سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر 3 دی 95+فایل صوتی

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر 3 دی 1395 را در زیر بخوانید....



سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر 3 دی 1395

موضوعات جلسه:

1-اشاره به برنامه‌ی راهبردی پیش رو

ما در کانون همواره قبل از رسیدن به هر پروژه به موضوعات آن پروژه نگاهی می‌کنیم و این موضوع سبب می‌شود که همواره دانش آموزان کانونی آرامش بیشتری داشته باشند.

گاهی سوال می‌کنند که چرا برنامه‌ی دو ماه بعد را در کانون بیان می‌کنید؟ پاسخ من این است شما هنگام مطالعه سوالاتی راجع به مسائل دو ماه بعد در ذهنتان دارید مثلا هنگام عید به فکر دوران جمع‌بندی هستید و با بیان ما به سوالات شما پاسخ داده می‌شود و شما مسیر بعدی خود را واضح و روشن می‌بینید.

شما در کانون دو برنامه دارید یکی برنامه‌ی راهبردی و دیگری برنامه‌ی شخصی که آن را در دفتر برنامه‌ریزی خودتان یادداشت می‌کنید.

2-امتحانات مدرسه و تجربیات 4 نفر از رتبه‌های برتر

الان زمان امتحانات است. صحبت‌های من برای همه‌ی گروه‌های دانش‌آموزی و همه‌ی دانش آموزان مشترک است ولی برخی از قسمت‌ها فقط مختص کنکوری‌هاست از جمله موضوع امتحانات مدرسه چون کنکوری‌ها برخلاف دانش‌آموزان دیگر مقاطع همزمان باید هم برای کنکور آماده شوند و هم امتحانات مدرسه را به خوبی پشت سر بگذارند. چالش کنکوری‌ها این است که ما کنکور داریم و امتحانات مدرسه تشریحی است برای این کار از برترهایی که موقعیت ممتازی در سال گذشته داشتند خواسته‌ایم درباره‌ی این ایام و تجربیاتشان برای شما صحبت کنند.

3-منابع دوران جمع‌بندی (کتاب جمع‌بندی) و مهندسی منابع نیم‌سال دوم

منطق برنامه‌ی راهبردی پیش رو

آزمون‌های کانون، در واقع بازخوردهای منظم بر اساس برنامه ی راهبردی هستند. ۲۶ آزمون برنامه‌ای کانون یعنی ۲۶ بازخورد در فاصله های دوهفته یک بار. هم‌چنین برنامه ی راهبردی آزمون ها هماهنگ با برنامه ی رسمی مدارس و آموزش و پرورش است.

آزمون های کانون یک پروژه در تابستان و ۸ پروژه در سال تحصیلی دارد ۴ پروژه دقیقا هماهنگ با برنامه ی رسمی مدارس است. این 4 پروژه عبارتند از:

دو پروژه در نیم سال اول: آغاز نیم سال اول + پایان نیم سال اول (‌این پروژه ها هرکدام شامل سه آزمون می شوند)

دو پروژه در نیم سال دوم: آغاز نیم سال دوم + پایان نیم سال دوم (‌این پروژه ها نیز هر کدام شامل سه آزمون می شوند)

علاوه بر این چهار پروژه، چهار پروژه ی دیگر نیزوجود دارد . این ها مربوط به زمان هایی است که مدارس تعطیل هستند در زمان‌هایی که مدارس تعطیل هستند شما نباید از برنامه‌ی راهبردی آزمون‌ها رها شوید و سخت‌ترین کار همین پیوستگی شما در این بازه‌های زمانی است. این زمان‌ها عبارتند از:

نوروز و هم‌چنین پس از پایان امتحانات خرداد.

یا در حالت انتقالی که دانش‌آموزان در آن از یک دوره به دوره‌ی دیگر می‌روند مثل زمان بین دونیم سال یا آغاز سال تحصیلی، پروژه ی تعیین سطح که شامل دو آزمون در پایان تابستان و در آغاز مهر است.

ضرورت پروژه بر تشخیص میزان پیشرفت دانش آموز درطی دوره ( از آغاز تا پایان دوره) است. دلیل این‌که پروژه در نظر گرفته‌ایم این است که هدف‌های بزرگ را به بخش‌های کوچک برای شما تقسیم کرده باشیم. از شما انتظار نداریم هر آزمون رشد و پیشرفت کنید ولی انتظار داریم هر پروژه یک قدم جلوتر بروید.

