پاسخ به یک سؤال متداول اولیا

اکثر اولیا با این سؤال درگیر هستند که «چرا با وجود این‌که فرزند من در مدرسه نمره‌های خوب می‌گیرد و شاگرد ممتاز است در آزمون‌های برنامه‌ای کانون نتیجه‌اش متفاوت است؟»



اکثر اولیا با این سؤال درگیر هستند که «چرا با وجود این‌که فرزند من در مدرسه نمره‌های خوب می‌گیرد و شاگرد ممتاز است در آزمون‌های برنامه‌ای کانون نتیجه‌اش متفاوت است؟»

در پاسخ این سؤال دلایل بسیاری دخیل هستند که در ادامه به چند مورد اساسی آن اشاره می‌شود:

1. امتحان مدرسه تک‌بعدی است؛ یعنی از یک درس واحد، در زمانی محدود و مشخص امتحان گرفته می‌شود؛ حال آن‌که در جلسه‌ی آزمون ذهن دانش‌آموز در بازه‌ی زمانی طولانی‌تری درگیر حداقل 5 الی 6 درس است.

2. مدرس، طراح و مصحح برگه‌ی امتحانی مدرسه، یک فرد مشخص با سلیقه‌ی مشخص است ولی در آزمون‌ها درس توسط دبیر مدرسه تدریس شده است، طراح سؤال افراد با عیار علمی بالا هستند و سؤالات از چند فیلتر رد شده و سطح آن‌ها مشخص می‌شود و نهایتاً برگه‌ها توسط نرم‌افزار به صورت کشوری تصحیح می‌شود.

3. برای امتحان مدرسه از چند روز قبل یا شاید چند هفته‌ی قبل تعداد صفحه‌ی مشخصی از یک کتاب تعیین می‌شود و دانش‌آموز فرصت دارد آن درس را مطالعه کند. در آزمون‌های برنامه‌ای بازه‌ی در اختیار دو هفته است با تعداد درس‌های بیش‌تر!

4. حضور در جلسه‌ی آزمون و محک خوردن بین تعداد زیادی دانش‌آموز در سطح کشور و اعمال زمان برای هر درس مواردی هستند که ذهن دانش‌‌آموز را مختل می‌کند.

5. آشنایی با تکنیک‌ها، روش‌های مطالعه و... همگی ابزارهایی برای موفقیت در آزمون است که شاید در امتحان مدرسه در اولویت قرار نگیرند.

چاره چیست؟