پاسخ کاظم قلم‌چی به سوالات دانش‌آموزان برتر استان مازندران

در مقاله‌ی زیر، پاسخ کاظم قلم‌چی به سوالات دانش‌آموزان برتر استان مازندران آمده است:

پاسخ کاظم قلم‌چی به سوالات دانش‌آموزان برتر استان مازندران

در مقاله‌ی زیر، پاسخ کاظم قلم‌چی به سوالات دانش‌آموزان برتر استان مازندران آمده است. حتما از مطالب مشاوره‌ای ارائه شده در این روزهای پایانی بهره ببرید چرا که بسیاری از سوالات زیر ممکن است سوال خود شما باشند و یا به شما در تحقق رسیدن به ایده‌آل‌ترین نتیجه‌ی خودتان کمک کنند: 

آیا این‌که در درس‌های مختلف تعادل برقرار باشد خوب است یا درس‌هایی که قوی هستیم را بالا بزنیم؟

شما اگر رشته‌ی تجربی هستید باید زیست را که همه بالا می‌زنند بالا بزنید و اگر ریاضی هستید ریاضی و فیزیک را و اگر شیمی را پایین بزنید عیب ندارد. در رشته‌ی انسانی، زبان را کمی انسانی‌ها پایین می‌زنند حالا اگر ریاضی را متعادل بزنید درست است. یعنی مدل پاسخ دادن شما باید با شرایط عمومی رشته‌ی شما هماهنگ باشد و این را از چند از ده رشته‌ها که در سایت کانون گذاشته‌ایم می‌توانید متوجه شوید. دانش‌آموزان رشته‌ی تجربی زیست را خوب پاسخ می‌دهند و اگر شما ریاضی را خوب بزنید جبران زیست را نمی‌کند و در رشته‌ی ریاضی، ریاضی و فیزیک را خوب پاسخ می‌دهند.

نکته‌ی دیگر این‌که شما هیچ درسی را نباید کنار بگذارید مثلا نگویید زیست من خیلی خوب است ریاضی را پاسخ نمی‌دهم. می‌توانید برای این‌که متوجه شوید در هر درس چه چند از دهی را باید پاسخ دهید به سایت کانون مراجعه کنید مثلا قبولی‌های برق شریف، طی چند سال اخیر شیمی را 7 و قبولی‌های برق تهران و امیرکبیر، شیمی را 6 پاسخ داده‌اند.

...........................................

فیروز رحمان‌زاده از بابل با میانگین تراز 7200 رشته‌ی تجربی: شما می‌گویید هدف‌گذاری کنید ولی من سر جلسه فکر می‌کنم همه‌ی سوال‌ها را بلدم و اتفاقا شک‌دارها را درست پاسخ می‌دهم ولی سوالاتی را که با اطمینان پاسخ می‌دهم غلط از آب درمیایند، به همین دلیل همیشه 40 تا 50 تا غلط دارم.

اگر نتوانید خودتان را مدیریت کنید نتیجه نمی‌گیرید در سوالات نظرخواهی این آزمون تاکید کردیم اشتباهات و بی‌دقتی‌های پرتکرار خودتان را شمارش کنید. علت و ریشه‌ی غلط‌هایتان را پیدا کنید و به طور خاص اشتباهات پرتکرار خودتان را کشف کنید. بی‌دقتی‌ها ریشه‌ی علمی ندارند ولی اشتباه‌ها ریشه‌ی علمی دارند. بی‌دقتی یعنی مثلا شما تصاعد هندسی را حسابی می‌خوانید یا هست را نیست می‌خوانید.

مایه‌ی دلسوزی دیگران نشوید بلکه کاری کنید که وقتی از جلسه‌ی آزمون بیرون آمدید با افتخار بگوئید من توانستم بی‌دقتی‌هایم را مدیریت کنم. پدر و مادرها نیز می‌توانند در مدیریت بی‌دقتی‌ها به فرزندان کمک کنند. علاوه بر این، برای کاهش بی‌دقتی‌ها کارهای زیر را توصیه می‌کنم:

محاسبات را ذهنی انجام ندهید.

راه‌حل و نکات هر سوال را جلوی آن بنویسید.

درشت بنویسید.

تا اگر شک کردید یا به پاسخ صحیح نرسیدید بتوانید برگردید و بدانید کجا را باید مجددا بررسی کنید.

