کشف شواهدی از 2 قمر جدید در حلقه‌های اورانوس

اورانوس که یکی از دورترین سیارات منظومه شمسی است، سیاره‌ای گازی با 27 قمر شناخته است اما اکنون دانشمندان دانشگاه آیداهو از وجود احتمالی دو قمر کوچک در میان حلقه‌های آن سخن گفته‌اند.

کشف شواهدی از 2 قمر جدید در حلقه‌های اورانوس

به گزارش ایسنا به نقل از اسپیس، تحلیل جدید داده‌های فضاپیمای "وویجر 2" که در سال 1986 از کنار اورانوس عبور کرده بود، نشان داده که دو حلقه این سیاره دارای یک الگوی موج‌دار هستند که می‌تواند نشانگر وجود دو قمر کوچک باشد.

این قمرهای کوچک احتمالا دارای قطر بین چهار تا 13 کیلومتر بوده و در خارج از حلقه‌های تیره رنگ آلفا و بتا گردش می‌کنند.

کشف شواهدی از 2 قمر جدید در حلقه‌های اورانوس

به گفته محققان، این قمرها به قدری کوچک هستند که دوربین‌های وویجر در زمان عبور از فاصله 81 هزار کیلومتری سیاره اورانوس در سه دهه قبل نتوانسته آنها را ثبت کند. این دو قمر همچنین احتمالا با حلقه‌ها ترکیب شده‌اند.

این دو قمر در صورت تایید، 28 و بیست و نهمین قمر شناخته شده اورانوس خواهند شد.

اگرچه بیشتر قمرهای منظومه شمسی نام‌هایشان را از افسانه‌های یونانی گرفته‌اند، اما بیشتر 27 قمر اورانوس از داستان‌های شکسپیر در نامگذاری خود الهام گرفته‌اند. برای مثال دو قمر بزرگ این سیاره "اوبرون" و "تیتانیا" نام دارند.

از سوی دیگر، هشت قمر کوچکتر اورانوس در فاصله بسیار نزدیکی از هم قرار دارند و ستاره شناسان ناسا هنوز نتوانسته‌اند دلیل برخورد نکردن آن‌ها به یکدیگر را پیدا کنند.

این تحقیق در مجله Astronomical منتشر خواهد شد.