نوروز 96

ایرباس از پروژه سری خود برای تولید خودروی پرنده پرده برداشت

غول فرانسوی صنعت هوانوردی، ایرباس به تازگی از پروژه سری خودروی پرنده خود موسوم به Vahana پرده برداشت؛ هواپیمای تک سرنشین و خودرانی که می‌تواند به صورت عمودی از زمین برخیزد و همچنین فرود آید.



غول فرانسوی صنعت هوانوردی، ایرباس به تازگی از پروژه سری خودروی پرنده خود موسوم به Vahana پرده برداشت؛ هواپیمای تک سرنشین و خودرانی که می تواند به صورت عمودی از زمین برخیزد و همچنین فرود آید.

تصاویر مفهومی واهانا برای افرادی که به اقدامات و نوآوری ها مربوط به حوزه خودروهای پرنده علاقه دارند بسیار آشنا خواهد بود. این هواپیما بر روی دو سری بال خود از 8 روتر بهره می برد و بال ها می توانند در هنگام پرواز عمودی یا افقی به زاویه مناسب تغییر جهت دهند. در زیر یک کانوپی یا آسمانه که مانند یک آفتاب گیر قابل جمع و باز شدن است، فضای کافی برای یک مسافر وجود دارد. به گفته CNN Money این هواپیما به عنوان تاکسی هوایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و نسخه هوایی اوبر خواهد بود.این پروژه از اوایل سال 2016 و به عنوان یکی از نخستین پروژه های A3، استارتاپ ایرباس در سیلیکون ولی، آغاز شده است. Vahana واژه ای سانسکریت است که به وسیله نقلیه یا کوه خدایان اشاره می کند، اما لیاساف مدیر عامل این استارتاپ می گوید که این مفهوم در این پروژه به واقعیت تبدیل خواهد شد.

لیاساف در مطلبی که ماه گذشته خیلی بی سر و صدا منتشر شد نوشت:

علاوه بر ساخت و توسعه خودرو، به دنبال آن هستیم که تکنولوژی های کلیدی این پروژه را به پیش ببریم و رگولاتوری را برای صدور مجوز و آغاز کار هواپیماهای خودکار قانع کنیم و اکوسیستمی را بوجود آوریم که امکان تشکیل شهرهای عمودی را در آینده فراهم کند.

ایرباس، که با کمپانی آمریکایی بویینگ در رقابتی تنگاتنگ قرار دارد، شهرت خود را بیشتر مدیون هواپیماهای مسافربری غول آسای خود است که از آن میان می توان به ایرباس دو طبقه A380 اشاره کرد. در هر حال، پروژه خودروی پرنده نشان می دهد که این کمپانی فرانسوی از ارایه ایده های هوانوردی مفهومی و شاید غیرواقعی نیز لذت می برد.لیاساف اظهار می کند که گروه مهندسین، طراحان و متخصصین روباتیک این پروژه قصد دارند یک نمونه اولیه در اندازه کامل این محصول را تا پیش از پایان سال 2017 به پرواز درآورند و تا سال 2020 نمونه قابل تولید این خودرو را عرضه کنند.

ایرباس از پروژه سری خود برای تولید خودروی پرنده پرده برداشت



چندین دهه است که خودروهای پرنده در تخیلات بسیاری از افراد حضور داشته اند، اما ایده خودروهای پرنده از تابستان سال جاری و از زمانی که یکی از موسسان گوگل، لری پیج سرمایه گذاری در دو استارتاپ خودروهای پرنده یعنی Kitty Hawk و Zee Aero را آغاز کرد از توجه بیشتری برخوردار شد.چندین کمپانی دیگر نیز در حال حاضر مشغول کار بر روی پروژه ها و نمونه های اولیه خود هستند که البته قطعا بعضی از آنها نمی توانند به عنوان خودروی پرنده موقعیتی به دست آورند. بعضی از این طرح ها فقط هواپیماهای شخصی کوچکی هستند و عده ای هم شبیه پهپادهای بزرگ هستند.


این واقعیت که خودروهای پرنده آینده ای دور از دسترس و غیرممکن هستند انکارناپذیر است. علل متعددی وجود دارد که خودروهای پرنده را به ایده ای غیرعملی، غیر قابل انجام و حتی اشتباه تبدیل می کند. فضای هوایی در شمال آمریکا و اروپا به شدت نظام مند است و احتمالا کسب مجوز برای کمپانی ها برای اجرای پروازهای تجاری و بخصوص در محیط های فعالیت اوبر به نظر خیلی ساده نمی آید. در عین حال ایده هواپیماهای خودران برای بسیاری از مسافران به معنای فاجعه و حادثه خواهد بود.لیاساف تاکید دارد که خودروهای پرنده خودران رویایی دست یافتنی است و قوانین مربوط به هواپیما ها و فضای هوایی در آینده باید تغییر کنند. بعلاوه او اعتقاد دارد که هواپیمای روباتیک مقرون به صرفه تر است و می افزاید:
اتوماسیون کامل به ما این امکان را می دهد که هواپیماها را تا حد امکان کوچکتر و سبک تر کنیم که خود از هزینه های تولید به مقدار قابل توجهی خواهد کاست.اگر مشکلی پیش آید، واهانا با استفاده از چترهای بالستیک خود که حتی در ارتفاع کم هم عکل می کنند فرود خواد آمد.

منبع :