خودتان را برای بی‌دقتی و اشتباه آماده نکنید، این کار را می‌توان مدیریت کرد. اگر بشناسید می‌توانید مدیریت کنید.

...........................................

سجاد اصغرنژاد از بابل با میانگین تراز 7400 رشته‌ی تجربی: برای درس‌هایی مثل ادبیات که در آن‌ها قوی هستم وقت اضافه می‌گذارم و در نتیجه برای عربی که آخر از همه‌ی درس‌های عمومی پاسخ می‌دهم وقت کم می‌آورم.

خودآگاهی شما خوب است. شما روش زمان های نقصانی و ضربدر ومنفی را اجرا نمی‌کنید که باید در زمان باقی‌مانده تا کنکور آن را اجرا کنید. تکنیک زمان‌های نقصانی تضمینی است برای این‌که شما زمان کم نیاورید. یک اشتباه متداول در اجرای زمان های نقصانی این است که دانش آموز این روش را بدون اجرای روش ضربدر ومنفی انجام می دهد. با یک مثال موضوع را توضیح می دهم . در درس های عمومی زمان نقصانی هر چهار درس عمومی را پانزده دقیقه ( یک ربع ) در نظر گرفته ایم اگرشما همه ی سوال ها ی یک درس را پاسخ دهید و زمانی که یک ربع زمان نقصانی آن درس به پایان رسید آن درس را نیمه کاره رها کنید نتوانسته اید زمان را به خوبی مدیریت کنید و این یک اشتباه متداول است . درست این است که همه ی سوال ها را یک بار ببینید ، به همه ی سوال های ساده تر و همه ی سوال هایی که تسلط تان بیشتر است پاسخ دهید و سوال های وقت گیرو دشوارتر را کنار بگذارید . اگر وقت خود را صرف یک سوال وقت گیر کنید و چند سوال ساده را از دست دهید زمان را خوب مدیریت نکرده اید .روش زمان های نقصانی بیشترین فایده ی خود را زمانی خواهد داشت که با روش ضربدر ومنفی به طور هم زمان اجرا شود .

شخصی سازی در زمان های نقصانی : همان طور که قبلا اشاره کردم شخصی سازی در زمان های نقصانی نسبت به دو روش دیگر دامنه ی محدودتری دارد و بیشتر مربوط به درس های اختصاصی می شود . زمان های پیشنهادی ما برای درس های عمومی این است که یک ربع وقت اضافی برای نوبت دوم ذخیره کنید و برای درس های اختصاصی حداقل نیم ساعت وقت اضافی داشته باشید . ضمنا زمان ها را با اعداد گردشده و سرراست به صورت یک ربع یا نیم ساعت پیشنهاد کرده ایم تا کنترل این زمان ها در جلسه ی آزمون برایتان ساده باشد. اگر زمان ها را می خواهید تغییر دهید دقت کنید که حاشیه ی امن زمان را در پایان جلسه حفظ کنید به طور مثال اگر زمان های نقصانی را طوری در نظر بگیرید که فقط پنج یا ده دقیقه در پایان جلسه وقت اضافی داشته باشید نمی توانید به سراغ سوال هایی که برای نوبت دوم در نظر گرفته اید بروید ضمنا اطمینان و قاطعیت شما در تسلط بر زمان کم می شود . اگر زمان بیشتری را ذخیره کنید آرامش تان در جلسه بیشتر خواهد بود.

زمان های نقصانی خودرا یادداشت کنید و اگر می خواهید زمان های نقصانی را تغییر دهید و کم یا زیاد کنید دلایل خود را با پدر و مادر خود در میان بگذارید . گفت و گو ، سبب تحکیم ایده های شما و وضوح و شفافیت فکرها و ایده هایتان می شود .

اگر شما این تکنیک را اجرا نکنید دیگران اجرا می‌کنند و ممکن است شما نتیجه‌ی مطلوب خودتان را کسب نکنید. بعد از اجرای این تکنیک‌ها، باید استراتژی بازگشت داشته باشید. کار شما کاملا اشتباه است و باید دور دوم سراغ سوال‌هایی بیایید که بلد بودید ولی وقت‌گیر بودند. شما باید همه‌ی سوالات را یک‌دور حداقل دیده باشید. این روش‌ها را تا کنکور چندین بار تمرین کنید.

...........................................

