مراکز داده ۲؛ هوشمندتر و آگاه‌مند

برای تعریف مراکز داده آینده باید از کلمات کلیدی «هوشمند» و «آگاه‌مند» استفاده کنیم.



انسان همواره مایل است درباره آینده بیشتر بداند و به استقبالش برود. «در آینده چه اتفاقی می‌افتد؟» پرسشی در پس‌زمینه ذهنی همه ما است؛ فقط ممکن است در حوزه‌های متفاوتی مطرح شود؛ برای مثال درباره خودروهای آینده، برای سفر به ماه، کشف کهکشانی جدید یا سیاه‌چاله‌های خطرناک، درباره محیط‌ زیست و خشکسالی، درباره برق و پزشکی یا فناوری‌های جدید. دانستن درباره آینده، تنها یک کنجکاوی ساده هیجان‌انگیز نیست؛ بلکه برای بسیاری از کسب‌وکارها و مدیران سازمان‌های چند ده‌هزاری نفری مسئله و چالشی جدی است.

هزاران شرکت و مؤسسه تحقیقاتی در سراسر دنیا، شبانه‌روز سعی می‌کنند به پاسخ این پرسش در حوزه‌های مختلف برسند و نتایج تحقیقات و بررسی‌های خود را به همراه نظرسنجی‌ها، آمار و ارقام در اختیار بازار بورس، مؤسسه‌های مالی و اعتباری و مراکز تصمیم‌گیرنده قرار دهند یا مستقیماً به شرکت‌های تجاری بفروشند. در برخی حوزه‌ها به‌راحتی می‌توان آینده را حدس زد و پیش‌بینی کرد؛ چراکه آینده پیش روی ما بوده و تصور خوب و کاملی در ذهنمان شکل گرفته است. در اینجا، اینکه چه شرکت‌ها یا افرادی و به چه منظوری این ذهنیت را شکل داده‌اند، اهمیتی ندارد، اما همگی می‌دانیم در سال ۲۰۲۰ تلفن‌های هوشمند چگونه هستند، ساعت‌های هوشمند چه قابلیت‌هایی دارند، باید سوار خودران‌ها شویم و از هدست‌های واقعیت مجازی با ارتباطات 5G استفاده کنیم. حتی درباره آینده تلویزیون‌‌ها، خانه‌های هوشمند، شهرهای هوشمند و پیش‌بینی آب‌وهوا اطلاعات خوبی داریم؛ اما درباره آینده مراکز داده و فناوری‌های ابری چه ذهنیت و تصوری داریم؟ مراکز داده در سال ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۵ چگونه خواهند بود؟ چه خدماتی می‌دهند و چه میزان قدرت پردازشی و سرعت محاسباتی دارند؟ در این سال‌ها چگونه از فناوری ابر استفاده می‌کنیم؟ از تمام این‌ها مهم‌تر، مراکز داده و ابر در آینده چه دستاوردی برای کسب‌وکارها و بازار دارند و شرکت‌های تجاری کوچک، متوسط، بزرگ و سازمان‌های چند ده‌هزار نفری باید منتظر چه رویکردهای جدیدی در صنعت مراکز داده و فناوری‌های ابری باشند؟ چگونه می‌توانند چالش‌ها و محدودیت‌های موجود را با فناوری‌های جدید این صنعت رفع کنند و برای حرکت و استقرار سیستم‌های جدید چه طرح و برنامه‌ای دارند؟ چگونه مراکز داده آینده می‌توانند رشد کسب‌وکارها را شتاب بخشند و چابکی و انعطاف‌پذیری بیشتری به آن‌ها دهند؟ این‌ها پرسش‌های کلیدی در صنعت مراکز داده و ابر هستند، ولی پرسش کلیدی‌تر، تعریف مراکز داده نسل بعدی است.

برای تعریف مراکز داده آینده باید از کلمات کلیدی «هوشمند» و «آگاه‌مند» استفاده کنیم. مراکز داده نیز همانند بسیاری از دستگاه‌های دنیای اطراف ما، باید هوشمندتر و نسبت به محتوا، ترافیک، مکان و نوع ارتباطات آگاه‌مندتر باشند. هنگامی‌که بخش عظیمی از ترافیک روی اینترنت را دستگاه‌های هوشمندی مانند تلفن‌های هوشمند تشکیل می‌دهند و در آینده نیز خودروهای هوشمند و شهرهای هوشمند به این حوزه وارد خواهند شد و همین‌طور زمانی‌که درباره اینترنت نسل بعدی و ارتباطات موبایل نسل پنجم (5G) صحبت می‌کنیم، نخستین موضوعی که به ذهن می‌رسد، هوشمندی و آگاه‌مندی بیشتر این‌ها است؛ دور از انتظار نیست مراکز داده نیز به سوی هوشمندی و آگاه‌مندی بیشتر حرکت کنند. این روزها مرکز داده قلب هر صنعت و کسب‌وکاری است و اگر قرار است کسب‌وکارها، خدمات هوشمند و چابکی را عرضه کنند، ابتدا باید یک مرکز داده هوشمند بسازند.

