گفتگو با یکی از بهترین ترازهای استان مازندران حسن ذاکر زواردهی

در مقاله‌ی زیر گفتگوی کاظم قلم‌چی با یکی از بهترین ترازهای استان مازندران حسن ذاکر زواردهی و پدر و مادر و مدیر مدرسه‌ی او آمده است...

گفتگو با یکی از بهترین ترازهای استان مازندران حسن ذاکر زواردهی

همه‌ساله کاظم قلم‌چی، واقف و متولی بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی، به شهرهایی که بیشترین برترها را دارند سفر می‌کنند و به صورت حضوری آن‌ها را از مشاوره‌هایشان بهره‌مند می‌سازند، امسال این سفرها گسترده‌تر بودند و ایشان علاوه بر برگزاری این جلسه برای برترهای تهران، به تبریز، شیراز، اصفهان، مشهد و در انتها استان مازندارن سفر کردند و مطالب این جلسات در سایت کانون در اختیار شما قرار گرفته است. یکی از دلایل سفر ایشان به مازندران و تبریز، برترهای سخت‌کوش روستایی بود. یکی از بهترین ترازهای استان مازندران که در مقاله‌ی زیر با او گفتگو شده است، حسن ذاکر زواردهی با میانگین تراز 7900 از روستای زوارده است که مطالعه‌ی مطالب بیان شده در این مصاحبه خالی از لطف نیست. همان‌طور که کاظم قلم‌چی همواره به نقش پدر و مادر در موفقیت‌ برترها تاکید دارند در این گفتگو خواهید دید که چگونه پدر حسن، او را از بچگی قبول دارد و چگونه مادرش به استعدادهایش پی برده و او را هدایت کرده و چگونه حسن پاسخ اعتماد پدر و مادرش را داده است. هم‌چنین در این جلسه مدیر مدرسه‌ی شهیدبهشتی که حسن در آن تحصیل کرده است حضور داشت و خواهید دید چگونه این مدیر، دلسوزانه تا آخرین روزها دانش‌آموزان را همراهی می‌کند و تصادفی نیست که از این مدرسه، قبلا نیز میعاد لقایی رتبه‌ی 1 منطقه‌ی 2 را کسب کرده بود:

گویا شما اهل روستا هستید و از روستا توانسته‌اید چنین تراز خوبی کسب کنید. در باره‌ی خودتان بیشتر توضیح دهید:

من بچه‌ی بندپی شرقی، روستای زوارده هستم. ابتدایی را در روستا خواندم و به پیشنهاد دایی‌ام که گفته بود باید برای تیزهوشان بخوانم رفتم دنبال کلاس و توانستم در آزمون تیزهوشان قبول شوم و راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه‌ی شهیدبهشتی سمپاد بابل درس خواندم.

در خوابگاه زندگی می‌کردید یا رفت‌آمد می‌کردید؟

طی این سال‌ها هر روز به خانه برمی‌گشتم و هر روز حدود 40 دقیقه را با ماشین و یک مقدار را هم پیاده می‌رفتم.

آیا تراز شما از ابتدا بالا بود یا پیشرفت کردید؟

نه پیشرفت کردم. در مدرسه‌ی ما به طور منظم هر ترم برای دبیران و اولیا جلسه برگزار می‌کنند، در سال اول دبیرستان، یک بار که چنین جلسه‌ای برگزار شده بود و پدر و مادر من هم شرکت کرده بودند خیلی ناراحت شدند چون دبیرها از دست من ناراحت و ناراضی بودند و من وقتی ناراحتی آن‌ها را دیدم تصمیم گرفتم پدر و مادرم را شاد کنم.

واکنش آن‌ها چه بود؟

حرفی نزدند و من را دعوا هم نکردند ولی ناراحت بودند و تصمیم گرفتم و به آن‌ها یک قول احساسی هم دادم که رتبه‌ی 1 بیاورم ولی بعد از آن زمان بیشتر تلاش کردم.

چطور شد هر دو هم پدر و هم مادر در این جلسه شرکت کردید؟

پدر: بیشتر مادرش به امور تحصیلی حسن رسیدگی می‌کند چون من راننده‌ی کامیون هستم و گاه بندر امام، اهواز و ... هستم.

مادر: در دبیرستان و راهنمایی هم هر وقت می‌رفتیم با هم می‌رفتیم.

حسن ذاکر: انتظار داشتند خبرهای خوب بشنوند ولی ناراحت شدند.

گفتگو با پدر حسن ذاکر:

انگیزه‌ی شما برای این‌که روند آموزشی فرزندتان را پیگیری کنید چه بود؟

من در جریان استعدادهایش بودم می‌دانستم استعداد و توانمندی‌اش بالاست.

حسن چطور بود؟

او هوش بالایی داشت حتی قبل از مدرسه.

چقدر و از چه زمانی او را قبول دارید ؟

از همان بچگی حسن را قبول داشتم و خیلی.