آزمون‌های کانون 2هفته یک‌بار است و این مقیاس بسیار مهم و سنجیده انتخاب شده است. هفته‌ای یک‌بار خسته کننده است ولی برای کسانی که تمایل دارند هر هفته آزمون دهند آزمون غیرحضوری را در نظر گرفته‌ایم، بیش از 2 هفته هم مناسب نیست زیرا دانش‌آموز از برنامه رها می‌شود و دیگر برنامه راهبردی نقش برنامه‌ای نخواهد داشت.

آزمون بعدی شما 24 دی است و شما بلافاصله بعد از امتحانات مدرسه این آزمون را خواهید داشت. در آزمون‌های پایانی نیم‌سال تلاش شده است به مباحث پایانی بیشتر پرداخته شود. ایستگاه جبرانی این آزمون 18 فروردین است. در آزمون‌های پیش رو بخصوص 24 دی و 8 بهمن اصلا غیبت نکنید چرا که اگر آزمون خوبی ندهید هم می‌توانید در ایستگاه جبرانی آن‌ها را جبران کنید. ما برای دوران جمع‌بندی برنامه‌ی جامع داریم شما 16 دی از کتاب جمع‌بندی یا به صورت هماهنگ در آموزشگاه‌ها یا در منزل از این کتاب یک آزمون می‌دهید. برای دوران جمع‌بندی اول امتحان دهید و بعد درس بخوانید یعنی بیشتر بازیابی کنید.

تمام کردن درس‌ها تا عید درست نیست و طنز مدیریت زمان محسوب می‌شود. طنز مدیریت زمان این است که شما زمانتان را صرفه‌جویی کنید و سپس آن را هدر دهید. قطاری که از ریل جدا شده گرچه به ظاهر آزاد و رها است ولی به مقصد نخواهد رسید. در نتیجه توصیه‌ی اکید ما این است که درس‌ها را تا عید تمام نکنید و هم‌چنین مدرسه را تا انتها ادامه دهید و از مدرسه رها نشوید. ما در برنامه راهبردی کانون، تا عید درس‌ها را تمام نمی‌کنیم و 20 الی 25 درصد از برنامه‌ی پیش 2 برای بعد از عید در نظر گرفته شده است.

هشدار: پروژه‌ی هفتم خطرناک‌ترین پروژه است چون برخی از دانش‌آموزان از برنامه و مدرسه رها می‌شوند.

یکی از برترهایی که همیشه در کانون در مورد رها نشدن از مدرسه به او اشاره می‌کنیم مجید عابدی ثمرین، رتبه 9 کنکور 81 رشته ریاضی، است. تعدادی از دوستان مجید عابدی ثمرین قبل از عید از او جلوتر بودند ولی ایشان توانستند از آن ها سبقت بگیرند. دوستان او بعد از عید از برنامه و مدرسه جدا شدند ولی ایشان تا انتها با برنامه آزمون‌ها و با مدرسه همراه بودند و موفق به کسبرتبه تک رقمی 9 کشور کنکور 81شدند. ایشان جزء معدود کسانی بودند که از تهران رتبه تک رقمی کسب کردند. گفتگو با او که در جلسه‌ی نفرات برتر 8 اسفند 93 صورت گرفت در سایت کانون در دسترس است و می‌توانید آن را مطالعه کنید.

در دوران طلایی نوروز نیز گویا زمان متوقف شده است و شما می‌توانید جبران کنید.

در این جلسه رتبه‌ی 2 و 3 کشوری ریاضی (امیرمحمد فرزانه و کوشا جافریان) هر دو حضور دارند و درباره‌ی دوران جمع‌بندی و امتحانات، تجربیاتشان را در این جلسه مطرح کردند.

صحبت‌های کوشا جافریان رتبه‌ی 2منطقه‌ی 1 و رتبه‌ی 3 کشوری رشته‌ی ریاضی کنکور 95 در زیر آمده است:

ابتدا می‌خواهم تاکید کنم دوران جمع‌بندی بین دو نیم‌سال نقطه‌ی عطفی در سال کنکور من بود و بعد از آن پیشرفت بیشتری داشتم چرا که قبل از این ایام فقط یک‌بار رتبه‌ی 1 رقمی کسب کردم ولی بعد از آن چندبار این موضوع اتفاق افتاد دلیلش این بود که دوران جمع‌بندی زمان این است که هر جای خالی در درس خواندنتان احساس می‌کنید را پر کنید و هر کاری را که برای هر درسی انجام نداده‌اید و می‌خواهید را انجام دهید.

