سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه با نفرات برتر تهران

بخشی از صحبت‌های کاظم قلمچی در جلسه با نفرات برتر تهران در زیر آمده است:

بخشی از صحبت‌های کاظم قلمچی در جلسه با نفرات برتر تهران در زیر آمده است:

امسال کامل‌تر از سال‌های گذشته جلسات را در کلان‌شهرها، ابتدا در تبریز، سپس شیراز، اصفهان، مشهد و اکنون نیز در تهران برای ترازهای بالای 7000 برگزار کردیم که گزارش آن‌ها در سایت کانون در دسترس است.

در دوره‌ی پایانی حفظ جایگاه خود اهمیت بالایی دارد و باید بتوانید خودتان را بهتر مدیریت کنید.


موضوعات جلسه: تکنیک‌های مدیریت زمان به ویژه استراتژی بازگشت، هدف گذاری، خودنگاری آغازی و پایانی

روش ضربدر و منها

در این روش باید ابتدا یک‌دور همه‌ی سوال ها را به ترتیب بخوانید.

در حین پاسخ‌دهی، سه نوع سوال را تشخیص دهید:

سوالاتی که قادر به پاسخ دادن به آن‌ها در زمان استاندارد هستید. این سوالات را سریعا جواب دهید.

در کنار سوال هایی که بلد هستید ولی وقت گیر هستند، علامت ضربدر بزنید و از آن ها رد شوید.برای این کار دو مهارت نیاز دارید اول این که قادر به تشخیص سریع تست های وقت گیر باشید (یعنی مهارت فراشناخت داشته باشید) و مهارت مدیریت اراده که بتوانید از این سوالات رد شوید.

در کنار سوال‌هایی که قادر به پاسخ‌گویی به آن‌ها نیستید علامت منها بگذارید و در دور دوم هم سراغ آن‌ها نروید.هر سال تعداد خیلی کمی از سوال های کنکور جدید هستند. برخی از این سوالات جوششی هستند تا کوششی. یعنی با یک خلاقیت همراه هستند و باید پاسخ آن ها به صورت جرقه ای در ذهن شما خطور کند.

وقتی که همه سوال ها را به ترتیب دفترچه مطالعه کردید و سوال هایی را که بلد بودید را پاسخ دادید در انتها باز برگردید و سوالاتی را که ضربدر زده بودید را پاسخ دهید.


تکنیک زمان‌های نقصانی

زمان‌های نقصانی را می‌توان هم برای دروس عمومی و هم دروس اختصاصی به کار برد. در این روش زمان پاسخ‌دهی به هر درس را به یک زمان کمتر و رند تبدیل می‌کنید و بخشی از زمان هر درس را ذخیره می‌کنید. در عین حال با اجرای روش ضربدر و منها در حین آزمون مشخص می‌کنید که در زمان ذخیره شده سراغ کدام سوالات بازخواهید گشت؟ این تکنیک برای دروس عمومی به شرح زیر است:

طی سال های اخیر همواره 18 دقیقه زمان برای ادبیات و 20 دقیقه زمان برای عربی و17 دقیقه برای دین و زندگی و 20 دقیقه برای زبان در نظر گرفته شده است. زمان نقصانی یعنی از هر کدام از این زمان ها دقایقی را کم کنید تا هر کدام 15 دقیقه شوند و در مجموع، 15 دقیقه ذخیره شود. در واقع باید در این 15 دقیقه ها تمام سوال هایی را که بلد بودید را پاسخ داده باشید و 15 دقیقه اضافی نیز داشته باشید. حسن این روش در سادگی آن است. 15 دقیقه چون عدد رندی است، راحت تر می توانید این 15 دقیقه‌ها را مدیریت کنید.

اجرای تکنیک زمان های نقصانی به همراه تکنیک ضربدر و منها باید صورت بگیرد. اگر تکنیک زمان های نقصانی را اجرا کرده باشیم ولی همه سوال ها را ندیده باشیم اشتباه است. مثلا اگر دانش آموزی سوال ها را طبق زمان های نقصانی پاسخ داده باشد و به محض رسیدن به زمان 15 دقیقه سراغ درس دیگر برود بدون این که تمام سوالات را دیده باشد اشتباه است. به جای خواندن تمام سوالات مثلا از 20 سوال، 17 سوال را خوانده باشد.


