دایناسور گردن‌دراز در استرالیا کشف شد + تصاویر

دیرینه‌شناسان گونه جدیدی از دایناسورهای گردن دراز را به نام Savannasaurus در استرالیا کشف کردند که حدود 100 میلیون سال پیش می‌زیستند.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از gizmodo، کشف جدید دانشمندان و دیرینه‌شناسان اطلاعات تازه‌ای درباره تکامل ساروپودها و چگونگی مبارزه آنها برای غلبه بر جهان در اختیار آنها قرار می‌دهد.

محققان بقایای فسیل شده دایناسور را در سال 2005 در «کوئینزلند» پیدا کردند و بیش از یک دهه طول کشید تا دانشمندان این استخوان‌های یافت شده را مورد مطالعه قرار دهند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این استخوان‌ها کامل‌ترین استخوان‌های به دست آمده از دایناسورهای ساروپودها در استرالیاست. ویژگی ساروپودها داشتن گردن و دم بلند و چهارپا بودن است.

دایناسور گردن‌دراز در استرالیا کشف شد + تصاویر

دانشمندان نام دایناسور کشف شده جدید را Savannasaurus elliottorum گذاشته‌اند. جثه این دایناسور تا حدی بزرگ بوده است که دانشمندان آن را در خانواده تیتاناسورها قرار داده‌اند اما در میان دایناسورهایی در این اندازه،Savannasaurus وزنی میانه داشته‌اند.

بقایای به دست آمده از این دایناسور نشان می‌دهد که این حیوان گردنی بلند و دمی نسبتا کوتاه داشته که به طور کلی، قد آن به 12 تا 15 متر می‌رسید. اما یکی از واضح‌ترین ویژگی‌های این دایناسور استخوان ران پهن و قفسه سینه بشکه‌مانند است. پهنای استخوان ران Savannasaurus حداقل یک متر بوده است.

دایناسور گردن‌دراز در استرالیا کشف شد + تصاویر

کشف این گونه دایناسوری بعد از کشف قبلی دایناسور Diamantinasaurus در استرالیا نشان می‌دهد که تیتاناسورها حدود 100 میلیون سال پیش در این کره خاکی زندگی می‌کردند.

یکی از محققان موزه عصر دایناسورهای استرالیا معتقد است که منظم شدن قاره‌ها و تغییرات شگرفی که در آب و هوای جهان در میانه دوره کرتاسه رخ داده، به گستردگی تیتاناسورها در جهان کمک کرده است.

اما زمانی که Savannasaurus هنوز زنده بودند، متوسط دمای جهانی گرم‌تر از زمان فعلی بوده است و قطب‌ها کاملا سرد بوده‌اند. این آب و هوا، حرکت ساروپودها را در مناطق قطبی محدود کرده است.

دانشمندان تصور می‌کنند که جد دایناسور Savannasaurus متعلق به آمریکای جنوبی بوده است اما تا 105 میلیون سال پیش به استرالیا وارد نشده بود. متوسط دمای هوا در این بازه زمانی به ساروپودها اجازه داده تا به خشکی‌های مناطق قطبی حرکت کنند.

این دوره گرم مرز بین قاره قطب جنوب و آمریکای جنوبی را از میان برداشت و ساروپودها توانستند به قطب جنوب و در نهایت به استرالیا بروند.