Star Wars الهام بخش مخترع بازی لیزر تگ بوده است

لیزر تگ یک سرگرمی جمعی یا انفرادی است که در آن بازیکنان در تلاشند با اسلحه‌های لیزری خود به هدف‌های مشخصی شلیک کنند.



لیزر تگ یک سرگرمی جمعی یا انفرادی است که در آن بازیکنان در تلاشند با اسلحه‌های لیزری خود به هدف‌های مشخصی شلیک کنند. این بازی اولین بار در سال ۱۹۷۹، توسط جرج کارتر ابداع شد و منبع الهام وی برای خلق این سرگرمی جذاب، فیلم محبوب Star Wars بوده است

 

فیلم جنگ ستارگان، به کاگردانی جرج لوکاس، برای اولین در سال ۱۹۷۷ به نمایش گذاشته شد و می‌توان گفت در زمان خود بر فضای فکری مردم بسیار تاثیرگذار بوده است. این فیلم  باعث شد خیلی از مردم قدرت تخیل خود را به کار ببندند و با دستاوردهای خود دنیا را دگرگون کنند. یکی از این افراد خلاق جرج کارتر نام داشت، او با الهام گرفتن از این فیلم، بازی جدیدی ابداع کرد که تبدیل به سرگرمی فوق‌العاده‌ای برای اوقات فراقت کودکان و حتی بزرگسالان تبدیل شد.

 

کارتر در حال تماشای اولین سکانس جنگ ستارگان بود که به فکر خلق سبک جدیدی از مبارزه افتاد. او با الهام گرفتن از این فیلم و بازی‌های کودکانه‌ای که در آن بچه‌ها به هر سو می‌دوند و با اسلحه‌های خیالی خود به یکدیگر تیراندازی می‌کنند تصمیم گرفت که نسخه حقیقی این بازی‌ها را بسازد.


اولین اقدام کارتر تلاش برای گذشتن از قوانین فدرال بود که مردم را از شلیک لیزر به سوی یکدیگر منع می‌کرد و بعد باید برای آنچه ابداع کرده بود نام مناسبی انتخاب می‌کرد. او می‌خواست اسم این بازی لیزر تگ باشد، اما وکیل او معتقد بود ماهیت کلی این اسم در روند ثبت اختراع مشکلاتی ایجاد خواهد کرد و در نهایت نام photon برای این بازی مهیج انتخاب شد، اما در نهایت با نام لیزر تگ که منتخب خود کارتر بود رواج یافت.

 Star Wars الهام بخش مخترع بازی لیزر تگ بوده است

 

برای انجام این بازی مکان‌هایی با نام Laser Tag Meseum راه ‌اندازی شد که در آن بازیکنان باید لباس مخصوص لیزر تگ را برای شرکت در مبارزه تهیه می‌کردند که این مجموعه شامل موارد زیر بوده است:

 

یک کلاه ایمنی با فناوری پیشرفته که دارای گیرنده‌های موج رادیویی است و در صورت اصابت پرتوهای نوری به شخصی که کلاه را بر سر دارد، به وسیله سیگنا‌ل‌های نوری به او خبر می‌دهد که بازیکن به مدت کوتاهی از دور بازی خارج می‌شود. سلاح این بازی تفنگی نوری است که Photon Phaser نام دارد و در صورت شلیک به بازیکنان حریف یا پایگاه اصلی دشمنان، امتیاز بازیکن ثبت می‌شود. یک ماژول کنترول نوری که با کامپیوتر مرکزی کنترل بازی در ارتباط است و در صورت برخورد پرتوهای نوری حریف با پایگاه اصلی بازیکن، میکرو‌کامپیتر‌های این ماژول Phaser او را برای ۱۰ ثانیه غیرفعال می‌کند و در آخر یک بسته Power که برای تامین قدرت پوشش‌های فضایی تعبیه شده است. این‌ها همگی تجهیزات به کار رفته در ابن بازی سرگرم کننده هستند.


اما رمز موفقیت لیزر تگ فقط تکنولوژی به کار رفته برای این بازی نبود، کارتر فهمیده بود که اختراعش محدودیت زمانی ندارد و با استفاده از مکانیزم صحیح، توانایی امتیاز دهی و محیط مناسب برای مبارزه، این بازی طرفداران بسیاری پیدا می‌کند.

 

کارتر در سال ۲۰۱۴ در یک مصاحبه با The Morning Dallas News گفته بود:

 

لیزر تگ در واقع همان بازی همیشگی پسر بجه‌ها است، مانند بازی دزد و پلیس، « من بهت تیر زدم» ، « نه نزدی» و در نهایت هیچ کسی نیست که امتیازها را ذخیره کند. من فکر کردم اگر این امتیازها را برای آن‌ها ذخیره کنیم، این بازی به تجارت بزرگی بدل خواهد شد.

 

با گذشت سالیان دراز از ابداع این بازی، همچنان اصول طراحی و مکانیک‌هایی که توسط کارتر پیاده سازی شده بود، برای اجرای این بازی استفاده می‌شود. می‌توان گفت کارتر با الهام گرفتن از کار شخصیت برجسته‌ای همچون جرج لوکاس، موفق شد به منبع الهام نسل بعدی خود تبدیل شود.

منبع :