کدام پاسخ را می‌پسندید؟ یک سؤال، 4 پاسخ- 27 مهر 95

بیش‌تر اوقات دیدن و خواندن پرسش‌های دیگران، خود، از مطالعه‌ی چندین صفحه‌ی متن اثرگذارتر است...



یک سؤال، 4 پاسخ

بیش‌تر اوقات دیدن و خواندن پرسش‌های دیگران، خود، از مطالعه‌ی چندین صفحه‌ی‌ متن اثرگذارتر است. آدم را به فکر فرو می‌برد، ذهن را می‌پروراند، زبان را به گردش درمی‌آورد و قلم را به حرکت وامی‌دارد! این صفحه متعلق به همه‌ی دانش‌آموزان و مشاوران است؛ همه‌‌ی کسانی که دوست دارند بپرسند و همه‌ی کسانی که جواب‌های‌شان راهی است برای عمیق‌تر شدن و درک بیش‌تر مسئله. برای همین، چه دانش‌آموز باشید چه مشاور و پشتیبان، در این‌جا، هم می‌توانید بپرسید هم می‌توانید یاد بگیرید.


با شروع آزمون‌های پروژه‌ی دوم احساس می‌کنم پوشش دادن تمام مطالب در بازه‌ی یک امتحان برایم امکان‌پذیر نیست. با مطالبی که باقی مانده است چه کنم؟

پاسخ 1- نگران نباشید! هماهنگی‌تان با برنامه‌ی آزمون و مدرسه را حفظ کنید. در قسمت‌هایی از برنامه که به آن‌ها پنجره‌های باز می‌گوییم (مثلاً شروع نیم‌سال دوم، ایام نوروز و...) فرصت برای رسیدگی به این مطالب باقی‌مانده را خواهید داشت.

حسن ایزدی

پاسخ 2- باید تلاش کنید که به مباحث آزمون برسید اما اگر به هر دلیل این اتفاق نیفتاد، نگران نباشید؛ زیرا در برنامه‌ی راهبردی مرور درس‌ها در بازه‌های زمانی معناداری مانند بین دو ترم، عید نوروز و دوران جمع‌بندی انجام می‌شود. ضمناً با توجه به پوششی و نیمه‌پوششی بودن آزمون‌ها جبران عقب‌افتادگی‌ها امکان‌پذیر است.

مازیار شیروانی‌مقدم

پاسخ 3- بهترین کار این است که شما مباحث آزمون را برای هر درس بنویسید. این کار باعث نظم گرفتن ذهنتان می‌شود و متوجه می‌شوید که مباحثی که باقی می‌ماند خیلی نیست. هر دانش‌آموزی با توجه به وضعیت درسی خود و شیوه‌ی مطالعه‌اش تا به حال، باید روش خود را برای مطالعه‌ی درس‌های آزمون شناخته باشد. نگران تمام کردن همه‌ی مباحث نباشید. حتی شاگرد اول‌های کنکور هم شاید همه‌ی مباحث را کامل مطالعه نکنند. دیدِ حداکثری خود را در مطالعه، تبدیل به درس خواندن هدفمند کنید. برای هر درس خود هدف‌گذاری قابل دسترسی مشخص کنید و سعی کنید 70 یا 80 درصد مطالب را خوب و کامل بخوانید. کانون برای شما ایستگاه‌های جبرانی در برنامه‌ی آزمون‌ها در نظر گرفته است.

فرناز طالبی

پاسخ 4- منطق راهبردی آزمون‌ها فاصله‌ی آن‌ها را- به جز در موارد استثنا- دوهفته‌ای در نظر گرفته است. این امکان وجود دارد که در گستره‌ی طولانی‌مدت آزمون‌ها در چند ماه، گاهی به دلایلی از محدوده‌ی آزمونیِ یک درس عقب‌تر یا حتی جلوتر باشید. باید از مهارت شخصی‌سازی برنامه به‌خوبی استفاده کنید و قابلیت‌هایی که برنامه برای پوشش این مطالبِ جامانده در اختیارتان می‌گذارد بشناسید. تعداد این درس‌ها و مباحث، زیاد نخواهد بود؛ پس ذهنیت خراب شدن آزمون به دلیل جاماندنِ مقطعی از یک درس را فراموش کنید. در گام بعدی، در فاصله‌ی هر آزمون در درسی که دچار این چالش شده‌اید همان حجم از مطالب را کامل کنید و مابقی را برای پنجره‌های باز مطالعاتی، دوران طلایی نوروز و دوران جمع‌بندی بگذارید. آن‌چه مهم است استفاده کردن از امکانات برنامه برای شخصی‌سازی صحیح آن است.

حسام زینی