شما گفتید بعد از امتحانات مدرسه در آزمون مشابه پیشرفت زیادتری کردید، درست است؟ گویا اولین باری بود که رتبه‌ی کشوری کسب کردید. در این مورد توضیح می‌دهید:

در ایام امتحانات من با برنامه‌ی امتحانات مدرسه پیش می‌رفتم یعنی مثلا اگر برای دیفرانسیل 3 روز زمان داشتیم من فقط روی دیفرانسیل تمرکز می‌کردم و اشکالاتم را برطرف می‌کردم. وقتی امتحان دارید می‌توانید روی اشکالات دقیق شوید و کارهایی را که انجام ندادید را کار کنید مثلا در شیمی من خیلی خوب کتاب درسی را نخوانده بودم که در این ایام خواندم. هم‌چنین توانستم خلاصه‌هایم را تکمیل کنم. این ایام طوری است که اگر دانش‌آموزان از آن خوب استفاده کنند مطمئنم می‌توانند پیشرفت چشمگیری داشته باشند.

در مورد آزمون پایه هم لازم می‌دانم توضیح دهم که من در دوران جمع‌بندی فقط پیش را خواندم و تمرکز کمی روی پایه داشتم. در آزمون پیش 1 کشوری بودم ولی در آزمون پایه رتبه‌ی 50 کشوری را کسب کردم یعنی علی رغم این که برای پایه خیلی نخوانده بودم و تمرکز نکرده بودم ولی در آزمون شرکت کردم و غیبت نکردم این حضور به من خیلی کمک کرد چون متوجه شدم در کدام قسمت‌های پایه باید تمرکز بیشتری کنم و کدام مباحث را باید بیشتر مرور کنم. نوروز روی پایه تمرکز کردم و در آزمون 7 فروردین رتبه‌ی 3 کشور را کسب کردم و این آزمون ( برای شما در تاریخ 8 بهمن خواهد بود) و شرکت در آن به نتیجه‌ی آزمون دوم من در نوروز خیلی کمک کرد. در نتیجه توصیه می‌کنم شما هم اگر خیلی مسلط به پایه نبودید باز هم در آزمون 8 بهمن حاضر شوید تا برای تمرکز، اشکالات خودتان را بشناسید راحت تر بتوانید روی آن‌ها تمرکز و رفع‌شان کنید.

شما سال گذشته دانش‌آموز بودید و تجربه‌ی زیادی هم نداشتید (برخی از فارغ‌التحصیل‌ها بعد از تجربه متوجه اهمیت حضور در آزمون‌ها می‌شوند گویا باید یک سال تجربه کنند) چه دلیلی سبب شد غیبت نکنید؟ آیا کسی به شما مشاوره داد یا خودتان به این نتیجه رسیدید.

اولین آزمون من در تابستان بود و با توجه به این‌که در آزمونی که در مدرسه از ما گرفته‌ بودند رتبه‌ی اول را کسب کرده بودم فکر می‌کردم در کانون هم رتبه‌ی 1 تا 5 را کسب خواهم کرد ولی اینطور نشد در آزمون بعد رتبه‌ام 70 کشور شد و در آزمون سوم می‌خواستم شرکت نکنم چون خیلی از مباحث را در مدرسه نخوانده بودیم و ‌آن‌ها را فقط مطالعه‌ی سطحی کرده بودم اما پدرم من را راضی کرد تا شرکت کنم من هم در آزمون شرکت کردم و خیلی به من کمک کرد. من در آن آزمون رتبه‌ی 50 شدم و فهمیدم اگر آماده هم نباشم رتبه‌ی خیلی بدی در کنکور کسب نمی‌کنم و رتبه‌ای را که برای رشته‌ی مورد نظرم می‌خواهم کسب خواهم کرد. از آن موقع تصمیم گرفتم هیچ آزمونی را غیبت نکنم. هم‌چنین سبب شد در خود کنکور هم آرامش بیشتری داشته باشم و بدانم رتبه‌ی من از یک حدی بدتر نخواهد شد.

جدا شدن از برنامه می‌تواند خیلی خطرناک باشد چون برحسب ضریب اهمیت دروس و توجه به تعادل‌ها یک برنامه‌ی کلی تنظیم شده است که درس‌ها را براساس اهمیت مطالعه می‌کنید و وقتی با برنامه پیش می‌روید خودبخود به همه‌ی جوانب توجه می‌کنید.

شما گفتید این ایام یعنی ایام امتحانات دوران جهش است چگونه از ایام امتحانات از برنامه‌ی مدرسه بهره بردید؟

در طول سال، مطالعه‌ام را با برنامه‌ی مدرسه هماهنگ می‌کردم و این خیلی به من کمک کرد. در امتحانات هم وقتی مدرسه یک برنامه‌ی مشخص داده است یعنی به من یک برنامه‌ی مشخصی داده و در آن برنامه برای دروسی که زمان بیشتری نیاز دارد زمان بیشتری اختصاص داده است و من هم طبق آن پیش رفتم.

من در ایام امتحانات خیلی تشریحی کار نکردم ولی در دروس تخصصی مثل فیزیک، دیفرانسیل و گسسته خیلی تشریحی و تستی با هم فرق ندارند اگر بلد باشید تست را حل کنید و پاسخ دهید در تشریحی هم قادر به پاسخ دادن خواهید بود و در هر دو نتیجه‌ی خوبی کسب می‌کنید.

گاهی دانش‌آموزان از من سوال می‌کنند که آیا دبیر خصوصی بگیریم؟ من می‌گویم از دبیران مدرسه استفاده کنید و بعد از زنگ می‌توانید کمی از زمان معلمتان را بگیرید و نهایت استفاده را از آن‌ها ببرید و می‌توانند خیلی به شما کمک کنند.

................................................................

صحبت‌های امیرمحمد فرزانه رتبه‌ی 1 منطقه‌ی 1 و رتبه‌ی 2 کشوری ریاضی کنکور 95در مورد نحوه‌ی مطالعه‌ی او در ایام امتحانات در زیر آمده است:

شما از طریق مدرسه در آزمون‌ها ثبت‌نام کرده بودید ولی خودتان در تمام آزمون‌ها شرکت کردید در این مورد توضیح می‌دهید؟

ما از طرف مدرسه در آزمون‌ها ثبت‌نام کرده بودیم و مدرسه برخی از آزمون‌ها را ثبت‌نام نکرده بود من خودم جدا ثبت نام کردم.

در نتیجه شما گزینشی آزمون ندادید، خودتان به این فکر افتادید یا کسی به شما توصیه کرد؟ علت این‌که می‌گوییم دانش‌آموزان خودشان مستقیما به کانون بیایند این است که شرکت در آزمون‌ها انتخابی نباشد.

با مشورت مشاور مدرسه‌مان (علامه حلی 3) آقای احمدیان ثبت‌نام کردم و این‌که خودم هم خیلی هیجان داشتم که آزمون بدهم و نگران نبودم که نتیجه چه می‌شود.

بهترین و بدترین رتبه‌ی شما در آزمون‌های کانون چند شد؟

بهترین رتبه‌ی من در آزمون‌های آخر جامع بود که 6 کشوری شدم و بدترین رتبه‌ی من مربوط است به آزمون آخر تابستان که مدرسه 3 یا4 روز قبلش گفت ثبت نام کرده و من رتبه‌ی 210 شدم خیلی از بچه‌های مدرسه ما امتحان ندادند و فکر می‌کردند با نخواندن و آماده نبودن، آزمون دادن فایده‌ای ندارد ولی من در همان 3 و 4 روز برنامه راهبردی را دیدم و مباحثی را تعیین کردم که می‌توانستم در همان زمان اندک در آن‌ها به تسلط برسم و در آزمون هم شرکت کردم.

ممکن بود دانش‌آموزان سوالات را قبل آزمون پیدا کنند آیا این موضوع در مدرسه‌ی شما هم اتفاق ‌افتاد و آیا وسوسه می‌شدید سوالات را قبل از آزمون ببینید؟

بله اتفاق می‌افتاد ولی من وسوسه نمی‌شدم و هیچ فایده‌ای ندارد چون ما در آزمون‌ها شرکت می‌کنیم که ببینم در چه سطحی هستیم و نقاط قوت و ضعف خودمان را بشناسیم.