محمد حسین آهی با میانگین تراز 7400 از بابل رشته‌ی تجربی: من ترتیب پاسخ‌دهی به سوالات دفترچه را به هم می‌زنم.

این کار اشتباه است، در ترتیب درس‌های دفترچه کاملا روانشناسی دانش‌آموز رعایت شده است. در رشته‌ی تجربی با این‌که زیست درس اصلی شماست ولی ریاضی را ابتدا گنجانده‌اند چون بعد از 4 ساعت ذهن شما برای پاسخ به سوالات ریاضی خسته خواهد بود. بعد از ریاضی هم زیست را در نظر گرفته‌اند تا نوع درس متفاوت باشد ولی اگر عادت کرده‌اید عادت‌های خودتان را حتی اگر غلط باشند در هفته‌ی پایانی تغییر ندهید.

...........................................

احسان حبیب‌پور با میانگین تراز 7450 از بابل رشته‌ی تجربی: درس زیست را چون قبلا خیلی خوانده‌ایم الان احساس می‌کنم به تسلط نسبی رسیده‌ام و برای مرور و جمع‌بندی به مشکل بر‌خورده‌ام.

در هفته‌ی آخر منابع به ترتیب اهمیت به شرح زیر هستند:

1- یادداشت‌های خودتان را بخوانید. مهم‌ترین جزوه، جزوه‌ی خودتان است.

2- تست‌های نشان‌دار خودتان را کار کنید.

تبصره: چون زیست درس اصلی شماست بیشتر می‌توانید برای آن زمان صرف کنید.

در درس‌های عمومی هم در روش 3 روز یک‌بار معمولا از آخر پاسخ می‌دهم ولی اگر ادبیات خیلی سخت باشد درصد من خیلی افت می‌کند و برعکس اگر ترتیب دفترچه را به هم نزنم ادبیات و عربی به حدی زمان من را می‌گیرند که به زبان نمی‌رسم.

اراده‌ی شما ضعیف است نمی‌توانید همه چیز را با هم داشته باشید باید از برخی موارد کم اهمیت بگذرید و تکینک‌های مدیریت زمان را اجرا کنید: تکنیک ضربدر و منها، زمان نقصانی و سپس استراتژی بازگشت. شما هیچ کدام از تکنیک‌های مدیریت زمان را اجرا نمی‌کنید ولی اگر نمی‌توانید روش خودتان را تغییر دهید عوض نکنید.

اگر این تکنیک‌ها را اجرا نکنید به آن‌چه لیاقت شماست نمی‌رسید. پدر و مادرها می‌توانند در حین آزمون گرفتن فرزندشان از خودشان، آن‌ها را نظارت کنند و انتهای آزمون به آن‌ها بازخورد دهند که مثلا سر فلان سوال زمان بیشتری صرف کردی (به طور مثال 5 دقیقه یا 10 دقیقه صرف یک سوال کردی که درست نیست.)

...........................................

حسن ذاکر زواردهی با میانگین تراز 7900 (یکی از بهترین ترازهای استان مازندران و سخت‌کوش اهل روستا):

ادبیات را در آزمون‌ها و روش 3 روز یک‌بار 92% می‌زدم ولی گاهی درصدم کمتر می‌شد تصمیم می‌گیرم سوالات شمارشی را نزنم که غلط نشوند ولی باز آخر سر که وقت اضافه می‌آورم نمی‌توانم جلوی خودم را بگیرم و به سوالات پاسخ می‌دهم و اشتباه می‌شوند.

 قسمت اول صحبت شما درست بود این‌که گفتید تصمیم گرفتید بار اول شمارشی‌ها را پاسخ ندهید خیلی خوب است و اما در مورد بخش دوم صحبت‌های شما توصیه‌ی من این است که سوالات شک‌دار را پاسخ ندهید یا بیشتر روی آن‌ها تمرکز کنید.

عطیه عدنانی رتبه‌ی 8 کشوری انسانی در سال 87 می‌گفت: شما می‌گویید سوالات شک‌دار را پاسخ ندهید ولی من در برخی از دروس انسانی، وقتی شک‌دارهایم را جواب می‌دهم، پاسخم درست می‌شود. به او روشی را یاد دادم و گفتم در هر درس شک‌دارهایتان را جایی بنویسید و بعدا برای هر درس در مورد شک‌دارهایتان آمار بگیرید اگر در 80 درصد موارد حدس شما صحیح بود شک‌دارهایتان را در آن درس جواب دهید ولی اگر 50 درصد بود پاسخ ندهید.