این روزها مرکز داده قلب هر صنعت و کسب‌وکاری است و اگر قرار است کسب‌وکارها، خدمات هوشمند و چابکی را عرضه کنند، ابتدا باید یک مرکز داده هوشمند بسازند.

مراکز داده نسل بعد باید نسبت به نوع محتوای دریافتی و ارسالی، نوع ترافیک درون سوییچ‌ها و روترها، مکان این دستگاه‌ها و همچنین مکان مراکز داده دیگر، نودهای نهایی، معماری شبکه و اجزای داخلی آگاه‌مند باشند و بتوانند برای هر نوع خدماتی، کیفیت و تأخیر مورد نیاز آن را با مدیریت و کنترل پویای ترافیک شبکه تأمین کنند. مراکز داده نسل بعدی باید بتوانند در هر لحظه منابع سخت‌افزاری مورد نیاز شبکه را تأمین کنند و به طور خودکار تجهیزات ذخیره‌سازی و محاسباتی جدید را وارد سیستم کرده یا حذف کنند؛ برنامه‌های کاربردی مناسب استفاده‌های خاص را اجرا و برای هر سرویس دسترسی‌ها و کنترل‌های اختصاصی به منابع را فراهم سازند. یک کسب‌وکار نباید برای راه‌اندازی یک سرویس جدید نیازمند افزودن رک و سرور و تجهیزات ذخیره‌سازی باشد و مرکز داده باید بتواند به طور خودکار با استفاده از راهکارهای همگرایی و نرم‌افزارمحور، منابع مورد نیاز را به هر نحوی که هست، تأمین کند. درباره مراکز داده آینده و موسوم به مرکز داده ۲، موضوع‌های قابل طرح و بایدها و نبایدهای زیادی هست که متخصصان باید به تشریح هر یک با جزئیات بپردازند.


مراکز داده ۲؛ هوشمندتر و آگاه‌مند


اما یکی از راه‌های رسیدن به پاسخ پرسش‌های عنوان‌شده و همچنین تعریف مرکز داده هوشمند و آگاه‌مند، بررسی رویکردها و فناوری‌های آینده این صنعت همراه با پلتفرم‌های ابری و مهم‌تر از آن نحوه تعامل و تقابل و تأثیرگذاری این دو حوزه بر یکدیگر است. برخی از کارشناسان اعتقاد دارند پلتفرم‌های ابری، مراکز داده را از مسیر اصلی خود منحرف می‌کنند. برخی دیگر از متخصصان بر این باورند که در آینده باید این دو حوزه با یکدیگر عجین و ترکیب شوند و سیستمی یکپارچه و به‌هم‌پیوسته بسازند. ما در این پرونده ویژه به دنبال بررسی این دیدگاه‌ها هستیم و اینکه فناروی‌های ابری چه تأثیرات و کنش‌هایی بر مراکز داده آینده دارند و از سوی دیگر مراکز داده نسل بعدی باید چه ویژگی‌ها و معماری‌ داشته باشند تا امکان استفاده از ابر خصوصی و ابر ترکیبی را برای تمام سازمان‌ها و کسب‌وکارها به‌راحتی فراهم کنند. در مقاله اول این پرونده ویژه به طور مشخص به سراغ دو انتظار بزرگ پلتفرم‌های ابری از مراکز داده ابری رفتیم. فناوری‌های ابر در آینده نیاز به تراکم کمتر در انرژی و خنک‌سازی دارند و از سوی دیگر به سازگاری و انعطاف‌پذیری بیشتر محتاج‌ هستند مراکز داده آینده و باید این دو خاستگاه را برآورده کنند. مراکز داده نرم‌افزارمحور بزرگ‌ترین رویکرد و تحول این صنعت در دهه‌های اخیر محسوب می‌شود. در مقاله دوم به سراغ SDDC رفتیم و سعی کردیم به استناد نظرسنجی‌ها و صحبت‌های فعالان صنعت شبکه و مرکز داده به این موضوع پی ببریم که چه انتظارات و توقعاتی از SDDC می‌رود. اگر شما هم درباره مراکز داده نرم‌افزارمحور زیاد شنیده‌اید، اما تعریف درستی از این فناوری ندارید یا نمی‌دانید قرار است چه تغییرات و تحولاتی در مراکز داده سنتی به ‌وجود بیاورند، 


مراکز داده ۲؛ هوشمندتر و آگاه‌مند


DCSM و DCIM کلیدهای موفقیت مراکز داده در آینده برای ترکیب با ابر عمومی و رسیدن به بالاترین کارایی هستند. طی سال‌های اخیر در صنعت مرکز داده روی DCSM و DCIM تمرکز زیادی انجام گرفته است، چون برخی از محدودیت‌ها و چالش‌های مراکز داده سنتی به این دو حوزه برمی‌گردد. راه‌حل‌های آینده برای این دو حوزه می‌تواند فرایند ارائه خدمات ابری به کسب‌وکارهای بیرون از سازمان را تسریع بخشد.

منبع :