من در ایام امتحانات مهمترین آزمون را آزمون 24 دی می‌دیدم و برای آن برنامه ریختم و از کتاب جمع‌بندی استفاده کردم مهم‌ترین حسن کتاب جمع‌بندی این بود که از دل آن آزمون جمع‌بندی می‌دادم.

منبع مهم من در دوران جمع‌بندی کتاب جمع‌بندی بود و تبلیغ آن را در سایت دیدم و با توجه به این‌که من در آن دوران آزمون نیاز داشتم با خودم گفتم از این کتاب آزمون بدهم و کتاب را تهیه کردم و استفاده کردم.

ما در دوران جمع‌بندی (یعنی از نیمه‌ی اردیبهشت و خرداد ماه) می‌گوییم اول امتحان بدهید بعد درس بخوانید. آیا کسی به شما گفته بود این روش را اجرا کنید؟

قبلا درس‌ها را برای امتحان می‌خواندم ولی از نتیجه‌ی آزمون خیلی می‌توانستم استفاده کنم به همین دلیل تصمیم داشتم برای این دوران آزمون بدهم.

از کتاب جمع‌بندی تک درس امتحان می‌دادید یا مجموعه‌ای؟

همه‌ی سوالات یک آزمون را پاسخ می‌دادم. یک برنامه‌ی جدا هم برای مدرسه هم داشتم.

در ایام امتحانات چه کار می‌کردید؟ مثلا وقتی یک درس را امتحان داشتید (فیزیک یا گسسته) فقط تشریحی کار می‌کردید؟

تشریحی خواندن به تستی خواندن لطمه نمی‌زند و کمک می‌کند. کتاب درسی را می‌خواندم و متن کتاب را می‌خواندم ولی تست زدن را هم کنار نگذاشته بودم.

برای مدیریت منابع جه کار کردید چه سهمی را به هر کدام اختصاص دادید؟ چقدر زمان صرف جزوه، چقدر صرف کتاب درسی و چقدر تست و چقدر تشریحی می‌کردید؟

برای درس‌های مختلف فرق می‌کرد اما آن‌چه مشترک بود کتاب درسی بود و در تمام درس‌ها آن را کنار نمی‌گذاشتم هنگام زدن تست‌ها با این‌که آن‌ها را اغلب قبلا زده بودم می‌دیدم چقدر در همان تست‌ها از ایده‌های تمرین‌های کتاب درسی استفاده کرده‌اند.

بعد از دوران جمع‌بندی نیم‌سال اول پیشرفت کردید؟

بله من هم در آزمون 9 بهمن سال گذشته (که معادل 8 بهمن امسال است) و هم در آزمون 25 دی (معادل با آزمون 24 دی امسال) پیشرفت داشتم.

آیا شما مباحث پایه را هم می‌خواندید؟

تمرکز اصلی من روی پیش بود ولی برای هر آزمون کانون به آزمون بعدی نگاه داشتم، پایه هم کنار نگذاشته بود.

هنگامی که به صحبت‌های کوشا جافریان گوش می‌کردید آیا تفاوتی بین روش‌های شما دو نفر وجود داشت؟ تاکید ما بر این است که روش‌های هر کسی مختص خود اوست و لزوما یک روش برای کسی ممکن است منجر به نتیجه‌ی مطلوبی شود ولی برای شخص دیگری نتیجه ندهد مثلا فایزه قائم‌دوست و سارا همتی شیمی را به روشی متفاوت از هم می‌خواندند ولی هر دو نتیجه‌ی مطلوبی کسب کردند.

امیرمحمد فرزانه: صحبت‌های کلی کوشا جافریان همه شبیه من بود.

کوشا جافریان: من دروس پایه را کلا مطالعه نکردم به جز عربی ولی امیرمحمد فرزانه پایه‌ها را خوانده است. در واقع من فقط یک درس پایه (عربی) را همیشه می‌خواندم.

نظر شما در مورد این‌که دانش‌آموزان درس‌ها را تا عید تمام نکنند چیست؟

امیرمحمد فرزانه: کسی که درس‌ها را تا عید تمام کند ممکن است به دیگران بگوید من درس‌هایم را تمام کرده‌ام و خوشحال باشد ولی سطحی تمام کرده است و اگر بخواهیم عمقی نگاه کنیم متوجه می‌شویم عمیق نخوانده و بهتر است با آرامش کامل و دقیق‌تر بخواند.