من 80 درصد شک‌دارهایم غلط می‌شوند.

پس جواب ندهید؛ البته به خودتان تلقین نکنید، در فرصتی که دارید در منزل تمرین کنید.

گویا شما اهل روستا هستید و از روستا توانسته‌اید چنین تراز خوبی کسب کنید. در باره‌ی خودتان بیشتر توضیح دهید:

من بچه‌ی بندپی شرقی، روستای زواره هستم. ابتدایی را در روستا خواندم و به پیشنهاد دایی‌ام که گفته بود باید برای تیزهوشان بخوانم رفتم دنبال کلاس و توانستم در آزمون تیزهوشان قبول شوم و راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه‌ی شهیدبهشتی سمپاد بابل درس خواندم.

در خوابگاه زندگی می‌کردید یا رفت‌آمد می‌کردید؟

طی این سال‌ها هر روز به خانه برمی‌گشتم و هر روز حدود 40 دقیقه را با ماشین و یک مقدار را هم پیاده می‌رفتم.

آیا تراز شما از ابتدا بالا بود یا پیشرفت کردید؟

نه پیشرفت کردم. در مدرسه‌ی ما به طور منظم هر ترم برای دبیران و اولیا جلسه برگزار می‌کنند، در سال اول دبیرستان، یک بار که چنین جلسه‌ای برگزار شده بود و پدر و مادر من هم شرکت کرده بودند خیلی ناراحت شدند چون دبیرها از دست من ناراحت و ناراضی بودند و من وقتی ناراحتی آن‌ها را دیدم تصمیم گرفتم پدر و مادرم را شاد کنم.

واکنش آن‌ها چه بود؟

حرفی نزدند و من را دعوا هم نکردند ولی ناراحت بودند و تصمیم گرفتم و به آن‌ها یک قول احساسی هم دادم که رتبه‌ی 1 بیاورم ولی بعد از آن زمان بیشتر تلاش کردم.

 چطور شد هر دو هم پدر و هم مادر در این جلسه شرکت کردید؟

پدر: بیشتر مادرش به امور تحصیلی حسن رسیدگی می‌کند چون من راننده‌ی کامیون هستم و گاه بندر امام، اهواز و ... هستم.

مادر: در دبیرستان و راهنمایی هم هر وقت می‌رفتیم با هم می‌رفتیم.

حسن ذاکر: انتظار داشتند خبرهای خوب بشنوند ولی ناراحت شدند.

گفتگو با پدر حسن ذاکر:

انگیزه‌ی شما برای این‌که روند آموزشی فرزندتان را پیگیری کنید چه بود؟

من در جریان استعدادهایش بودم می‌دانستم استعداد و توانمندی‌اش بالاست.

حسن چطور بود؟

او هوش بالایی داشت حتی قبل از مدرسه.

چقدر و از چه زمانی او را قبول دارید ؟

از همان بچگی حسن را قبول داشتم و خیلی.

یکی از ویژگی‌های پدر و مادرهای فرزندان نخبه همین است که فرزندانشان را قبول دارند.

چقدر او را در صورتی‌که اشتباه می‌کرد، دعوا یا تنبیه می‌کردید؟

تنبیه بدنی که نکردم، وقتی از بعضی از کارهایش ناراحت می‌شویم احساسی رفتار می‌کنیم و چون فهمیده است خودش متوجه می‌شود.

در آن جلسه وقتی متوجه شدید دبیران از او راضی نیستند با همسرتان صحبت کردید؟

 نه حتی در حین مسیر هم حرف نزدیم ولی خیلی ناراحت بودیم.

گفتگو با مادر حسن ذاکر

کاری که خودتان یا پدر حسن انجام دادید و باعث پیشرفت حسن شد و برای او فایده داشت و سبب موفقیت او شده را بیان می‌کنید؟

من سوادم کم است ولی قبل از 2 سالگی برایش شعر زیاد می‌خواندم و از همان زمان دیدم استعدادش بالاست و عبارت‌هایی که می‌گفتم را حفظ می‌کرد و وقتی کتاب مقابل او می‌گذاشتیم، کتاب‌ها را ورق می‌زد و عین مطالب ما را سعی می‌ کرد تکرار کند، جمع دورقمی را که پدربزرگش به او یاد داده بود قبل از 6 سالگی بلد بود و قرآن را یاد گرفته بود.