یکی از ویژگی‌های پدر و مادرهای فرزندان نخبه همین است که فرزندانشان را قبول دارند.

چقدر او را در صورتی‌که اشتباه می‌کرد، دعوا یا تنبیه می‌کردید؟

تنبیه بدنی که نکردم، وقتی از بعضی از کارهایش ناراحت می‌شویم احساسی رفتار می‌کنیم و چون فهمیده است خودش متوجه می‌شود.

در آن جلسه وقتی متوجه شدید دبیران از او راضی نیستند با همسرتان صحبت کردید؟

 نه حتی در حین مسیر هم حرف نزدیم ولی خیلی ناراحت بودیم.

گفتگو با مادر حسن ذاکر:

کاری که خودتان یا پدر حسن انجام دادید و باعث پیشرفت حسن شد و برای او فایده داشت و سبب موفقیت او شده را بیان می‌کنید؟

من سوادم کم است ولی قبل از 2 سالگی برایش شعر زیاد می‌خواندم و از همان زمان دیدم استعدادش بالاست و عبارت‌هایی که می‌گفتم را حفظ می‌کرد و وقتی کتاب مقابل او می‌گذاشتیم، کتاب‌ها را ورق می‌زد و عین مطالب ما را سعی می‌ کرد تکرار کند، جمع دورقمی را که پدربزرگش به او یاد داده بود قبل از 6 سالگی بلد بود و قرآن را یاد گرفته بود.

 بعد از مدرسه کاری می‌کردید که روی او تاثیر مثبت داشته باشد؟

من هر روز به مدرسه مراجعه می‌کردم. یک دفتر برایش درست کرده بودم که در آن دفتر هر حرف را که یاد می‌گرفت یک شکل می‌کشیدم که با آن حرف شروع شود و او تمرین می‌کرد (با این کار تمام حروف را تمرین کرد) و معلمش به مادران دیگر گفته بود آن‌ها هم همچین دفتری را تهیه کنند. برای کنکور هم اصلا کلاس نمی‌توانستیم او را ثبت‌نام کنیم و خودش تلاش می‌کرد.

نتایج یکی از تحقیقات نشان داده است که پدران و مادران نابغه‌ها زیاد به مدرسه مراجعه می‌کنند. اگر حسن ذاکر، این پدر و مادر و این پدربزرگ و دایی را نداشت اصلا به این موفقیت‌ها نمی‌رسید.

آیا نگران نبودید از دیگر دانش آموزان در شهرهای بزرگ‌تر عقب بیفتد؟

به او می‌گفتیم می‌گفت اگر بخواهم به شهر دیگری رفت‌آمد کنم زمان زیادی را روزانه از دست می‌دهم.

گفتگو با مدیر مدرسه‌ی شهیدبهشتی که حسن ذاکر در آن تحصیل کرده است:

شما چه جمع‌بندی و نظری در مورد حسن ذاکر دارید؟

او یک نابغه‌ی روستایی است که توانسته است اینقدر خوب پیشرفت کند و اینطور هم مسلط است. ما نیاز به چنین مشاوره‌های توسط شما داشتیم و همان‌طور که شما به آن بارها اشاره کردید نقش والدین هم خیلی مهم است و والدین حسن ذاکر هم خیلی پیگیر بودند و هم به صورت حضوری و هم غیرحضوری حتی در فضای مجازی با ما در ارتباط هستند. میعاد لقایی، رتبه 1 منطقه 2کنکور ریاضی 93 نیز پدر بسیار پیگیری داشت.

در مورد امکان ارتباط والدین با اولیای مدرسه در فضای مجازی صحبت می‌کنید؟

ما یک کانال برای مدرسه داریم علاوه بر آن خودم نیز شماره‌ی اولیای دانش‌آموزان را دارم و بعد از آزمون‌ها اولیا نتایج را ارسال می‌کنند و تک‌به تک بررسی می‌کنم.

یکی از دلایل این‌که بابل همه ساله نتایج درخشانی کسب می‌کند همین مدیریت و همدلی مدارس فرزانگان و شهیدبهشتی بابل است. اگر بخواهیم یک نکته‌ در ارتباط با اهمیت نقش معلم در قرن 21 بیان کنیم باید بگوییم تا سال 2015 گمان می‌شد بعد از رواج کامپیوترها، تکنولوژی جای دبیران را می‌تواند بگیرد در صورتی‌که طی دو، سه سال اخیر به این نتیجه رسیدند که هیچ تکنولوژی‌ای جای معلم را نمی‌گیرد. گاهی برخی از والدین فکر می‌کنند این‌که صرفا فرزندشان را در یک مدرسه‌ی عالی ثبت‌نام کنند کافی است درصورتی‌که این‌گونه نیست.

چند درصد ار پدران و مادران با هم در جلسات مدرسه‌ی شما شرکت می‌کنند؟

حدود 30 الی 40 درصد.

حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس هم موثر است. ما دقت کرده‌ایم دانش‌آموزان موفق‌تر در همه‌ی کلاس‌ها حضور دارند.


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب