شباهت خاک باستانی زمین با مریخ

ایسنا نوشت: نتایج تحقیقات جدید دانشگاه اورگان نشان می‌دهد خاک زمین بسیار قدیمی‌تر از تصور دانشمندان است. در واقع این خاک قبل از تشکیل گلسنگ‌ها و درختان وجود داشته و مشابه خاک مریخ است.

گروهی از دانشمندان صخره‌های پارک ملی Karijini در منطقه پیلبارا استرالیا را مورد آزمایش قرار دادند و دریافتند صخره‌های این ناحیه منشا دریایی ندارند، اما در زمین سخت شده‌اند. این کشف جدید فرضیه پیشین حاصلخیز نبودن خاک زمین را پیش از وجود اقیانوس‌ها مردود اعلام می‌کند.

رتالاک گرگوری سرپرست این گروه تحقیقاتی دیرینه‌شناس اظهار کرد: وجود مواد شیمیایی و دریایی بر روی سنگ‌های این ناحیه حاکی از فرسایش آب‌وهوایی در دوران زمین‌شناسی بسیار دور است.

شباهت خاک باستانی زمین با مریخ

با استفاده از تصویربرداری پیشرفته و روش‌های تحلیلی حداقل پنج نوع مختلف میکروفسیل مربوط به دوران باستان استرالیا در اندازه‌، شکل‌ها و ترکیبات ایزوتوپی متفاوت در این منطقه کشف شد که این میکروفسیل‌ها ساختار دوکی شکل تو خالی اکتینوباکتریا دارند. از دیگر ساختارهای جالب یافت شده شکل کروی است. این میکروفسیل‌ها شبیه باکتری گوگرد بنفش هستند که قابلیت انجام فتوسنتز بدون اکسیژن را دارند.

تراکم سلولی یافت شده بیش از 1000 نوع در هر میلی‌متر مربع بوده و تنوع تولید و مصرف بیانگر اکوسیستم زمینی میکروفسیل‌هاست.

وی در ادامه افزود: نمونه‌های این میکروفسیل‌ها در خاک قسمت مهمی از تاریخ باستانی خاک زمین است، چون آنها مسئول چرخه کربن، فسفر، گوگرد و نیتروژن هستند.

نمونه‌های یافت شده در این ناحیه مشابه آنچه کاوشگر ناسا در سیاره سرخ مریخ یافته است می‌باشد.

دانشمندان اظهارکردند: این کشف به بشر در کاوش‌های آینده مریخ و دیگر سیارات کمک بزرگی خواهد کرد.

نتایج این تحقیق در نشریه Gondwana Research منتشر شده است.

معرفه و نکره (علامت های اعراب فرعی) از عربی چهارم