خوردنی هایی که شما را شاد می‌کنند

یک وعده خوراک خوب، نه‌تنها بر جسم ما، بلکه بر تمام خلق و خو و روحیات ما تاثیر می‌گذارد.



به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه زندگی مثبت، بسياري از خوراکي‌ها هستند که بر ميزان شادماني ما اثر مي‌گذارند که به 2 مجموعه اصلي تقسيم شده‌اند و به اصطلاح «خوراک‌هاي شاد» خوانده مي‌شوند. اين غذاها از نظر فيزيولوژيکي تاثير‌گذارند چون شامل مقادير بالايي از انواع ويتامين و مواد معدني هستند که در توليد و آزادسازي سروتونين نقش اساسي دارند. به اعتقاد دانشمندان علم عصب‌شناسي، سروتونين مهم‌ترين عامل ايجاد احساس سرخوشي است. از طرف ديگر خوراکي‌هاي آرام‌بخش (يا همان قاقا لي‌لي‌هاي دوران کودکي!) از نظر رواني هم خالي از فايده نيستند. براي مثال اگر کلوچه شکلاتي دست‌پخت مادرتان شما را، به مثابه يک کودک، سر ذوق مي‌آورده، اکنون به‌عنوان يک بزرگسال، تکرار کردن همان روش پخت که از مادر آموخته‌ايد، مي‌تواند مانند افسوني معجزه‌گر، در پايان يک روز سخت و پر تنش، حالتان را سر جا بياورد چراکه برايتان يادآور همان کِيفي است که در آن دوران از خوردن اين کلوچه‌ها مي‌برديد. پس با وجود اين همه مزيت، چرا در تمام وعده‌هاي غذايي‌مان اين «خوراک‌هاي شاد» را نمي‌گنجانيم؟ برخي از انواع اين خوراک‌ها شديدا مورد انتقاد قرار مي‌گيرند از اين نظر که غذاهاي سالمي نيستند چراکه سرشار از کالري و چربي هستند و قطعا در درازمدت نتيجه شادي‌بخشي را برايتان در پي نخواهند داشت! اما خوشبختانه مي‌توان با اندکي تغيير در روش پخت، کاري کرد که علاوه بر طعم دلچسب، خواص تغذيه‌اي قابل‌قبول و از نظر احساسي و رواني هم فوايد موثري داشته باشد.

در ادامه 2 خوراک به شما معرفي مي‌کنيم که به همان اندازه طعم خوشايندشان، احساس خوشايندي را نيز در شما ايجاد مي‌کنند:

ماکاروني و پنير

اگرچه ماکاروني طعم مورد علاقه کودکان است، اما يکي از بهترين و مهم‌ترين گزينه‌ها در مجموعه «غذاهاي شاد» است. فرآورده لبني (پنير) موجود در اين غذا سرشار از ويتامين B است که ثابت شده اثر زيادي بر مغز دارد. در واقع يافته‌هاي اخير حاکي از آن است که افسردگي اغلب با رفع کمبود فوليک‌اسيد (نوعي ويتامين B) کاهش پيدا مي‌کند. به همين ترتيب سطح طبيعي ويتامين B2، B6 و B1 بر بهبود خلق و خو تاثير مهمي دارد. توأم شدن لبنيات (پنير) با غلات (ماکاروني) تاثيري قدرتمند بر روحيه فرد خواهد گذاشت. پس اگر از آن گروه افرادي هستيد که با خود سوگند خورده‌ايد انواع پاستا و ماکاروني را براي هميشه از رژيم غذايي‌تان حذف کنيد، اين را در نظر بگيريد که کربوهيدرات سطح سروتونين و اندورفين را بالا مي‌برد و به همين دليل به‌طور همزمان ميزان انرژي و خونگرمي را بالا مي‌برد. به توصيه کارشناسان، بهتر است به جاي پاستاي معمولي از انواع سبوس‌دار آن استفاده کنيد.

ماهي آزاد و برنج قهوه‌اي

تمامي کارشناسان تغذيه بدون هيچ ترديدي، بر اين باورند که وجود ويتامين‌هاي بي‌شمار و مواد معدني در ماهي، آن را به يک سوپر خوراک تبديل کرده است، علاوه بر اين، توصيه مي‌کنند که هر فرد بايد تلاش کند در طول هفته 2 يا 3 بار ماهي بخورد. تحقيقات بسياري ثابت کرده بين افسردگي و عدم تعادل در اسيدهاي چرب امگا 3 -که به وفور در ماهي موجود است- ارتباط وجود دارد. دانشمندان بر اين باورند که امگا 3 مسئول مديريت سيگنال‌هاي مغزي که خلق و خو را تنظيم مي‌کنند، است. در حقيقت، مطالعات نشان داده‌اند که در کشورهايي که خوردن مداوم ماهي در فرهنگ غذايي‌ مردم رايج است، افسردگي به مراتب کمتر از ساير کشور‌ها بارز مي‌شود. پس از آنجا که امگا 3 نمي‌تواند توسط خود بدن توليد شود، افزودن ماهي، تخم‌مرغ يا روغن ماهي به برنامه غذايي امري حياتي است. برنج قهوه‌اي هم ايده‌آل‌ترين خوراک براي سرو شدن کنار ماهي آزاد است چون علاوه بر اينکه حاوي مقادير زيادي سلنيوم است، ميزان عناصري که منجر به بدخلقي مي‌شود در آن بسيار کم است.


منبع :