کوشا جافریان: من با برنامه‌ی کانون موافقم و تلاش نکردم قبل عید درس‌هایم را تمام کنم برای این‌که شروع کنیم به مطالعه لازم است که دبیر درس بدهد اشکالات اولیه را رفع کنیم بعد وارد تست شویم و وقتی دیگران از من می‌پرسند آیا مباحثی را که قبلا درس داده شده بیشتر تست بزنیم یا جلوجلو درس‌ها را بخوانیم من همیشه توصیه می‌کنم تست بیشتری کار کنید و به تسلط بیشتری برسید.

کاظم قلم‌چی: به لحاظ اخلاق و تیپ و شخصیت هم برترها هر سال شاخص هستند، آن‌ها هم‌چنین ذهن واضح و شفاف دارند و بیش از بقیه دلیل و مدرک دارند. مسیر واضح و مشخصی را طی می‌کنند و با برنامه‌ی مدرسه و کانون به طور قاطع هماهنگ هستند و توانسته‌اند به خوبی آن‌ها را با هم تلفیق ‌کنند.

................................................................

صحبت‌های ماهان بابااحمدی رتبه‌ی 41 منطقه‌ی 2 و رتبه‌ی 76 کشوری رشته‌ی تجربی (از اهواز) در مورد روش مطالعه‌اش در نیم‌سال اول و ایام امتحانات در زیر آمده است:

در دوران جمع‌بندی رشد تراز داشتم. مطالعه برای امتحانات مدرسه در دوران جمع‌بندی خیلی به من کمک کرد که به کتاب درسی مسلط شوم همین‌طور در اردیبهشت و خرداد و ماه‌های پایانی به من کمک کرد که پیش 1 فقط نیاز به مرور داشته باشد و استرسم را کم کرد.

هم‌چنین قبل از ترم 1 عمومی ها را خیلی کم می‌زدم و درصدم در عمومی‌ها حدود 50 و 60 درصد بود و اختلاف تراز عمومی و اختصاصی داشتم، در عمومی ها 60 درصد زمانم را صرف تشریحی و 40 درصد را صرف تستی خواندن کردم که بعد از دوران جمع‌بندی با تشریحی و تستی خواندن عمومی‌هایم بهتر شد.

از طرفی چون به مباحث دروس تخصصی مسلط بودم 70 و 80 درصد را بر تست زدن اختصاص دادم و کمتر تشریحی خواندم ولی در عین حال سعی کردم معدل خوبی هم کسب کنم.

در امتحانات ترم به این نکته خیلی توجه می‌کردم که یادگیری‌های ناقص خودم را رفع کنم.

من همیشه تستی کار کرده بودم و 3 هفته زمان خوبی بود تا مفاهیم را بهتر متوجه شوم مثلا در مبحث موج فیزیک باید مفهوم را فهمیده باشید من روش تستی را بلد بودم ولی تشریحی بلد نبودم و با مطالعه برای امتحانات مدرسه مفهوم اصلی درس را متوجه شدم. هم‌چنین بازیابی هم می‌کردم.

از طرفی برای فیزیک و ریاضی از کتاب‌های پرتکرار استفاده کردم (البته همه‌ی کتاب‌های قلم‌چی در ریاضی و فیزیک را استفاده کردم.) برای من سوالات پرتکرار ساده بود ولی با حل سوالات این کتاب‌ها مفهوم را خوب یاد می‌گرفتم و ترجیح دادم سوال‌هایی که بارها در امتحانات تکرار شده اند را کار کنم.

این کتاب ها را خودتان انتخاب کردید یا کسی به شما پیشنهاد کرد؟

مشاورم می‌گفت ولی صرفا برمبنای توصیه‌ی مشاور نخریدم خیلی از دوستانم هم نمی‌خریدند. کتاب‌های پرتکرار مکانیزم تشریحی داشت و کوتاه پاسخ داشت و هم برای مدرسه هم یادگیری عمیق کمکم می‌کرد، درست است که وقتی تست سخت حل می‌کردم روش تستی را یاد می‌گرفتم و شاید می‌توانستم تست کانون را به خوبی پاسخ بدهم و با نظرات و ایده‌های مولفان کانون آشنا شوم ولی بهتر دیدم سوالات پرتکرار را کار کنم. خودم عادت داشتم با مادرم به کتاب‌فروشی مراجعه می‌کردیم و کتاب‌ها را نگاه می‌کردم و تهیه می‌کردم. در کل در سال کنکور مادرم کمک زیادی به من کردم و حتی وقتی مادرم و مشاورم مطلبی متفاوت از هم می‌گفتند حرف مادرم را قبول می‌کردم.

