رژیم غذایی مناسب برای چشم‌های شما

شما نمی‌توانید دید خود را بهتر کنید، ولی می‌توان از بدتر شدن آن جلوگیری کرد



به گزارش سلامت نیوز،روزنامه سپید نوشت: مامان همیشه می‌گفت هویج بخور، هویج قدرت دید را زیاد می‌کند. بسیاری از مردم این باور قدیمی را به تبلیغات دوران جنگ جهانی دوم نسبت می‌دهند که ادعا می‌کرد، خوردن هویج دلیل دید تیز خلبانان انگلیسی در شب بوده است (در واقع آنها از رادار استفاده می‌کرده‌اند). آیا این تقاضای مادر ریشه در حقیقت دارد؟ نه واقعا. این را امیلی چو،‌ سخنگوی آکادمی چشم‌پزشکی آمریکا و معاون مدیر اپیدمیولوژی و کاربردهای بالینی مؤسسه ملی چشم در موسسه‌های ملی بهداشت آمریکا می‌گوید.

بهتر نمی‌کند، ولی بدتر هم نمی‌کند

دکتر چو می‌گوید: «تقریبا همه پزشکان رژیم غذایی غنی از سبزیجات و ماهی را به بیماران خود توصیه می‌کنند، اما هیچ‌کدام از تحقیقاتی که NIH تا به حال درباره چشم و رژیم غذایی انجام داده است، نشان نمی‌دهند، رژیم غذایی باعث بهبود آسیب‌های وارد شده به چشم می شود. «شما نمی‌توانید دید خود را بهتر کنید، ولی می‌توان از بدتر شدن آن جلوگیری کرد.»

و درباره هویج چی؟ به گفته چو «شاید هویج برای بدن مفید باشد، اما هیچ مدرکی درباره اثر آن روی چشم وجود ندارد.»

فراتر از هویج

اولین تحقیق NIH در زمینه چشم و مواد غذایی، بررسی بیماری‌های چشمی وابسته به سن (AREDS) بود که در بیش از یک دهه روی 50هزار بیمار انجام شد. در یک بررسی در سال 2001 مشاهد شد که مواد غذایی حاوی ویتامین C و E و‌ بتاکاروتن و روی، خطر تحلیل‌رفتن بیماری ماکولا وابسته به سن (AMD) را کاهش می‌دهند. بیماری که در آن دید مرکزی از بین می‌رود و عامل اصلی نابینایی در ایالات متحده است (25 درصد در 5 سال).

دکتر چو، یکی از پژوهشگران در این بررسی، می‌گوید: «ما عادات غذایی بیماران را هم بررسی کردیم و دیده شد احتمال AMD در افرادی که رژیم غذایی‌شان غنی از برگ‌های سبز، مانند کلم‌پیچ، خربزه و اسفناج بود، 40 درصد کمتر از سایر افراد است. این امر در مورد افرادی که دست‌کم دو بار در هفته ماهی‌های غنی از اسید چرب امگا 3 مصرف کردند نیز درست است.»

در این بررسی دیده شد، لوتئین و زاکسانتین، که از اعضای خانواده کارتنوئیدها هستند، جزء اصلی تشکیل دهنده ماکولا یا لکه زرد چشم هستند. ماکولا، لکه کوچکی در نزدیکی مرکز شبکیه است که مسئول دید شفاف است. البته در زمان انجام این تحقیق، کارتنوئیدها هنوز به صورت تجاری موجود نبودند. امگا 3 به مقدار فراوانی در شبکیه یافت شد، ولی بتاکاروتن که در هویج به فراوانی وجود دارد، در شبکیه یافت نشد.

موسسه‌های ملی بهداشت آمریکا (NIH) در سال ???? در یک بررسی پیگیری انجام داد تا معلوم کند، آیا افزودن این سه ماده به مکمل مورد استفاده در AREDS می‌تواند بیشتر مانع این بیماری چشمی شود یا نه. نتایج این بود: «احتمال ابتلا به AMD پیشرفته در افرادی که مکمل AREDS را با فرمول جدید حاوی لوتئین و زیکسانتین مصرف کردند، نسبت به فرمول قدیمی آن 20 درصد کاهش یافت.» این تحقیق همچنین افرادی را که سبزی‌های با برگ سبز همیشه در رژیم غذایی‌شان وجود داشت، مورد ارزیابی قرار داد. مکمل AREDS با فرمول تازه و فرمول قدیمی به صورت تصادفی به این افراد داده شد. در این افراد هم فرمول جدید حاوی لوتئین و زیکسانتین باعث کاهش احتمال ابتلا به AMD تا 26 درصد شد. همچنین در این بررسی دیده شد بتاکاروتن احتمال سرطان ریه را در افراد سیگاری فعلی و قبلی افزایش می‌دهد. البته دکتر چو اضافه کرد «البته هیچ وقت فقط با خوردن هویج نمی‌توان این مقدار مضر بتاکاروتن را وارد بدن کرد.»

عامل ژنی

«بررسی چشم روتردام»، یک بررسی مداوم که در سال 1990 آغاز شد و به رابطه ژنتیک و رژیم غذایی پرداخت، به یافته‌ای شگفت‌انگیزی رسید.

به گفته دکتر چو، این بررسی نشان داد، اگر شما دارای ژن‌های AMD بد باشید، می‌توانید با داشتن رژیم غذایی غنی از ویتامین A، C و E و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها مانند روی، لوتئین و زاکسانتین، اثر این عوامل ژنتیکی را از بین ببرید.

هنوز ثابت نشده است که امگا 3 تغییر قابل توجهی را در بینایی ایجاد می‌کند،‌ در حالی که مصرف ماهی این کار را انجام می‌دهد. چشم شما ممکن است از پیش آسیب دیده باشد، اما می‌توانید با یک رژیم غذایی سالم مانع از بدتر شدن آن شوید. به نظر می‌رسد غذاهای خاصی باهمراهی هم تاثیرگذار هستند و خوردن خود آن غذا و نه مصرف مکمل‌های غذایی، که اهمیت دارد.

دکتر چو خوردن دو بار در هفته ماهی و سبزیجات با برگ سبز را چند بار در هفته توصیه می‌کند.

منبع :