با این عینک‌های طبیعی بهتر و دقیق‌تر از همیشه ببینید

با مصرف برخی میوه و سبزیجات به راحتی می‌توانید از شر عینکهای طبی خود خلاص شوید.




 به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ این روزها تعداد کسانی که مجبور به استفاده از عینک های طبی هستند، بیشتر شده و مصرف مواد غذایی که موجب تقویت سیستم بینایی می‌شوند یکی از راه‌های پیشگیری‌کننده به حساب می‌آید بنابراین با یک جمع آوری کوتاه، مختصر و مفید عینکهای خوراکی را به شما معرفی می کنیم.

با طالبی آب مروارید را دور بزنید

مصرف مواد غذایی که بتا کاروتن بالایی دارد به دلیل تبدیلش به ویتامین Aدر بهبود عملکرد چشم‌ها موِثر است.  بتاکاروتن بالای طالبی، مانع بروز آب مروارید در سالمندان می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند، افرادی که از طریق رژیم غذایی‌شان، هر روز بتاکاروتن کافی دریافت می‌کنند، کمتر به آب مروارید دچار می شوند. 

جالب است بدانید که خوردن یک طالبی کوچک که دارای 180 میلی گرم ویتامین C است، احتمال ابتلا به آب مروارید را به میزان یک سوم در افراد مستعد کاهش می دهد.

کلم بروکلی هماهنگ کننده چشم ها دربرابر تغییرات نور

شاید شنیده و خوانده‌اید که هویج برای سلامت چشم‌ها بسیار مفید است و این موضوع به لوتئین آن مربوط می‌شود اما این بار می‌توانید برای حفظ سلامت چشم‌ها در کنار هویج از خواص کلم بروکلی هم استفاده کنید. بروکلی آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی دارد که از تخریب سلول‌های چشم، بروز بیماری آب مروارید و صدمه به عدسی چشم پیشگیری می‌کنند.

کلم بروکلی سرشار از ریبوفلاوین است که به نام ویتامین B شناخته می شود که عملکرد آن موجب هماهنگی چشم ها نسبت به تغییرات نور است. کمبود این ماده در بدن باعث التهاب، تاری دید و خستگی چشم ها می شود. اما بر عکس، مصرف منظم ریبوفلاوین می تواند از آب مروارید پیشگیری کرده یا روند پیشرفت آن را متوقف کند. از طرفی این سبزی مفید حاوی لوتئین و زیگزانتین است که نقش مهمی در سلامت بینایی دارد.

هویج یار همیشگی سلامتی چشم ها

بتاکاروتن مسئول رنگ نارنجی هویج است. هرچه بتا کاروتن زیاد تر باشد، هویج نارنجی تر می شود. بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A است، یعنی در بدن تبدیل به ویتامین A می شود. آنتی‌اکسیدان بتاکاروتن در سبزیجات ریشه‌ای مانند هویج یافت می‌شود؛ اما هویج نمی‌تواند به اصلاح نزدیک‌بینی کمک کند یا باعث تقویت دید چشم در تاریکی شود. تقویت دید چشم با مصرف هویج تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که فرد اساسا به دلیل کمبود ویتامین A دچار ضعف بینایی شده باشد.

عینک آفتابی طبیعی در دل سبزیجات

سبزی ها و میوه های پاییزی حامی بسیار خوبی برای اعضای بدن به ویژه چشم ها هستند. تحقیقات جدید نشان می دهد اسفناج، انواع كلم (كلم بروكلی، گل كلم، كلم قمری) به دلیل دارا بودن لوتئین و مركبات به دلیل غنی بودن از آنتی اكسیدان نقش مهمی بر سلامت چشم ایفا می كنند.لوتئین ماده ای از خانواده كارتینوئیدها است كه به عقیده محققان اثر محافظتی بر چشم ها دارد و همچون یک عینک آفتابی طبیعی چشم ها را در برابر اشعه ماوراءبنفش خورشید محافظت می كند.آنتی اكسیدان نیز جزء مولكول های مفید بوده كه با خنثی كردن رادیكال های آزاد مانع از تاثیر مخرب آنها بر سلول های بدن می شود. به گفته پزشكان، سبزیجات و میوه های پاییزی نقش اساسی در سلامت چشم سالمندان ایفا می كنند.

مصرف روزانه سبزیجات برگدار سبز تا ۲۰ درصد یا بیشتر موجب کاهش بیماری های جدی چشم، بخصوص آب سیاه، می شود.

کلم بروکلی برضد پرتوهای ماوراء بنفش 

سبزی‌های به رنگ سبز، مانند کل خانواده کلم‌ها، غنی از رنگدانه‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و مقدار زیادی ویتامین C دارند که به حفاظت از شبکیه و عدسی چشم از پرتوهای ماورای بنفش و نیز رادیکال‌های آزاد که اثرات زیانباری بر بینایی دارند، کمک می‌کند.

دید در شب مشهور را بشناسید

بلوبری به خاطر تاثیرش در بهبودبخشی به دید در شب مشهور است و این تاثیرش بر روی خلبانان نیروی هوایی بریتانیا در حین جنگ جهانی دوم امتحان شده است. بلوبری حاوی ویتامین C و آنتوسیانین‌ها، ترکیباتی که حدت بینایی را تقویت می‌کنند، است و می‌تواند به برطرف شدن خستگی چشم هم کمک کند.

راز درمان شب کوری را در زردآلو پیدا کنید

اگر به شب کوری مبتلا هستید، زردآلو مصرف کنید. زردآلو، سرشار از بتاکاروتن، نوعی کاروتینوئیدز است. بتاکاروتن علاوه بر مقابله با شب کوری از بروز آب مروارید نیز پیشگیری می‌کند.

هلو دوستدار زیبایی و چشم ها

هلو ميوه ای لذيذ، کم کالری، سرشار از فیبر، ضداحتباس آب، دوستدار سلامت چشم‌ها محسوب می شود. این میوه حاوی ۱۰ ویتامین مختلف بوده و یک عدد هلوی بزرگ ۵۷۰ واحد ویتامین A در خود دارد که برای سلامت بینایی بسیار مهم است

با انبه روی چشمانتان حفاظ بکشید

آنتی‌اکسیدان موجود در انبه موسوم به زیاکسانتین، حائلی در برابر تشعشات نورهای آبی مضر بوده و نقش محافظ را برای حفظ سلامت چشم ایفا می‌کند و احتمالا صدمات ناشی از زوال شبکیه را دفع می‌کند. اثبات شده که دریافت بالای انواع میوه‌ها (۳ وعده یا بیشتر) خطر ابتلا و پیشرفت زوال شبکیه ناشی از افزایش سن را کاهش می‌دهد.

کیوی بینایی تان را دوچندان می کند 

از آن جایی که کیوی سرشار از مواد مغذی است, مزایای بسیاری برای سلامتی چشم نیز دارد. 

کیوی سرشار از ترکیبات مشهور تقویت بینایی مانند لوتئین و زیگزانتین است. به نظر می رسد مصرف این میوه موجب حفظ و تقویت بینایی و پیشگیری از بیماری هایی مانند دژنراسیون ماکولا می شود. لوتئین و زیگزانتین موجود در کیوی جزء مواد مغذی شناخته شده ایی است که از چشم در برابرآسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند و از این رو موجب پیشگیری از بیماری های مرتبط با چشم می شوند.

سلولهایی که با رژیم غنی از انگور سالم می مانند 

مصرف منظم انگور نقش مهمی در سلامت چشم ایفا می‌کند. انگور دارای یک اثر محافظتی در ساختار شبکیه و عملکرد آن است. شبکیه چشم شامل سلول‌هایی است که به نور پاسخ می‌دهند و‌گیرنده نور نام دارند. این سلول‌ها به دو نوع استوانه‌ای و مخروطی تقسیم بندی می‌شوند. زمانی که عملکرد این سلول‌های‌گیرنده نور مختل شود، عارضه‌ای به نام انحطاط شبکیه به‌وجود می‌آید. تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غنی از انگور قادر به محافظت از سلول‌های‌گیرنده نور در چشم است. 

توت فرنگی عفونت ها را فراری می دهد

وجود رادیکال‌های آزاد و کمبود برخی از مواد مغذی، یکی از دلایل بروز مشکلات چشمی هستند. 

با بالا رفتن سن و کمبود این عناصر مهم غذایی، رادیکال‌های آزاد صدمات خودشان را شروع می‌کنند. به طور مثال سبب خشکی چشم می‌شوند، به اعصاب بینایی آسیب می‌رسانند یا چشم را مستعد ابتلا به عفونت می‌کنند. آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و فلاونوئیدها که در توت فرنگی وجود دارند، می‌توانند از بروز چنین صدماتی پیشگیری کنند.

منبع :

پروتیین‌ سازی از زیست شناسی چهارم دبیرستان
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( چهارم تجربی)
دبیر : امیر صدقی