اصول کلی برنامه‌ی مطالعه‌ی عید نوروز

برای تعطیلات نوروز چه‌کار کنیم؟ آیا درس‌های عمومی را بخوانیم یا اختصاصی‌ها را؟ چند ساعت در روز مطالعه داشته باشیم؟ چند روز استراحت کنیم؟ آیا به مسافرت برویم؟

اصول کلی برنامه‌ی مطالعه‌ی عید نوروز

می‌خواهیم به چند سؤال مهم که این روزها در ذهن اغلب شماست پاسخ دهم:

برای تعطیلات نوروز چه‌کار کنیم؟ آیا درس‌های عمومی را بخوانیم یا اختصاصی‌ها را؟ چند ساعت در روز مطالعه داشته باشیم؟ چند روز استراحت کنیم؟ آیا به مسافرت برویم؟

الف: پیشنهاد می‌کنم یک یا دو روز اول و دو روز آخر تعطیلات را زیاد سخت نگیرید. استراحت کنید و دید و بازدیدهای ضروری و تفریح مناسب را در برنامه‌ی خود داشته باشید.

ب:یک برنامه‌ی کاری مدون داشته باشید. این برنامه باید دارای خصوصیات زیر باشد:

1- شامل همه‌ی درس‌ها باشد.

اشتباه نکنید! نگفتم همه‌ی درس‌ها را تمام کنید، بلکه برای همه‌ی درس‌ها ساعت مطالعه در نظر بگیرید و برنامه‌ی شما فقط شامل یک یا دو یا سه درس به‌خصوص نباشد.

2- ساعات مطالعه برای همه‌ی درس‌ها متناسب و منطقی باشد؛ یعنی برنامه‌ی شما قابلیت اجرایی داشته باشد.

3- برحسب قوی یا ضعیف بودن در درس‌های عمومی یا اختصاصی تنظیم شده باشد؛ یعنی مثلاً اگر در درس‌های اختصاصی قوی‌تر از درس‌های عمومی هستید برای درس‌های عمومی وقت بیش‌تری اختصاص دهید. اگر در درس‌های عمومی و اختصاصی در یک سطح هستید، 2 برابر از وقت مطالعه‌ی خود را به اختصاصی‌ها و 1 برابر آن را به درس‌های عمومی اختصاص بدهید.

4- سعی کنید در یک روز فقط یک درس نخوانید، بلکه برنامه‌ی درسی روزانه‌ی شما باید متنوع باشد.

5- سعی کنید قسمت عمده‌ای از اوقات مطالعه‌ی خود را به قسمت‌ها و مباحثی که در آن‌ها ضعف دارید اختصاص بدهید. به عبارت دیگر مقداری از عقب‌ماندگی‌های درسی‌تان را جبران کنید نه این‌که دوباره‌کاری و وقت‌کشی کنید. هنگام مطالعه به سراغ قسمت‌هایی که راحت‌ترند و آن‌ها را خوب بلد هستید نروید. از وقت خود بهترین استفاده را بکنید تا راندمان کاری شما بالا برود و این بهترین وسیله برای احساسآرامش و اعتمادبه‌نفس است.

6- برنامه‌ی شما باید شامل دوره و تکرار برخی از مباحث قبلی باشد. اشتباه نکنید! تکرار با دوباره‌کاری و وقت‌کشی فرق دارد. اگر تکرار به شکل درست و منظم و با فاصله‌ی زمانی درست انجام شود کارایی و درک شما را خیلی بالا می‌برد. به یاد داشته باشیم که تکرار معجزه می‌کند.

۷- مواظب خواب خود باشید. دانش‌آموز باید به طور متوسط حدود 7تا 8 ساعت در شبانه‌روز بخوابد. حتماً بعدازظهرها نیم‌ساعت الی یک ساعت با آرامش کامل و بدون استرس بخوابید.

8- ده الی بیست دقیقه نرمش و ورزش‌های ساده در روز، شما را شاداب و سرحال نگه می‌دارد.

9- هدف از نوشتن این برنامه همین شماره‌ی 9 است؛ زیرا می‌خواستم تأکید کنم که:

این چند روز فرصت خوبی است که بتوانید مقداری منظم‌تر و منسجم‌تر درس بخوانید و مباحث و قسمت‌هایی را که در آن‌ها ضعف دارید یا نرسیده‌اید بخوانید در برنامه‌ی خود بگنجانید.

این را نیز بدانید که خوب استفاده کردن از تعطیلات نوروز در روحیه‌ی شما و برای ادامه‌ی کار شما در روزهای باقی‌مانده برای مسابقه‌ی بزرگ بسیار مهم است.

10- خلاصه این‌که برنامه‌ی شما در این روزها باید:

متناسب، متنوع و هماهنگ با وضعیت شما و قابل اجرا باشد، نه زیاد و نه تک‌درس و نه پراکنده.

در پایان توصیه می‌کنم افکار منفی و خودکم‌بینی را از خود دور کنید. باور کنید اگر خودتان بخواهید و اراده کنید به هدف و مقصودتان خواهید رسید. مثبت‌اندیشی موجب افزایش قدرت جذب انرژی‌های مثبت در کائنات و درنهایت رسیدن به آرزوها خواهد شد.

در هر بخشی از زندگی به عالی بودن فکر کنید و هرگز برای دست‌یابی به آن از هیچ تلاشی کوتاهی نکنید.