تکنیک استراتژی بازگشت

این تکنیک ویژه کسانی است که وقت اضافی بیاورند و به این اشاره دارد که در زمان ذخیره شده به روش زمان‌های نقصانی، به کدام درس و کدام سوال‌ها برگردید. همه باید با روش استراتژی بازگشت آَشنا باشند و آن را اجرا کنند.

برای این روش دانش‌آموزان باید سوالات وقت‌گیر هر درس را بشناسند و بدانند در بار اول کدام سوال‌ها را پاسخ نخواهند داد و این ویژه هر شخص است. مثلا برخی از دانش‌آموزان تعدادی از مساله‌های شیمی را بار اول پاسخ نمی‌دهند یا در ادبیات برخی از دانش‌آموزان بار اول سوالات املا و آرایه (مثلا سوالاتی که باید هر گزینه را بررسی کنند.) و شمارشی را جواب نمی‌دهند یا در زبان، برخی از دانش‌آموزان، یکی از درک مطلب ها را بار اول پاسخ نمی‌دهند یا یک سوال از درک مطلب را که مربوط به حیطه‌های بالاتر شناختی است را بار اول پاسخ نمی‌دهند. پس دانش‌آموزان الان می‌توانند 80 درصد سوالات وقت‌گیر را تشخیص دهند و توصیه کاظم قلم‌چی این است که دانش‌آموزان از همین الان سوالات وقت‌گیری را که از زمان قانونی بیشتر زمان می‌برد و بار اول پاسخ‌گویی آن‌ها را پاسخ نخواهند داد را مشخص کنند. پس از ذخیره‌ی زمان اضافی، نبرد نابغه‌ها آغاز می‌شود؛ نبرد در این زمینه که دانش‌آموزان سراغ کدام درس و کدام سوالات بروند.

..........................................................................

سه روش را برای مدیریت زمان معرفی کردیم: ضربدر و منها، زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت. مهمترین کار این است که در کنکور شما بتوانید استراتژی بازگشت داشته باشید و برای انجام آن باید زمان اضافی بیاورید و باید بدانید آن زمان را صرف کدام درس ها کنید.


استراتژی بازگشت نفرات برتر تهران

آیدا محمدی با تراز 8002 در رشته‌ی تجربی: یک ربع در عمومی وقت اضافه می‌آورم و همه‌ی درس‌ها را به ترتیب مرور می‌کنم. از درس ادبیات، سوالات قرابت و شمارشی را آخر سر کار می کنم. در دروس اختصاصی هم یک ربع تا 20 دقیقه زمان اضافه می آورم و بیشتر زمانم صرف سوالات شمارشی و نزده‌ی شیمی می شود (10 دقیقه) و اگر نزده در ریاضی و فیزیک داشته باشم که معمولا یکی دوتا هست اول آن‌ها را انجام می‌دهم و نزده‌های زیست را به طور کامل، آخر سر دوره می کنم. بار اول، سوالات دفترچه را به ترتیب کار می‌کنم. استراتژی بازگشت من، به مرور تکامل پیدا کرده است ولی بعد عید همیشه این‌طوری بوده است.

کاظم قلم‌چی: توصیه می کنم ترتیب دفترچه را عوض نکنید چون با روانشناسی یادگیری تنظیم شده است، حتی این‌که ابتدا سوالات عمومی را پاسخ می‌دهید سپس اختصاصی، فکرشده است، ابتدا عمومی‌ها را باید پاسخ دهید تا برای اختصاصی‌ها آماده شوید (به ویژه قبلا که سوالات عمومی ساده‌تر بود) البته امروزه سخت تر شده است و نیاز است آرامش خودتان را حفظ کنید. در اختصاصی‌ها اول درس ریاضی را لحاظ کرده‌اند چون اگر ریاضی را آخر بگذارند ذهن دانش آموزان در آن زمان خسته خواهد بود. کسانی که ترتیب دفترچه را عوض می‌کنند بهتر است در دوران جمع‌بندی، با روش 3 روز‌ یک‌بار چند بار آن را تمرین کنند و ترتیب دفترچه را عوض نکنند و اگر خوب بود ادامه دهند.

