تاثیر پیش‌زمینه اقتصادی-اجتماعی بر یادگیری ریاضیات :قسمت دوم

تاثیر پیش‌زمینه اقتصادی-اجتماعی بر یادگیری ریاضیات: راهکارهایی برای کاهش شکاف بین دانش‌آموزان برخوردار و محروم

تاثیر پیش‌زمینه اقتصادی-اجتماعی بر یادگیری ریاضیات :قسمت دوم

تاثیر پیش‌زمینه اقتصادی-اجتماعی بر یادگیری ریاضیات: راهکارهایی برای کاهش شکاف بین دانش‌آموزان برخوردار و مناطق دورافتاده  (قسمت دوم)

همانطور که گفته شد، شکاف اقتصادی و اجتماعی در بین دانش‌آموزان منجر به افزایش شکاف یادگیری آنان در ریاضیات می‌شود. بر همین مبنا باید راهکارها و اقداماتی را در پیش گرفت که اوضاع را به سمت دانش‌اموزان کمتر برخوردار بهبود دهد.

ایجاد برنامه های حمایتی برای معلمان[1] این دانش آموزان ممکن است راهکار مفیدی باشد. معلمان مدارسی که دارای نسبت بیشتری از دانش آموزان محروم هستند نسبت به سایر همکاران خود با چالش های بیشتری مواجه هستند. علاوه بر مشکلانی که در برنامه آموزشی این مدارس وجود دارد، معلمان مدارس محروم باید با منابع آموزشی کمتر، کلاس های بزرگتر، و دانش آموزان نامنظم تری کار کنند. لذا تعجبی وجود ندارد اگر بفهمیم که این معلمین نسبت به همکاران خود رضایت شغلی کمتری را تجربه می کنند. بر همین اساس، به این مدارس توصیه شده است که تمرین های بیشتری را برای گسترش شبکه ارتباطی معلمان به منظور تبادل ایده ها، منابع و مهارت‌ها انجام دهند.

معلمان در این مدارس برای استفاده از تکنیک های آموزشی مدرن و کارآمد به حمایت های ویژه نیاز دارند. این تکنیک ها می توانند منجر به ایجاد فرصت های یادگیری بیشتر برای دانش آموزان کلاس هایی شود که دانش آموزان مختلفی در آن حضور دارند. به علاوه دانش آموزانی که مشکلات زیادی دارند باید به صورت فردی نیز حمایت بشوند.

آشنایی کمتر دانش آموزان محروم با مباحث ریاضی باعث عملکرد ضعیف تر آن ها در آزمون های ریاضی می شود از طرف دیگر این عملکرد نامناسب باعث میشود تا معلمین دانش آموزان خود را کمتر در معرض آموزشهای ریاضی قرار دهند. داده های پیزا نشان می‌دهد که آشنایی کمتر دانش آموزان محروم با مباحث ریاضی می تواند 19% از تفاوت عملکرد در آزمون ریاضی بین آن ها و دانش آموزان برخوردار را توضیح دهد. به علاوه هر چه میزان سختی سوالات آزمون افزایش می یابد این تفاوت عملکرد بیشتر می شود. زیرا حل سوالات سخت نیاز به دانش بیشتر و استفاده از قدرت خلاقیت و تفکر عمیق دارد که این خصیصه در این دانش آموزان کمتر پرورش یافته است. اما معلمین می توانند به رفع این فاصله کمک شایانی کنند. برای مثال، معلمین می توانند با ایجاد یک رابطه قوی با دانش آموزان آن ها را تشویق به مشارکت در کلاس کنند، جلسات هدایت تحصیلی فردی برای دانش آموزان تشکیل دهند و سعی کنند تساوی را در کلاس برقرار کنند.

متاسفانه محرومیت های اقتصادی و اجتماعی نه تنها بر نتایج آزمون های ریاضی بلکه بر کل زندگی این دانش آموزان سایه افکنده است. عدم موفقیت این دانش آموزان در آزمون‌های ریاضی می تواند به سایر دروس تسری یابد و به ایجاد احساس ناخوشایند «ناتوانی در همه چیز» دامن بزند. این احساس منفی نسبت به توانایی های فردی حتی می تواند تصمیم گیری دانش آموزان در مورد شغلشان را هم تحت تاثیر قرار دهد.

منبع:

ORGANIZATION FOR ECONOMIC COOPERATION AND DEVELOPMENT.,. TEN QUESTIONS FOR MATHEMATICS TEACHERS... AND HOW PISA CAN HELP ANSWER THEM. 1st ed. [S.l.]: ORGANIZATION FOR ECONOMIC, 2016. Pp. 65.


پاسخ تلفنی به سوالات شما و برنامه ریزی شخصی

برنامه ریزی روزانه و زمان بندی صحیح برای مطالعه در ایام امتحانات و دوران جمع بندی کدام است؟
مناسب ترین کتاب ها برای دوران جمع بندی ؟
بهترین تغذیه برای افزایش حافظه و کاهش خواب آلودگی و خستگی کدام است؟ چگونه تمرکزم را در حین مطالعه بالا ببرم؟
از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب