کشف داغ‌ترین سیاره فراخورشیدی

کشف داغ‌ترین سیاره فراخورشیدی اخترشناسان از کشف داغ‌ترین سیاره فراخورشیدی خبر داده اند که تاکنون شناسایی شده است.

کشف داغ‌ترین سیاره فراخورشیدی

نشریه نیوساینتیست در گزارشی نوشت: این سیاره فراخورشیدی بسیار داغ است. تخمین زده می شود دو برابر مشتری یعنی بزرگترین سیاره منظومه شمسی بزرگی داشته باشد اما مهمترین ویژگی آن، دمای زیادش است یعنی چیزی در حدود ۴۳۰۰ درجه و شاید بیشتر.

بدین ترتیب می توان گفت سیاره فراخورشیدی KELT-۹b داغ ترین سیاره ای است که تاکنون بشر رصد  کرده است.

به طور کلی شناسایی سیارات فراخورشیدی در اطراف ستاره هایی که داغ تر از خورشید هستند کار دشواری است. علت هم روشن است زیرا شدت نور زیاد این ستارگان روند شناسایی دقیق سیاراتی که به دورشان می چرخند را دشوار می کند.

از آن گذشته اکثر سیاراتی که به دور ستارگان داغ می چرخند عملا امکان پذیرایی از حیات را ندارند زیرا اساسا قابل سکونت محسوب نمی شوند. بنابراین عمده تمرکز اخترشناسان در شناسایی سیارات فراخورشیدی بر روی ستارگان سردتر و با نور کم متمرکز بوده است.

با این حال گروهی از اخترشناسان دانشگاه دولتی اوهایو با استفاده از تلسکوپ KELT تصمیم گرفتند  ستارگان داغ و به تبع آن سیاراتشان را مورد بررسی قرار دهند و در خلال آن توانستند سیاره فراخورشیدی KELT-۹b را شناسایی کنند.

این سیاره ۶۵۰ سال نوری از ما فاصله دارد و جالب اینکه دوبرابر خورشید داغ است.

به گفته اخترشناسان، هر شبانه روز این سیاره معادل ۱.۵ شبانه روز زمین است و به جهت آنکه فاصله بسیار کمی تا ستاره اش دارد محیطی بسیار داغ محسوب می شود.