..........................................................................

امیررضا پاشاپور یگانه رشته‌ی تجربی: در دروس اختصاصی استراتژی بازگشت دارم. بیشتر زمان من به شیمی می گذرد، در واقع در شیمی، بار اول و دوم ندارم به شیمی که می رسم، آن را کامل پاسخ می‌دهم، بعد 10 دقیقه نزده‌های فیزیک و ریاضی را پاسخ می‌دهم و سوالات زیست را همان بار اول پاسخ می دهم و زمان کافی صرف آن می‌کنم. در زبان وقت اضافه که می آورم سراغ ادبیات می روم ولی همیشه آن را اجرا نمی‌کنم.

کاظم قلم‌چی: اگر یاد بگیرید برای دروس عمومی نیز استراتژی بازگشت داشته باشید خیلی بهتر است اطمینانتان بیشتر می‌شود و در کنکور با این پدیده مواجه نمی‌شوید که سوالی را از دست بدهید و اگر در کنکور به سوال یا سوالاتی برخوردید که دشوار بودند از آن‌ها می‌گذرید و بار دوم سراغ آن‌ها برمی‌گردید. در مورد شما هشدار می‌دهم که نگران هستم اتفاقی که برای مسیح نیلچیان رخ داد در مورد شما رخ دهد. او باید رتبه‌ی 1 کشور می‌شد ولی 7 شد. رتبه 1 کنکور 88 و مسیح‌ نیل‌چیان رتبه 7 کنکور 81 هر دو با یک مشکل مواجه شدند این‌که اولین سوالات درس اول یعنی ادبیات سخت بود ولی مسیح خودش را باخت و به جای این‌که رتبه 1 را کسب کند 7 کشور شد و معین فلاحت‌گر با این‌که درصد او در درس ادبیات 72 شد، رتبه 1 کشور شد و توانست خودش را کنترل کند و شما هم هروقت با سوال سخت مواجه شدید به جای این‌که خودتان را ببازید کنار سوال بنویسید معین فلاحت‌گر و مانند او رفتار کنید. اگر بتوانید زمانتان را مدیریت کنید و یک ربع ذخیره کنید با این کار مطمئن می شوید که همه ی سوالات را یکبار دیده اید و وقت کم نمی‌آورید و بار دوم سراغ سوالاتی که نیاز دارید می روید.

..........................................................................

مائده شاه مرادی: از تراز 7200 شروع کردم و به تراز 7700 رسیدم. در درس ادبیات، قبلا 60 درصد می‌زدم و دوست داشتم بالای 70 شود و تصمیم گرفتم کلا 20 سوال را جواب دهم تا درصدم 80 شود در نتیجه بیشتر از 20 سوال را جواب نمی دهم ولی شاید تعداد سوال کمتری را پاسخ دهم؛ به این صورت که اگر از 3 سوال لغات باید 2 سوال را جواب بدهم و املا را اصلا دور اول جواب ندهم اگر لغت را نزده باشم در املا یک سوال را جواب می دهم که جبران شود یا در زبان فارسی تصمیم گرفته‌ام که شمارشی‌ها را اصلا نگاه نکنم و آن‌ها را رد می‌کنم.

کاظم قلم‌چی: دوره پایانی، دوره‌ی نبرد استراتژی هاست. هرکسی که بهتر بداند چه کار می خواهد انجام دهد بهتر نتیجه می گیرد. روشی که برای خودتان مناسب است را باید تشخیص دهید و واضح و شفاف باشید. معیار دانستن صحیح بودن روشتان، این است که در آزمون های جامع و سه روز یکبار نتیجه بگیرید.

هم‌چنین باید بدانید بار اول کدام سوالات را در هر درس پاسخ نخواهید داد.

..........................................................................

کیانا میرهاشمی: یک ربع وقت اضافی می‌آورم. و بار اول برخی از سوالات را علامت دار می‌کنم و برخی از سوالات را کلا کنار می گذارم. در ادبیات، سراغ سوالاتی می‌روم که آن‌ها را بلد بودم ولی وقت‌گیر هستند و آن‌هایی که خیلی سخت هستند را کلا حذف می‌کنم، بعد معمولا سراغ عربی می‌روم و معمولا 2 سوال از تعریب را پاسخ می‌دهم بعد سراغ دینی یا زبان می‌روم دینی غالبا بار اول کامل پاسخ می‌دهم مگر یک سوال باشد.

کاظم قلم‌چی: در نبرد استراتژی ها هر کسی روش خودش را دارد که برای او روشی مناسب است.

..........................................................................

شکیبا سالاروندیان: یک ربع گاهی بیشتر در دروس عمومی وقت اضافه می‌آورم. اول سراغ ادبیات می‌روم و معمولا می‌رسم یک دور تمام سوالات را بخوانم بجز برخی از سوالات زبان فارسی. سوالات دینی را بار اول معمولا کامل پاسخ می‌دهم. سپس شکّل، اعراب و درک مطلب عربی را کار می‌کنم. این روش را تا الان 5-6 بار اجرا کرده‌ام و جواب داده و تا 80 درصد به نظرم در کنکور هم جواب می‌دهد.

..........................................................................

کیمیا فرقانی: من در درس‌های عمومی یک ربع وقت اضافه می‌آورم. از تست‌های درک مطلب عربی، بار اول حدود 2 یا 3 سوال را پاسخ می‌دهم و در دور دوم متن را یک یا دو دور مجددا می خوانم و سوالات باقی‌مانده را پاسخ می‌دهم؛ این‌طوری همیشه درست می زنم.

کاظم قلم‌چی: به این فراشناخت گفته می شود، علمی که 10 سال بیشتر از عمر آن نمی گذرد.

..........................................................................

نگین پروهان: از یک ربع یا بیشتر وقت اضافی، حدود 2 الی 3 دقیقه را صرف متن دوم زبان می‌کنم. حدود 12 دقیقه را صرف 4 سوال مفهوم عربی می‌کنم و 4 الی 5 دقیقه را صرف آرایه ها و زبان فارسی که سخت بودند. من این روش را بارها اجرا کردم و تا حالا نشده متن عربی را بار اول بزنم و آن را همیشه آخرسر پاسخ می‌دهم.

..........................................................................

من چون زبانم خوب بود و قبلا کلاس می‌رفتم در نتیجه این درس را نمی‌خواندم. هنگام آزمون، دور یک سری از سوالات زبان به ویژه سوالات کلوز و متن، دایره می‌کشم و چون خیلی زود پاسخ دادن به این درس، تمام می‌شود برمی‌گردم و به آن‌ها می‌پردازم. با توجه به این‌که وسط آزمون نیست دیگر استرس ندارم، آرامش بیشتری دارم و به سوالات راحت تر پاسخ می دهم. سوالات زبان را تا قبل از متن، در 6 دقیقه پاسخ می‌دهم و اگر سوالات متن کاملا مشخص باشد همان لحظه جواب می‌دهم و اگر سوالات به نوعی باشند که پرسیده می‌شود آیا به موضوعی در متن اشاره شده یا خیر، آن سوالات را برای دور دوم می‌گذارم.

کاظم قلم‌چی: در واقع شما سوالات مربوط به حیطه‌های شناختی بالاتر (داوری و ارزیابی) را بعدا پاسخ می‌دهید.

سوالات متن را بار اول پاسخ می‌دهم ولی معمولا در 2 سوال ایراد پیدا می‌کنم که بعدا جواب می‌دهم.

..........................................................................

بهزاد چالاکی: دینی و زبان را که در زمان خودش کامل پاسخ می‌هم و اصلا نمی‌مانند. از عربی، تشکیل و اعراب‌گذاری و از ادبیات، آرایه‌ را بار اول پاسخ نمی‌دهم و در زمان بازگشت، اول سراغ عربی می‌روم و همه‌ی سوالات باقی‌مانده را پاسخ می‌دهم و سپس ادبیات و در نهایت هم حدود 2 الی 3 دقیقه زمان اضافی می‌آورم که برای اختصاصی‌ها آماده می‌شم. این روش را از اواسط اردیبهشت 14 الی 15 بار اجرا کردم و در دروس عمومی نتیجه‌ی خیلی خوبی می‌گیرم و تراز من در دروس عمومی 7900 و ترازم در دروس اختصاصی 7600 است. از اواسط اردیبهشت آزمون‌های جامع را شروع کردم در آزمون جامع رتبه‌ی کشوری من در عمومی‌ها زیر 10 شد.