 بعد از مدرسه کاری می‌کردید که روی او تاثیر مثبت داشته باشد؟

من هر روز به مدرسه مراجعه می‌کردم. یک دفتر برایش درست کرده بودم که در آن دفتر هر حرف را که یاد می‌گرفت یک شکل می‌کشیدم که با آن حرف شروع شود و او تمرین می‌کرد (با این کار تمام حروف را تمرین کرد) و معلمش به مادران دیگر گفته بود آن‌ها هم همچین دفتری را تهیه کنند. برای کنکور هم اصلا کلاس نمی‌توانستیم او را ثبت‌نام کنیم و خودش تلاش می‌کرد.

نتایج یکی از تحقیقات نشان داده است که پدران و مادران نابغه‌ها زیاد به مدرسه مراجعه می‌کنند. اگر حسن ذاکر، این پدر و مادر و این پدربزرگ و دایی را نداشت اصلا به این موفقیت‌ها نمی‌رسید.

آیا نگران نبودید از دیگر دانش آموزان در شهرهای بزرگ‌تر عقب بیفتد؟

به او می‌گفتیم می‌گفت اگر بخواهم به شهر دیگری رفت‌آمد کنم زمان زیادی را روزانه از دست می‌دهم.

گفتگو با مدیر مدرسه‌ی شهیدبهشتی که حسن ذاکر در آن تحصیل کرده است:

شما چه جمع‌بندی و نظری در مورد حسن ذاکر دارید؟

او یک نابغه‌ی روستایی است که توانسته است اینقدر خوب پیشرفت کند و اینطور هم مسلط است. ما نیاز به چنین مشاوره‌های توسط شما داشتیم و همان‌طور که شما به آن بارها اشاره کردید نقش والدین هم خیلی مهم است و والدین حسن ذاکر هم خیلی پیگیر بودند و هم به صورت حضوری و هم غیرحضوری حتی در فضای مجازی با ما در ارتباط هستند. میعاد لقایی، رتبه 1 منطقه 2کنکور ریاضی 93 نیز پدر بسیار پیگیری داشت.

در مورد امکان ارتباط والدین با اولیای مدرسه در فضای مجازی صحبت می‌کنید؟

ما یک کانال برای مدرسه داریم علاوه بر آن خودم نیز شماره‌ی اولیای دانش‌آموزان را دارم و بعد از آزمون‌ها اولیا نتایج را ارسال می‌کنند و تک‌به تک بررسی می‌کنم.

یکی از دلایل این‌که بابل همه ساله نتایج درخشانی کسب می‌کند همین مدیریت و همدلی مدارس فرزانگان و شهیدبهشتی بابل است. اگر بخواهیم یک نکته‌ در ارتباط با اهمیت نقش معلم در قرن 21 بیان کنیم باید بگوییم تا سال 2015 گمان می‌شد بعد از رواج کامپیوترها، تکنولوژی جای دبیران را می‌تواند بگیرد در صورتی‌که طی دو، سه سال اخیر به این نتیجه رسیدند که هیچ تکنولوژی‌ای جای معلم را نمی‌گیرد. گاهی برخی از والدین فکر می‌کنند این‌که صرفا فرزندشان را در یک مدرسه‌ی عالی ثبت‌نام کنند کافی است درصورتی‌که این‌گونه نیست.

چند درصد ار پدران و مادران با هم در جلسات مدرسه‌ی شما شرکت می‌کنند؟

حدود 30 الی 40 درصد.

حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس هم موثر است. ما دقت کرده‌ایم دانش‌آموزان موفق‌تر در همه‌ی کلاس‌ها حضور دارند.

...........................................

حسین اکبر نساج از بابل با میانگین تراز 7600: من یک ساعت آخر آزمون انرژی ادامه دادن را ندارم.

برای تقسیم صحیح انرژی با تکنیک زمان‌های نقصانی کار کنید تا حداقل ساده‌ها را جواب داده باشید و همه‌ی سوالات را دیده باشید.

...........................................

فرهاد غلامیان با میانگین تراز 7200: من در آزمون‌ها تا الان نتیجه‌ی خوبی می‌گرفتم ولی در آزمون جامع قبل نتیجه‌ی خوبی نگرفتم و روحیه‌ام به هم ریخته است.

