ایرانیان پیشکسوتان ورزش‌های چابک و همگانی هستند

ایرانیان ، شکار و شکارگاه را آموزشگاه حقیقی جنگ می‌پنداشتند و جوانان پارسی در شکار، سحرخیزی، بردباری، راه رفتن و دوندگی و تیراندازی، آمادگی روحی و چابکی را فرا می‌گرفتند.



به گزارش ایرنا هفته تربیت بدنی و ورزش همه ساله از 26 مهر تا دوم آبان به منظور آشنایی جامعه با اهمیت و اثرات کاربرد ورزش در زندگی فردی و اجتماعی، اشاعه و توسعه و ترویج ورزش در خانه و خانواده به ورزش برگزار می شود.

توجه به ورزش و تلاش بر توسعه آن در میان همه اقشار جامعه، به دلیل آثار سودمندی است که به دست می آید؛ چون ورزش مایه پرهیز از بیکاری، مبارزه با کسالت و تنبلی، افزایش توانایی های جسمی و روحی، شجاعت، سلامت جسمانی و فکری و نیز وسیله ای برای جمع گرایی و اجتماعی شدن است.

** ورزش و تربیت بدنی در مدارس

کارشناسان تربیت بدنی مدارس، ورزش برای کودکان را ضروری و لازم می دانند. کودکان به طور طبیعی و فطری به ورزش، بازی و تحرک علاقه نشان می دهند و این بازی و تحرک، برای رشد آنها لازم به نظر می رسد. این مساله تا این حد ضروری است که وظیفه والدین و مربیان است که سعی کنند کودکان را به ورزش ها و بازی هایی هدایت کنند که فکر، روح، جسم و شخصیت آنان را ساخته و آنها را برای زندگی اجتماعی سالم و مفید آماده سازند.

زنگ ورزش مدارس، اهمیت فراوانی در ارضای نیازهای دانش آموزان دارد. برای کیفیت بخشیدن به ساعت های ورزش مدارس، بهتر است ورزش با امکانات کافی و مطلوب ارائه شود؛ ورزش را معلمان و مربیان باتجربه اداره کنند؛ اجرای ورزش با حداقل احتمال آسیب بدنی و روانی همراه باشد.

** هدف از گنجاندن ورزش در مدارس

ورزش، بهترین راه برای تحرک بخشیدن به دانش آموزان است. زنگ ورزش، زمان مطمئنی برای فراگیری بسیاری از روابط اجتماعی است. در بازی های گروهی، کودک معنای مصلحت جمع را فرا می گیرد و در حد توان برای موفقیت گروه خود می کوشد. 

ورزش باعث سلامت جسمانی و روانی، رشد تکامل و یادگیری حرکتی متناسب با آن، تربیت فردی و گروهی، پشتوانه قوی برای ورزش قهرمانی، موفقیت بیشتر در امور آموزشی، ایجاد محیط و شرایط متناسب با علاقه و ذوق نوجوانان می شود.

** تأثیر ورزش بر سلامت جسم و روح

همان گونه که روان سالم، بسیاری از نارسایی های جسمی را جبران می کند، به همان ترتیب نیز جسم سالم و نیرومند، مانع از کسالت روحی و روانی می شود و عامل پیشگیری از بیماری ها است. با داشتن تنی سالم به وسیله ورزش و بازی می توان زندگی معتدل و معقولی داشت. از دیگر مزایای ورزش، بالا رفتن حس اعتماد به نفس است. انسان پس از ورزش احساس آرامش می کند. ورزش سبب دفع سموم از بدن می شود و در قوّت بخشیدن به اراده نقش مستقیمی دارد.

دانش پزشکی نیز از ورزش به عنوان ابزاری برای بهبود جسمی و روحی بیماران بهره می برد و برای برطرف شدن بسیاری از نشانه ها و پیامدهای منفی بیماری، آنان را به ورزش تشویق می کند.

** ورزش بانوان

بانوان نیز نیازمند به ورزش هستند؛ می توان گفت که حضور زنان در جوامع ورزشی از سال 1912 میلادی به بعد بوده است. البته به تدریج شاهد آن بودیم که زنان تقریبا در تمام رشته های ورزشی همچون مردان حضور داشته اند.

زنان از نظر قدرت بدنی آنقدرها هم که تصورش می رود ضعیف نیستند. زنان به طور کلی از نظر ماهیچه ای 30 درصد نسبت به مردان ضعیفترند. اما این ضعف با تمرین های بدنسازی منسجم و استفاده از پروتئین های درست قابل جبران است. به طور کلی می توان گفت که بیشتر مردان از بیشتر زنان قویترند. یا قویترین مرد جهان از قویترین زن جهان قویتر است. اما موارد زیادی هم دیده می شود که این فرمول کلیت ندارد. به ویژه در سنین نوجوانی دختران زیادی هستند که از پسرهای همسن خود قویترند.

هیچ محدودیت سنی برای شرکت در ورزش های استقامتی وجود ندارد، حتی زنان 80 ساله هم توانایی شرکت منظم در دوهای ماراتن را دارند، اگر چه مدت زمان طی شده بیشتر خواهد بود. به طور دقیق معلوم نیست که آیا زنان سریع تر می دوند یا مردان؟ فقط می دانیم که در ازای هر دهه ی عمر، زنان توانایی سرعت بخشی در دویدن به میزان 14 متر در دقیقه را دارند. در حالی که این رقم برای مردان هفت متر در دقیقه است.

تمرینات منظم ورزشی دارای فواید مشابهی در زنان و مردان است، یعنی کاهش فشار خون، پایین آوردن تعداد ضربان قلب و افزایش ظرفیت هوازی همراه با کاهش درصد چربی بدن که تمام این موارد به پیشگیری از آترواسکلروز و بیماری های قلبی کمک می کنند.

به علاوه ورزش های توام با اعمال وزن روی بدن، سبب تقویت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان می شوند.

ورزش، همان طور که بر جسم آدمی تأثیر می گذارد، بر روح و روان او هم تأثیر دارد. یکی از نتایج مفید ورزش افزایش اعتماد به نفس، نتایج روانی ورزش، افزایش شور و نشاط ورزشکار و امید به آینده است.

منبع :