زمین‌شناسی را جواب نمی‌دهم و در کل بین 50 تا 55 دقیقه وقت اضافی می‌آورم که 15 الی 20 دقیقه را صرف شیمی می‌کنم به‌طوری‌که نهایتا 5 الی 6 سوال نزده باقی‌ بماند. بعد سراغ فیزیک می‌روم که در آن نزده هایم کمتر و حدود 5 الی 6 است و سعی می‌کنم در این دس نهایتا 1 یا 2 سوال نزده باقی بماند.

کاظم قلم‌چی: آیا شما افزایش تراز داشته‌اید؟

بله، با تراز 7300 آزمون‌ها را شروع کردم و به 7500 رسیدم، البته در آخرین آزمون، ترازم به 7900 رسید.

در 5 تا 10 دقیقه بعد سراغ زیست می‌روم که نزده هایم در آن خیلی زیاد است و 5 الی 6 سوال را کار می‌کنم به طوری‌که نهایتا 6 و7 سوال نزده باقی بماند و از ریاضی 6 الی 7 سوال عموما باقی می‌ماند که سعی می‌کنم آن‌ها را هم پاسخ دهم.

کاظم قلم‌چی: آیا حرص نمی‌خورید که تعداد سوالات نزده‌ی شما زیاد است؟

اوایل حرص می خوردم و کنار گذاشتن سوالات برایم سخت بود ولی به مرور متوجه شدم این روش برایم مناسب است.

کاظم قلم‌چی: شما حتی برای درس آخر هم مدیریت زمان دارید و کل زمان را صرف درس آخر نمی کنید. به مناسبت صحبت‌های بهزاد چالاکی نکاتی را مطرح می‌کنم: شما باید بتوانید در این دوره پایانی و بعد در دانشگاه و در تمام دوران زندگی خود خودتنظیمی داشته باشید. خودتنظیمی 2 آیتم دارد: هوش هیجانی (مدیریت اراده) و فراشناخت (مدیریت تفکر) و با خودتنظیمی، یکی این که مهارت ها و دانش فراشناختی را یاد می گیرید و دوم این که هوش هیجانی را تقویت می کنید. هم‌چنین شما باید ارزیابی درستی داشته باشید از این‌که وقتی سر جلسه‌ی کنکور با سوال دشواری مواجه می‌شوید بدانید قطعا برای دیگران هم سخت است. وقتی سوالات سخت می‌شود به ضرر دانش‌آموزان زرنگی که اضطراب پیدا می‌کنند تمام می‌شود نه متوسط‌ها. خودتنظیمی یعنی که بتوانید تشخیص دهید و اراده داشته باشید برخی از موارد را کنار بگذارید. هوش هیجانی نیز 4 آیتم دارد که مهم‌ترین آن قدرت نه گفتن است و از دیگر آیتم‌های هوش هیجانی می‌توان به مدیریت رابطه اشاره کرد که برترها این ویژگی را غالبا دارندچرا که بیشتر آن‌ها رابطه خوبی با پدر و مادر دارند و دوستان خوبی هم دارند.

..........................................................................

با سوالات شک‌دار چه کار کنیم؟

قاطع شک‌دارها را جواب ندهید و این قدرت نه گفتن و اراده می‌خواهد. عطیه عدنانی رتبه‌ی 8 کشوری انسانی در سال 87 می‌گفت: شما می‌گویید سوالات شک‌دار را پاسخ ندهید ولی من در برخی از دروس انسانی، وقتی شک‌دارهایم را جواب می‌دهم، پاسخم درست می‌شود. به او روشی را یاد دادم و گفتم در هر درس شک‌دارهایتان را جایی بنویسید و بعدا برای هر درس در مورد شک‌دارهایتان آمار بگیرید اگر در 80 درصد موارد حدس شما صحیح بود شک‌دارهایتان را در آن درس جواب دهید ولی اگر 50 درصد بود پاسخ ندهید.

..........................................................................

من بیش از 3 درس را جابجا می‌کنم و دروس عمومی را از آخر شروع می‌کنم ولی از درصدهایم راضی هستم، آیا روشم را عوض کنم یا نه؟

کاظم قلم‌چی: چند بار در منزل تمرین کنید و اگر خوب بود و به قطعیت رسیدید آن را اجرا کنید. امتحان دادن باید آغاز یادگیری شما باشد. امتحان دادن، استفاده از کارنامه بازیابی و کتاب 500سوالی باید کار شما باشد. امتحان دهید و در حین امتحان، بهترین حالت را کشف می‌کنید.

..........................................................................

سوالات علامت‌دار ما طی سال زیاد است الان چه کنیم؟

کاظم قلم‌چی: بهترین منابع شما به این صورت هستند: اول یادداشت‌های خودتان، دوم سوالات نشان‌دار، سوم کارنامه بازیابی، سپس کتاب 500 سوالی ولی این‌که به همه نمی‌رسید باید تشخیص دهید و اولویت‌های خودتان را مشخص کنید و قدرت تشخیص داشته باشید یکی از ویژگی های نوابغ قدرت تشخیص اولویت‌هاست.

..........................................................................

با توجه به این‌که اعداد چند از ده من در درس شیمی طی آزمون‌های جمع‌بندی 10، 9، 7 و باقی 6 بوده است آیا می‌توانم یک عدد به هدف‌گذاری‌ام اضافه کنم؟

کاظم قلم‌چی: بله موافق هستم ولی اگر در همه یکی را بالا ببرید درست نیست.

..........................................................................

در اجرای روش 3 روز یکبار وقت اضافی می آورم ولی در آزمون کانون نه و استراتژی بازگشت هم ندارم در آزمون جمع بندی با زمان مشکل داشتم.

کاظم قلم‌چی: باید بتوانید در منزل نیز بیشتر تمرین کنید و وقتی در منزل تمرین می‌کنید بتوانید در آزمون هم اجرا کنید. اگر تمام کارهایی را که در منزل انجام می‌دهید را در آزمون‌های کانون یا کنکور انجام ندهید نتیجه‌ی خوبی نمی‌گیرید. حتی کسانی که در منزل، روش 3 روز یک‌بار را اجرا می‌کنند باید شرایط را کاملا شبیه‌سازی کنند و لباس کنکور بپوشند و زمان را نیز مشابه کنکور رعایت کنند. تمرین کنید می‌توانید. به خودتان هم تلقین نکنید.

..........................................................................

خودنگاری را برای روز کنکور را انجام دهید.

خودنگاری آغازی و پایانی

اصل این روش مخصوص من نیست و برای اولین بار جیمز پنویکر آن را مطرح کرد. او در تحقیقی که در مورد استرس در آزمون های مهم و سرنوشت ساز انجام داد و 4 سال صرف آن کرد به این نتیجه رسید که افراد با نگارش احساس خود قبل از آزمون آرامش بیشتری داشتند.

اولین تفاوت روش من با جیمز پنویکر این است که هم قبل و هم بعد از آزمون می نویسید و دوم این که در خودنگاری افراد را می توان به سه دسته مثبت نگر و منفی نگر و تحلیلی تقسیم کرد. افراد مثبت‌نگر غالبا نکات مثبت را و خوش‌بینانه می‌نویستند اما افراد منفی نگر برعکس در حالی‌که افراد تحلیل‌گر که تمایل داریم همه این‌گونه شوند تمام جوانب را در نظر می‌گیرند و در دروس مختلف وضعیت خودشان را مشخص می‌کنند که چگونه هستند. نکته قابل توجه این است که با خودنگاری و نوشتن قبل و بعد از آزمون، هر سه دسته نتیجه خوبی کسب می کنند.

قبل از آزمون‌های 3 روز یک‌بار هم بنویسید و وضعیت قلب و مغزتان را مدیریت کنید همین که بنویسید آرام می‌شوید. آینده خود را می سازید، پیش بینی نمی‌کنید. اگر فکر می کنید موفق می شوید و اگر فکر می کنید موفق نمی شوید در هر صورت درست فکر می کنید. شما باید بتوانید از تمام دانش خود استفاده کنید و به جایگاهی که حقتان است برسید. در خودنگاری صرفا نوشتن نیست که مفید است بلکه گفتن و نوشتن وضعیتتان در آن لحظه موثر است. توصیه‌ی من به پدر و مادرها این است که با فرزندتان هنگام بردن به حوزه کنکور صحبت کنید و از او بخواهید خودنگاری را بنویسید.

..........................................................................

هدف گذاری

ما به شما یک جدول هدف‌گذاری در صفحه ی شخصی به عنوان یک ابزار ارائه کرده‌ایم و از شما می‌خواهیم هدف گذاری چند از ۱۰را بر اساس عملکرد قبلی خودتان تنظیم می کنید. در این صفحه شما نتایج پنج آزمون جامع و پیشنهاد ماشینی برای هدف گذاری را در یک نگاه می بینید . این پیشنهاد بر اساس میانگین عملکرد چند از ۱۰ خود شما ارائه می شود. وقتی پیشنهاد ماشین برای هدف گذاری را دیدید، پیشنهاد خودتان برای هدف گذاری را مشخص کنید. پیشنهاد را می توانید تصحیح کنید اما واقع بین باشید. کمترین عدد چند از ده خود را در هر درس در نظر بگیرید و برای آن درس هدف گذاری کنید. به تعداد آزمون های سه روز یک بار و به تعداد آزمون های جامع کانون (چندین بار )هدف گذاری کنید. برای هدف گذاری با پدر و مادر و پشتیبان و دوستان خود نیز مشورت کنید. اگر در بار اول یا دوم ، خوب هدف گذاری نکردیدو تعداد اشتباه هایتان زیاد بود نگران نباشید با هر بار هدف گذاری ، دقتتان بیشتر می شود و به مرور روش هدف گذاری را یاد می گیرید و مسلط تر می شوید.

در هدف گذاری کمی هدف را متعادل بگیرید و وقتی بالاتر زدید خوشحال می شوید. هدفی که دور از دسترس است نشانه‌ی بلندپروازی نیست نشانه‌ی نادانی است.

..........................................................................

محاسبات را ذهنی انجام ندهید بلکه تمام مراحل را بنویسید و اگر خواستید ذهنی انجام دهید فقط یک آیتم را ذهنی انجام دهید که ریسک نباشد نه چند آیتم را. راه حل ها را جلوی سوالات بنویسید تا وقتی شک کردید خواستید برگردید بتوانید پیدا کنید و بدانید کجا را باید بررسی کنید. مراحل راه‌حل را درشت و جلوی سوال بنویسید، ذهنی هم انجام ندهید.

یک هفته مانده به کنکور و دو هفته روش هایتان را تغییر ندهید حتی روش های غلط خودتان را.

..........................................................................

اگر سوالی سخت بود یا وقتی با سوالی بار اول مواجه می شوید، از آن رد شوید، خواهید دید که اگر آن را رها کنید و پس از مدتی مجددا سراغ آن بیایید یا به صورت کاملا اتفاقی پاسخ را به خاطر خواهید آورد و این یک تکنیک روانشناسی برای یادگیری است و به این لحظات، لحظات ارشمیدسی می‌گویند.

..........................................................................

با توجه به این‌که آموزش در قرن 21 فردی می شود، نقش آموزشی پدر و مادر به مراتب در قرن 21 بیشتر از 20 ام است و پدر و مادرها باید بدانند که فرزندان به کمک فکری و گفتگوی آن‌ها نیاز دارند و اما کارهایی که پدر و مادرها در دوران پایانی می‌توانند انجام دهند:

1-گفتگو در مورد شرایط امتحان دادن

2-حضور در کنار فرزندشان در آزمون های 3 روز یک‌بار به عنوان یک ناظر.

3-هدف گذاری،

4-استراتژی بازگشت و نحوه‌ی آزمون دادن

5-خودنگاری و گفتگو هنگام بردن به سر آزمون‌ها و حوزه‌ی کنکور



تهیه و تنظیم

ناهید منجمی