلي شست و ناراحتي در هنگام پوشيدن کفش و در نهايت کاهش فعاليت شخص از عوارض اين حالت مي باشد. مي ‌توان اين عارضه را در مراحل اوليه با اقدامات مناسب کنترل کرد ولي در مراحل پيشرفته ‌بايد تحت عمل جراحي قرار گيرد.



صافي کف پا

صافي کف پا نيز يکي از ناهنجاري‌ هاي شايع پا است که در مراحل اوليه با خستگي زودرس و درد ساق هنگام فعاليت و در سنين بالاتر با تغيير شکل پا و انگشتان و انحراف ساق پاها به خارج و درد زانو و کمر، باعث کاهش فعاليت شخص در سنين جواني مي‌ شود.

تشخيص به موقع اين عارضه و اصلاح نسبي آن با کفي‌ ها و کفش ‌هاي طبي مي ‌تواند تا حد زيادي از اين عارضه ‌ها جلوگيري کند.

پاي ديابتي

پاهاي بيماران ديابتي به علت بي‌ حسي‌ هاي موضعي مستعد زخم‌ ها، تاول و بيماري‌ هاي عفوني و قارچي است.

بنابراين مراقبت صحيح از پا مي ‌تواند باعث افزايش تحرک و ورزش شود که نشاط، شادابي و سلامت کليه اندام هاي بدن به خصوص قلب و ريه را به دنبال دارد.

زبان پاها 
 
شناخت زبان پاها يا همان روانشناسي پا، علاوه بر اينکه بسيار جالب است ميتواند در خيلي از موارد باز گو کننده شخصيت افرادي باشد که شما روزانه با آنها سرو کار داريد.   

تکان دادن پاها

وقتي فردي طوري نشسته که يک پا را روي پـاي ديـگر انـداخته و يک پا را در هوا تکان مي دهد پيام اين است: من حوصله ام سـر رفته. حـرکات نـشـانـگر گـريز است اگرچه بدن فرد ساکن و بدون حرکت مي باشد.

انداختن پاها روي هم در ناحيه زانو

اين حالت متداول بطور يـکسان در مردان و زنان رايج مي باشد. مفهومش اين است که: من بـسـيار آسـوده خاطر هستم.

قوزک پا روي زانو

اين معمولا عملي مردانه مي باشد. ميگويد: من قاطعانه از حقوقم دفاع مي کنـم اما بـا آرامـش هسـتم. اين همان ژست اصيل "پا روي پا اندازي کابويي" است.

انداختن پا روي هم در ناحيه قوزک

اين ژسـت در مـردها بيش از زن ها مورد استفاده قرار مي گيرد. مي گويد: "من مودبانه در آرامش هستم."

به هم پيچيدن پاها

اين ژست در خانمها رايج مي باشد. زن پاهايش را به هم مي پيچانـد طوري که يک پايش را به پشت قوزک پاي ديگرش قلاب ميکند. مردها انجام دادن اين کار را دشوار مي پندارند. بـه هم فشردگي اين حالت برداشت " در آغوشگيري" و نوعي تمايل جنسي را در ذهن تداعي مي سازد.

قفل کردن پاها

 اين نيز نمونه اي از ژست زنانه ميباشد. او در حالي که ايستاده يک پا را به پشت پاي ديگر قفل مي کند. اين عمل معمولا به مفهوم آن است که فرد عصبي و ناراحت مي باشد.

پاهاي روي هم

پاهاي روي هم درست مثل دست به سينه بودن، مي توانددر برگيرنده پيامي از حالت مخالفت يا تدافعي باشد.دست به سينه بودن پيامي منفي تر از پاهاي روي هم انداخته مي رساند.شايد چون حرکات دست بيشتر قابل رويت است.

معناي روي هم انداختن پاها

يک پا صاف روي پاي ديگر قرار مي گيرد(معمولاً پاي راست روي پاي چپ )؛اين رفتار در اروپا زياد ديده مي شود و نشانه ناآرامي ، عقب نشيني و امتناع است، به خصوص اگر با حرکات منفي ديگري همراه باشد.هيچ وقت نبايد اين حرکت را مجزا بررسي کرد.به عنوان مثال افراد وقتي به سخنراني گوش مي دهند و يا صندلي شان مناسب نيست، اغلب مدت زيادي اين گونه مي نشينند.

زماني که هم پاها روي هم قرار گرفته باشند وهم دستان روي سينه چليپا شده باشند، نشان دهنده آن است که فرد از گفتگو کناره گرفته است.اين رفتار بيشتر در خانمها عموميت دارد،بخصوص زماني که با همسرشان دعوا مي کنند.

گرفتن با يک پا با دست و انداختن روي پاي ديگر

کسي که در يک بحث يا دعوا سفت و سخت و با عصبيت نظرش را بيان مي کند،اغلب پاهايش رامحکم با دست مي چسبد.اين ناشي از سرسختي اي است که فقط مي توان با روش هاي خاصي از پس آن برآمد.

 ايستادن با پاهاي ضربدري

وقتي در مراسمي شرکت مي کنيد، گاهي متوجه گروه کوچکي ميشويد که دست به سينه با پاهاي ضربدري ايستاده اند. در اين گروه حداقل يک نفر غريبه است و يا هيچ کدام همديگر را قبلاً نمي شناختند.به اين ترتيب وقتي کسي را خوب نمي شناسيم، حالت ايستادنمان اين گونه است.