نگران نباشید تجربه نشان داده است کسانی که آزمون‌های آخر را خراب می‌کنند چون سطح توقعشان را کاهش می‌دهند، گریه‌هایشان را قبل از کنکور می‌کنند، بلندپروازی‌هایشان تعدیل می‌شود و هدف‌گذاری‌هایشان را پایین در نظر می‌گیرند سر جلسه‌ی کنکور نیز آرامش بیشتری دارند و در نتیجه استرس کمتری دارند و نتیجه می‌گیرند.

...........................................

سامان سوادی با میانگین تراز 7200 از بابل رشته‌ی تجربی: خیلی وقت‌ها فکرم درگیر است در آزمون جامع هم نگران هستم که سوالات کنکور خیلی غیرمنتظره‌تر باشد. از طرفی وقتی سوالات سخت می‌شود من ایراد را از خودم می‌بینم و فکر می‌کنم من دارم آزمون بدی را سپری می‌کنم.

وقتی قبولی‌های برق شریف، شیمی را 7 و قبولی‌های برق تهران و امیرکبیر، شیمی را 6 پاسخ می‌دهند خیلی جای سخت‌تر شدن نیست ماگمان نمی‌کنیم سخت‌تر شود.

باید با خودتان بگویید وقتی برای من سخت است وای به حال دیگران و با اعتماد به نفس با خودتان صحبت کنید.

...........................................

زینب روح‌زاده: من از سال سوم غلط‌هایم خیلی بالاست، تکنیک‌های مدیریت زمان را هم اجرا می‌کنم ولی باز هم مشکل دارم.

یک راه این است که همه‌ی سوالاتی را که اشتباه زده‌اید را دوباره کار کنید برای این کار کارنامه‌ی بازیابی را دانلود کنید و سوال‌هایی را که اشتباه زده‌اید را کار کنید و آن‌ها را یاد بگیرید اشتباه یعنی یادگیری ناقص که باید به یادگیری کامل تبدیل کنید.

پشتیبان ویژه‌ی من، ریحانه سردارزهی است که فوق‌العاده هستند و از ایشان کمال تشکر را دارم تا حالا طی این سال‌ها کسی به خوبی ایشان به من مشاوره نداده است و مانند خواهرم من را راهنمایی می‌کنند.

...........................................

سوال من و مادرم این است که روز آخر تا کی درس بخوانیم؟ رشته‌ی تجربی

سوالات عمومی و شیمی رشته‌ی ریاضی را ببینید و حتما آن‌ها را کار کنید؛ فقط هم همین کار را انجام دهید.

ساعت خوابتان را هفته‌ی آخر تنظیم کنید بخصوص اگر بعد از ساعت 12 می‌خوابید چون شب کنکور استرس هم دارید ممکن است نتوانید به راحتی خواب بروید. روز قبل از کنکور یک مقدار ورزش کنید که خسته شوید و بتوانید به موقع بخوابید و از الان تمرین کنید.

آیا سوالات عمومی رشته‌ی هنر را هم بررسی کنیم؟ بله

...........................................

در منزل غلط‌ها و بی‌دقتی‌های من بیشتر از آزمون است. چه کار کنم؟

به دلایل روانشناسی این موضوع کاری نداشته باشید نکات مطالبی را که اشتباه پاسخ داده‌اید را یاد بگیرید و یادگیری ناقص خودتان را به کامل تبدیل کنید.

...........................................

ما دانش‌آموزان رشته‌ی ریاضی، روز قبل کنکور چه کار کنیم؟

دانش‌آموزان رشته‌ی ریاضی و انسانی اصلا روز قبل درس نخوانید اگر هم طاقت نمی‌آورید فقط تا ظهر بخوانید.

...........................................

نریمان نادری با میانگین تراز 7800 از ساری: من مشکل کمال‌گرایی دارم و وقتی سر برخی از سوالات می‌رسم نمی‌توانم جلوی خودم را بگیرم و جواب می‌دهم و غلط می‌شوند.