چه طور شد به توصیه‌های مادرتان توجه می‌کردید؟ وابستگی عاطفی بود یا تجربه‌ و شناخت او؟

هم وابستگی عاطفی بود و هم این‌که تجربه کرده بودم که وقتی به توصیه‌های او توجه می‌کنم نتیجه‌ی بهتری می‌گیرم مثلا سال‌های قبل وقتی کار خودم را انجام می‌دادم کمتر موفق می‌شدم.

از کتاب جمع‌بندی نیز استفاده کردید؟

بله کتاب جمع‌بندی را استفاده کردم وسوالات این کتاب نرمال بود. من بورسیه‌ی کانون بودم و این کتاب را از کانون به من دادند. دوستانم با این‌که این کتاب را داشتند ولی سوالات آن را حل نمی‌کردند ولی برای من که ترازم 8000 بود هرچند کتاب خیلی دشواری نبود ولی همه‌ی سوالات آن را حل می‌کردم من وقت نمی‌کردم شاید کل کتاب آبی را مجددا کار کنم ولی این کتاب چون تعداد تست محدودی داشت استفاده می‌ کردم و برایم مفید بود.

 در ایام نوروز هم کتاب نوروز را کار کردم و در دوران جمع‌بندی و آزمون‌های جامع هم شبیه ساز کنکورهای قبل را کار کردم. برای ریاضی و فیزیک همان‌طور که گفتم پرتکرار کار کردم و درصدهایم در این دو درس یعنی ریاضی و فیزیک جزو بهترین درصدهایم بودند.

................................................................

صحبت‌های نازنین سنگستانی از همدان، رتبه‌ی 48 منطقه‌ی 2 رشته‌ی انسانی در مورد منابع نیم‌سال دوم در زیر آمده است (او هم‌اکنون دانشجوی رشته‌ی حقوق دانشگاه شهید بهشتی است):

کتاب‌های آبی را امیدوارم تاکنون دانش‌آموزان استفاده کرده باشند. تاثیرگذارترین کتاب آبی رشته‌ی انسانی را عربی کنکور می‌دانم. کتاب عربی کنکور، ویژه‌ی رشته‌ی انسانی نیست و برای همه‌ی رشته‌ها کاربرد دارد. دانش‌آموزان رشته‌ی انسانی غالبا عربی اختصاصی را بیشتر از عمومی در کنکور پاسخ می‌دهند چون عربی عمومی درک مطلب و متن دارد. من عربی عمومی را در کنکور انسانی بالا زدم و در کنکور زبان هم 100 % زدم. از سال سوم از این کتاب استفاده کردم. این کتاب خیلی خاص است چون سوالات آن کاملا استاندارد هستند. در ابتدای هر قسمت سوالات کنکور آمده است ولی چینش سوالات از ساده به دشوار است و به مرور پیشرفت خودتان را احساس می‌کنید و این کتاب شامل درک مطلب و بخش‌های دیگر است.

 در روانشناسی و منطق و ریاضی و دیگر دروس هم کتاب‌های آبی موجود هستند. من از دوم دبیرستان که رشته‌ی انسانی را انتخاب کردم می‌خواستم برتر شوم و کتاب ریاضی آبی را دنبال می‌کردم چون یکی از شاخصه‌های برتر شدن در رشته‌ی انسانی این است که در ریاضی قوی باشید و این درس را در کنکور 86 درصد زدم و منبع اصلی من کتاب آبی بود. اگر درصدهای برترها را هم نگاه کنید می‌بینید که درصد ریاضی در این رشته، رتبه‌ها را جابجا می‌کند.

 از سال دوم دانش‌آموز رشته‌ی انسانی بودید ولی ریاضی شما خوب است و به ریاضی توجه می‌کردید. در دنیا یک درس وجود دارد و آن ریاضیات است و این حرف من نیست. مردم باید در مدرسه قدرت تفکر را یاد بگیرند و ریاضیات و کار کردن با کامپیوتر را چرا که در دنیای کنونی با یک کلیک می‌توان به بسیاری از دانش‌ها دست پیدا کرد. امروزه در دنیا این مهم است که هنگام خواندن یک مطلب، چقدر آن متن را می‌فهمید و چقدر ریاضی بلد هستید و چقدر می‌توانید با کامپیوتر کار کنید؟

منبع دیگری که به آن اشاره می‌کنم و خودم هم استفاده کردم آبی منطق است. مهم‌ترین منبع منطق و فلسفه کتاب درسی است و من بارها کتاب 90 صفحه‌ای منطق را خوانده بودم و این درس طوری است که ازخط به خط آن به گونه‌ای سوال می‌دهند که در پاسخ مشکل خواهید داشت در کتاب آبی منطق که به من خیلی کمک کرد، از مطالب جدیدی که قبلا زیاد سوال نیامده سوال طرح شده است. سطح سوالات در آزمون‌های کانون امسال بالاتر رفته است در سال گذشته من در آزمون‌ها این درس را 100 درصد می‌زدم ولی در کنکور 50 درصد زدم (هر چند در انسانی درصد 50 برای منطق درصد بالایی است).

تصمیم دارید چه شغلی را انتخاب کنید؟ وکالت یا پژوهش‌گری؟

حقوق بین‌الملل. چون در قرن 21 برای تاثیرگذاری بیشتر برای من به نظرم این رشته خیلی مناسب است.

یک فاصله بین آزمون 3 دی و 24 دی داریم. هرچند در آزمون 23 دی پایه را نداریم ولی توصیه می‌کنم دانش‌آموزان یک یا دو درس از پایه را که فکر می‌کنند برای جمع‌بندی آن زمان ندارند را در این ایام بخوانند. من در این ایام روی ریاضی 3 و آمار و منطق تمرکز کردم و آن‌ها را در ایام امتحانات خواندم. در عین حال معدل ترم اولم هم 20 شد چون تمرکزم روی درس‌هایم بود و مهم‌ترین منبع من کتاب درسی بود. اگر از تابستان یا اول ترم خوانده باشید امکان ندارد در امتحان های مدرسه نتیجه خوبی نگیرید. کلا در طول امتحانات یک یا دو درس اساسی پایه را که نیاز به کار دارد و تاثیرگذار است را انتخاب کنید و در بازه‌ی زمانی 3 تا 24 دی کار کنید.

کاظم قلم‌چی: از الان شروع کنید کتاب‌های نیم سال دوم کانون را ببیند از صحبت‌های برترها استفاده کنید و منابع نیم‌سال دوم خودتان را مهندسی کنید، هم‌چنین در دو آزمون جمع‌بندی بعدی یعنی 24 دی و 8 بهمن غیبت نکنید.

برداشت پشتیبان‌های ویژه از صحبت‌های برترها در این جلسه در زیر آمده است:

برترهای حاضر در این جلسه، هر 4 نفر خیلی در حرف‌هایشان مصمم بودند و روش‌هایشان را باور داشتند.

برترها، برنامه‌ای از قبل داشتند و هدفشان برایشان مهم بود، به رتبه فکر نمی‌کردند و رشته برایشان خیلی مهم‌تر بود.

مهم این است که به توانایی‌هایمان باور داشته باشیم و آینده را تصور کنیم و دنبال آن برویم مشابه نازنین تنگستانی به دلیل انتخاب آگاهانه‌ی رشته‌ی انسانی.

با این نکته خیلی موافق بودم که دانش‌آموزان در دوران جمع‌بندی (طی 3 هفته) می‌توانند تعدادی از دروس پایه را هم مرور کنند.

نکته‌ی قابل توجه برای من این بود که هیچکدام از برترها در آزمون‌های جمع‌بندی غیبت نداشتند. هم‌چنین به خلاصه‌برداری در ایام امتحانات نیم‌سال اول اشاره کردند که در مورد من هم صدق می‌کرد.

برخلاف صحبت اکثر برترها که به اشکالات تمرکز داشتند می‌گویم نکاتی که الان بلد هستیم خودش امتیاز است.

موردی که کوشا جافریان بیان کردند برای من خیلی مهم بود این‌که دانش‌آموزان اگر برنامه‌ریزی‌ درستی داشته باشند می‌توانند اشکالاتشان را جبران کنند و اگر هم برای شرکت در آزمون‌ها بخصوص آزمون پایه آمادگی کافی هم نداشتند غیبت نکنند.


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه