کرم‌های ضد آفتاب نانویی در راه است

سرانجام دانشمندان علوم مواد و مهندسی نانو در UC سن‌دیه‌گو موفق به ساخت کرم ضد آفتاب طبیعی شدند.

کرم‌های ضد آفتاب نانویی در راه است

به گزارش حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از سایت فیز، دانشمندان با استفاده از نانوذرات پیشرفته که رفتار ملانوزوم‌های طبیعی را تقلید می‌کنند، ساختار سلولی ملانین تولید کرده‌اند. ملانین‌ها از پوست، چشم‌ها و دیگر بافت‌های بدن در برابر پرتوهای فرابنفش حفاظت می‌کنند.

ناتان جیانی چی استاد شیمی و بیوشیمی از بخش مهندسی نانو و علوم مواد UC اظهار کرد: در حال حاضر در تولید ملانین طبیعی با نانوذرات برای ساخت مواد محافظ پوست موفق شده‌ایم که کمبود این ماده در بدن موجب بیماری‌های ویتیلیگو و آلبینیسم خواهد شد.

وی افزود: این ذرات ملانین به طور طبیعی در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف در بدن حیوانات تولید می‌شوند و استخراج این ملانین‌ها از منبع طبیعی کار دشواری است. به همین دلیل این گروه تحقیقاتی با استفاده از نانوذرات، ملانین مصنوعی و قابل کنترل ساخته‌اند.

در انسان سالم ملانین تولید شده به کراتینوسیت‌ها در پوست فرستاده شده و سپس ملانوزوم‌ها از ملانوسیت‌ها حذف می‌شوند.

محققان نیز با استفاده از نانوذرات روشی مشابه عملکرد طبیعی بدن در حفاظت از پوست ارائه کرده و دریافتند این مواد مصنوعی نه فقط موجب توزیع طبیعی مشابه ملانوزوم‌های طبیعی از طریق کراتینوسیت‌ها شده بلکه موجب حفاظت از سلول‌های پوست و آسیب DNA به دلیل پرتوهای فرابنفش می‌شوند.

استفاده از این روش جدید موجب درمان بیماری‌های پوستی مرتبط با کمبود ملانین نیز خواهد شد.

نتایج این تحقیق در نشریه ACS Central Science منتشر شده است.