کمال‌گرایی، مساله‌ی عمومی همه‌ی نخبه‌هاست و همه‌ی آن‌ها می‌خواهند به قله برسند. خودابرازی و خوداظهاری شما خوب است ولی باید بتوانید این موضوع را هم مدیریت کنید. خودتنظیمی متشکل است از هوش هیجانی و فراشناخت. هوش هیجانی نیز خود 4 مولفه دارد: خودآگاهی، مدیریت بر خود، آگاهی اجتماعی و مدیریت رابطه. از بین این 4 آیتم مهمترین، مدیریت بر خود است و قدرت نه گفتن. شما در مولفه‌ی اول قوی هستید و خودآگاهی دارید ولی در مدیریت بر خود که مهم‌ترین عنصر ‌آن قدرت نه گفتن است ضعیف هستید. اگر متوجه شوید و به خودتان نهیب بزنید رعایت می‌کنید و این خودتنظیمی است. اگر نتوانید هوش هیجانی خودتان را مدیریت کنید دیگران که این مدیریت را دارند از شما نتیجه‌ی بهتری کسب می‌کنند. باید تمرین کنید و از قبل از آزمون هم تصمیم بگیرید کدام‌ سوال‌ها را جواب نمی‌دهید هر کسی باید برای خودش تعیین کند کدام سوال‌ها را بار اول کنار خواهد گذاشت.

...........................................

علی روزبه با میانگین تراز 7400 از ساری: در استراتژی بازگشت روی چه درس‌هایی برگردیم؟

هر شخصی باید خودش تشخیص دهد چه استراتژی‌ای باید داشته باشد و هر کسی روش خاص خودش را دارد و نمی‌توان به افراد روشی را دیکته کرد. کلکسیونی از روش‌های برترها هم در مورد استراتژی‌های بازگشت آن‌ها وجود دارد که می‌تواند به شما ایده بدهد دیگران چه روش‌هایی دارند.

مشکل اینجاست من اگر برگردم سوالات شک‌دارم را غلط پاسخ می‌دهم.

باید بتوانید این موضوع را حل کنید و اگر نتوانید رقبای شما از شما پیشی می‌گیرند.

...........................................

در روش 3 روز یکبار وقتی کنکورها را کار می‌کنم در 2.5 روز فرض کنید من در مبحث گیاهی زیست ضعف دارم، برای این مبحث، مطالب را مجددا مطالعه کنم یا تست غیرکنکوری بزنم؟

باز به استراتژی شما در روش 3روز یکبار بستگی دارد و به تعداد دانش‌آموزان روش وجود دارد هر چه به کنکور نزدیک می‌شوید:

جدیدخوانی نکنید.

کمتر سراغ معلم و کلاس بروید.

بیشتر تست کار کنید.

تنها استثنا این است که می‌توانید کتاب 500 سوالی را برای تورق سریع استفاده کنید.

اولین بار با شما در نمایشگاه کتاب پنجم دبستان آشنا شدم من را راهنمایی کردید به کانون بیایم و تشکر می‌کنم از راهنمایی شما و از محسن خلیلی پشتیبانم که اگر موفق شوم بدون شک ایشان تاثیرگذار بودند.

...........................................

خلاصه‌نویسی‌هایم در تابستان را که در آن زمان به خلاصه‌نویسی و توجه به اولویت‌ها خیلی وارد نبودیم و حرفه‌ای ننوشته‌ایم لازم است بخوانیم؟

بله حتما، در میان خلاصه‌نویسی‌هایتان آن‌چه را که تشخیص می‌دهید بسیار مهم باشد را مشخص کنید تا مجددا اگر زمان داشتید تورق سریع کنید.

در فیزیک می‌توانم درصد بالایی کسب کنم آیا از زمان شیمی صرف آن بکنم؟

نه کار عجیب و غریب نکنید و تکنیک زمان‌های نقصانی را اجرا کنید.

...........................................

اگر سوالی سخت بود یا وقتی با سوالی بار اول مواجه می شوید، از آن رد شوید، بعضی از سوال‌ها جوششی هستند و در بار اول ممکن است به ذهن نرسند اما ناخودآگاه ذهن به آن فکر می‌کند و بار دوم که به آن سوال رجوع می‌کنید می‌توانید آن سوال را حل کنید و یا پاسخ در یک لحظه به ذهن شما می‌رسد، این یک تکنیک روانشناسی برای یادگیری است و به این لحظات، لحظات ارشمیدسی می‌گویند.

شما با دانش 12 سال خودتان و زحمتی که طی این سال‌ها کشیده‌اید نتیجه می‌گیرید و قبل از آن هم کلی پدر و مادران برایتان زحمت کشیده‌اند.


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب