نوروز 96

با این عینک‌های طبیعی بهتر و دقیق‌تر از همیشه ببینید

با مصرف برخی میوه و سبزیجات به راحتی می‌توانید از شر عینکهای طبی خود خلاص شوید.




 به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ این روزها تعداد کسانی که مجبور به استفاده از عینک های طبی هستند، بیشتر شده و مصرف مواد غذایی که موجب تقویت سیستم بینایی می‌شوند یکی از راه‌های پیشگیری‌کننده به حساب می‌آید بنابراین با یک جمع آوری کوتاه، مختصر و مفید عینکهای خوراکی را به شما معرفی می کنیم.

با طالبی آب مروارید را دور بزنید

مصرف مواد غذایی که بتا کاروتن بالایی دارد به دلیل تبدیلش به ویتامین Aدر بهبود عملکرد چشم‌ها موِثر است.  بتاکاروتن بالای طالبی، مانع بروز آب مروارید در سالمندان می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند، افرادی که از طریق رژیم غذایی‌شان، هر روز بتاکاروتن کافی دریافت می‌کنند، کمتر به آب مروارید دچار می شوند. 

جالب است بدانید که خوردن یک طالبی کوچک که دارای 180 میلی گرم ویتامین C است، احتمال ابتلا به آب مروارید را به میزان یک سوم در افراد مستعد کاهش می دهد.

کلم بروکلی هماهنگ کننده چشم ها دربرابر تغییرات نور

شاید شنیده و خوانده‌اید که هویج برای سلامت چشم‌ها بسیار مفید است و این موضوع به لوتئین آن مربوط می‌شود اما این بار می‌توانید برای حفظ سلامت چشم‌ها در کنار هویج از خواص کلم بروکلی هم استفاده کنید. بروکلی آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی دارد که از تخریب سلول‌های چشم، بروز بیماری آب مروارید و صدمه به عدسی چشم پیشگیری می‌کنند.

کلم بروکلی سرشار از ریبوفلاوین است که به نام ویتامین B شناخته می شود که عملکرد آن موجب هماهنگی چشم ها نسبت به تغییرات نور است. کمبود این ماده در بدن باعث التهاب، تاری دید و خستگی چشم ها می شود. اما بر عکس، مصرف منظم ریبوفلاوین می تواند از آب مروارید پیشگیری کرده یا روند پیشرفت آن را متوقف کند. از طرفی این سبزی مفید حاوی لوتئین و زیگزانتین است که نقش مهمی در سلامت بینایی دارد.

هویج یار همیشگی سلامتی چشم ها

بتاکاروتن مسئول رنگ نارنجی هویج است. هرچه بتا کاروتن زیاد تر باشد، هویج نارنجی تر می شود. بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A است، یعنی در بدن تبدیل به ویتامین A می شود. آنتی‌اکسیدان بتاکاروتن در سبزیجات ریشه‌ای مانند هویج یافت می‌شود؛ اما هویج نمی‌تواند به اصلاح نزدیک‌بینی کمک کند یا باعث تقویت دید چشم در تاریکی شود. تقویت دید چشم با مصرف هویج تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که فرد اساسا به دلیل کمبود ویتامین A دچار ضعف بینایی شده باشد.

عینک آفتابی طبیعی در دل سبزیجات

سبزی ها و میوه های پاییزی حامی بسیار خوبی برای اعضای بدن به ویژه چشم ها هستند. تحقیقات جدید نشان می دهد اسفناج، انواع کلم (کلم بروکلی، گل کلم، کلم قمری) به دلیل دارا بودن لوتئین و مرکبات به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان نقش مهمی بر سلامت چشم ایفا می کنند.لوتئین ماده ای از خانواده کارتینوئیدها است که به عقیده محققان اثر محافظتی بر چشم ها دارد و همچون یک عینک آفتابی طبیعی چشم ها را در برابر اشعه ماوراءبنفش خورشید محافظت می کند.آنتی اکسیدان نیز جزء مولکول های مفید بوده که با خنثی کردن رادیکال های آزاد مانع از تاثیر مخرب آنها بر سلول های بدن می شود. به گفته پزشکان، سبزیجات و میوه های پاییزی نقش اساسی در سلامت چشم سالمندان ایفا می کنند.

مصرف روزانه سبزیجات برگدار سبز تا ۲۰ درصد یا بیشتر موجب کاهش بیماری های جدی چشم، بخصوص آب سیاه، می شود.

کلم بروکلی برضد پرتوهای ماوراء بنفش 

سبزی‌های به رنگ سبز، مانند کل خانواده کلم‌ها، غنی از رنگدانه‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و مقدار زیادی ویتامین C دارند که به حفاظت از شبکیه و عدسی چشم از پرتوهای ماورای بنفش و نیز رادیکال‌های آزاد که اثرات زیانباری بر بینایی دارند، کمک می‌کند.

دید در شب مشهور را بشناسید

بلوبری به خاطر تاثیرش در بهبودبخشی به دید در شب مشهور است و این تاثیرش بر روی خلبانان نیروی هوایی بریتانیا در حین جنگ جهانی دوم امتحان شده است. بلوبری حاوی ویتامین C و آنتوسیانین‌ها، ترکیباتی که حدت بینایی را تقویت می‌کنند، است و می‌تواند به برطرف شدن خستگی چشم هم کمک کند.

راز درمان شب کوری را در زردآلو پیدا کنید

اگر به شب کوری مبتلا هستید، زردآلو مصرف کنید. زردآلو، سرشار از بتاکاروتن، نوعی کاروتینوئیدز است. بتاکاروتن علاوه بر مقابله با شب کوری از بروز آب مروارید نیز پیش

منبع :