شناسایی سیاره گازی جدید

محققان سیاره جدیدی را در فاصله 320 سال نوری از زمین شناسایی کردند که اندازه آن 40 درصد بزرگتر از مشتری و چگالی آن یک پنجم این سیاره منظومه شمسی است.

شناسایی سیاره گازی جدید

این سیاره گازی که اتمسفر فوق‌العاده‌ای داشته و چگالی آن به اندازه یونولیت است، KELT 11b نام‌گذاری شده است.
محققان در راستای کشف حیات در جهان، به دنبال سیارات گازی شکل بزرگ در اطراف ستاره‌های روشن هستند و KELT 11b نیز در نزدیکی یک ستاره زرد رنگ بسیار درخشان قرار دارد که نور آن امکان ارزیابی دقیق اتمسفر سیاره را فراهم می‌کند. بررسی اتمسفر سیارات جدید برای شناسایی نشانه‌هایی از وجود حیات احتمالی، از جمله اکسیژن و متان، یک گام بسیار مهم در فرآیند جستجو برای یافتن حیات در خارج از منظومه شمسی است و تلسکوپ‌های جدید مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب ابزارهای کلیدی برای انجام این مرحله از تحقیقات هستند.
سیاره KELT 11b تنها عضو حبابی منظومه خود نیست، ستاره KELT-11 نیز اواخر عمر خود را سپری می‌کند و در حال بدل شدن به یک غول گازی سرخ رنگ است. در طول چندصد میلیون سال آینده این ستاره به اندازه‌ای بزرگ می‌شود که سیاره KELT 11b به درون آن کشیده خواهد شد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه The Astronomical Journal منتشر شده است.