ممکن است به نظر برسد که اين افراد بدون هيجان ايستاده اند و گفتگوي آنها راحت پيش مي رود اما حالت دست و پا ها اين را نشان نمي دهد.بعد عده اي را مي بينيد که دست به سينه نيستند و مي توانيد کف دستشان را ببينيد.(در حين صحبت از دست هايشان کمک مي گيرند).روي يک پا تکيه داده اند و پاي ديگر را به سمت نفر ديگري است.

با بررسي در اين گروه متوجه مي شويد که اين افراد همديگر را بخوبي مي شناسند و يا با هم دوست اند.يکبار به سمت گروهي برويد که رفتار بي پيرايه اي دارندو دوستانه کنار يکديگر ايستاده اند،در حالي که شما هيچ کدام را بخوبي نمي شناسيد،دست و پاي خود را چليپا کنيد.آنها نيز يکي پس از ديگري اين رفتار شما را تکرار خواهند کرد و در اين حالت خواهند ماند تا زماني که شما از آنها دور شويد.

بعد از آنها فاصله بگيريد و آنها را نگاه کنيد. خواهي ديد که دوباره به حالت اوليه خود بر مي گردند. به محض اينکه افراد گروهي احساس راحتي با يکديگر کنند رفتار تدافعي دست و پاها به رفتار راحت تبديل مي شود، به اين ترتيب که:

ابتدا پاها به صورت عادي کنارهم قرار مي گيرند.
دست رويي در حالت دست به سينه ،حرکت مي کند.
دست در حال حرکت ديگر دوباره به حالت دست به سينه برنمي گردد، بلکه بازوي دست ديگر را مي گيرد.
دستها باز شده و ممکن است در جيب پنهان شود يا روي پهلو سر بخورد.
روي يک پا تکيه زده و يکي از پاها جلوتر از پاي ديگر قرار ميگيرد.




نکات مفيد براي حفظ سلامتي پاهايتان

مراقبت از پاها و حفظ سلامتي آنها زحمت زيادي ندارد. انجام منظم و هميشگي کارهاي زير، احتمال بروز مشکل در پاهاي شما را کم مي کنند:

1- کفش مناسب پاهاي تان را بپوشيد

پاهاي شما براي تنفس نياز به فضاي خالي دارند، بنابراين آنها را در کفش هاي نامناسبي که صرفا شيک و بر اساس مُد هستند، زنداني نکنيد.

2- پاهاي خود را خشک نگه داريد

قبل از پوشيدن جوراب، مطمئن شويد که بين انگشتان پاهاي شما خشک است. اگر پاهاي شما خيلي عرق مي کنند، به طور مرتب آن ها را با يک پارچه نخي، خشک کنيد.

دو روز پشت سر هم يک کفش را نپوشيد. حداقل 24 ساعت بين دو بار استفاده از يک کفش، فاصله بگذاريد.

3- هر روز پاهاي خود را بشوييد

شستن پاها با صابون و ليف يا صابون و سنگ پا، تاثير زيادي در کاهش عفونت دارد.

 
4- جوراب هاي تميزي بپوشيد

هرگز جوراب هاي کثيف يا آلوده به قارچ را قبل از شستن آنها نپوشيد.

5-در مورد دمپايي‌هاي خود تجديدنظر کنيد

پوشيدن بيش از حد دمپايي تابستاني مي‌تواند باعث افزايش ترک‌ها، درد پاشنه پا و التهاب تاندون‌ها و بدشکل‌شدن انگشت شست پا شود. اينها کفش‌هايي نيستند که شما بخواهيد آنها را از ساعت 8 صبح تا 8 شب بپوشيد.

اين دمپايي‌ها در واقع براي اينکه به مدت طولاني از آنها استفاده کنيد درست نشده است. اما ايستادگي در برابر اين مساله دشوار است. شيوه‌هايي هم وجود دارد که مي‌توانيد دمپايي را به انتخابي ايمن براي پوشش پاي خود تبديل کنيد.

 همه دمپايي‌ها مثل هم درست نشده‌اند. آنهايي را انتخاب کنيد که داراي کفي ضخيم‌تر با رويه منحني باشند و هر چه داراي بندهاي بيشتري باشند بهتر است. چون مي‌تواند فشار وارده بر انگشت شست پا را براي محکم‌گرفتن دمپايي کاهش دهد، بنابراين دمپايي به راحتي از پاي شما سر نمي‌خورد. دمپايي يا هر نوع کفش ديگر بايد آنقدر محکم باشد که نتوانيد آن را از وسط تا کنيد.

6-پابرهنه راه نرويد

شايد پابرهنه راه‌رفتن يکي از بزرگ‌ترين لذت‌هاي تابستاني باشد، اما اين عمل مي‌تواند خطر ابتلا به ويروس‌هاي عفوني مثل زگيل‌ها، قارچ‌ها درست مانند پاي ورزشکاران، يا باکتري‌هايي که مي‌توانند سبب عفونت پوست شوند را افزايش مي‌دهد. اين بيماري‌ها در محيط‌هاي گرم و مرطوب مانند استخرهاي عمومي بسيار سريع منتشر مي‌شوند. 

راه رفتن بدون کفش خطر رفتن جسم خارجي به پاها مانند قدم گذاشتن روي شيشه يا تراشه‌ها را افزايش مي‌دهد. حتي راه‌رفتن پابرهنه در خانه هم مي‌تواند مشکل‌آفرين باشد، چون پاها هيچ محافظي ندارند. اگر در خانه شما قانون اين است که بدون کفش وارد خانه شويد، حتما يک جفت کفش راحتي يا دمپايي روفرشي بپوشيد.
منبع :

Menu