نوروز 96

چگونه نوزاد و کودک بی‌خواب خود را بخوابانیم؟

آیا شما نیز بعد از به دنیا آمدن نوزاد دچار کم‌خوابی شده‌اید چون نوزاد شما هم شب‌ها تا دیروقت بیدار است و قصد خوابیدن ندارد و شما هر کاری می‌کنید نمی‌توانید او را بخوابانید؟



چگونه نوزاد و کودک بی‌خواب خود را بخوابانیم؟

زهرا مینایی:

آیا شما نیز بعد از به دنیا آمدن نوزاد دچار کم‌خوابی شده‌اید چون نوزاد شما هم شب‌ها تا دیروقت بیدار است و قصد خوابیدن ندارد و شما هر کاری می‌کنید نمی‌توانید او را بخوابانید؟

تا‌کنون برای رفع این معضل و آرامش نوزاد و خودتان به چه راه‌حل‌هایی فکر کرده‌اید؟ دیر خوابیدن نوزاد در ماه‌های اولیه زندگی کاملا طبیعی است زیرا جنین در رحم مادر روزها خواب و شب‌ها بیدار بوده است. علت این اتفاق این است که با حرکت مادر، رحم مانند یک گهواره کودک را می‌خواباند و با خوابیدن و سکون مادر، جنین بیدار می‌شود. بنابراین بعد از تولد نوزاد، 4 تا 6‌ماه زمان لازم است تا نوزاد ساعت خواب خود را با ساعت روز و شب تنظیم کند. البته خاموش کردن لامپ‌ها در شب به کودک کمک می‌کند تا این تنظیم خواب را زودتر انجام دهد. اما اگر بعد از 6‌ماه فرزند دلبند شما هنوز ساعت 12 و یک شب شوخی‌اش می‌گیرد و با چشمان بسیار باز و سرحال، درخواست بازی با شما را دارد، باید کم‌کم به فکر تنظیم خواب او بیفتید. این راهکارها در تنظیم خواب کودک تأثیر بسیاری دارند:

نوزاد و کودک را خسته کنید: یکی از راه‌هایی که باعث خستگی زیاد کودک خصوصا در سال اول زندگی او می‌شود به حمام بردن است. اگر یک هفته تا 10 روز هر شب، قبل از خواب او را به حمام ببرید، باعث می‌شود که زودتر بخوابد و کم‌کم بدن او به این زمان عادت کند. بعد از آن می‌توانید یک شب در میان و بعد به‌صورت معمول او را حمام کنید. در کودکان نیز بردن کودک به پارک در طول روز یا انجام فعالیت‌های بدنی باعث خستگی و زودتر خوابیدن می‌شود.

نوزاد را صبح‌ها زودتر بیدار کنید: این نکته هم برای نوزادان و هم در مورد کودکان صادق است. وقتی کودکی صبح دیر از خواب بیدار شود، خواب عصر او نیز دیرتر می‌شود و طبیعتا شب نیز دیرتر می‌خوابد. بنابراین یکی از راه‌های شکستن چرخه دیرخوابیدن در نوزادان و کودکان این است که آنها را صبح‌ها زودتر بیدار کنید.

چند ساعت قبل از خواب با کودک بازی هیجانی و تحرکی نکنید: به‌عنوان والدین حتما هیجان‌های عجیب و غیرقابل کنترل در کودکان پیش از خواب را دیده‌اید. کودکان برعکس بزرگسالان قبل از خواب، خواب‌آلودگی و خستگی خود را با حرکات و فعالیت‌های هیجانی نشان می‌هند. لازم است چندساعت قبل از خواب، بازی‌های هیجانی و تحرکی منع شود و بچه به سمت فعالیت‌های آرام و بدون هیجان سوق داده شود.

فعالیت‌های مشخصی از قبیل تعویض پوشک، مسواک و لالایی قبل از خواب را هر شب تکرار کنید: نوزادان توانایی تشخیص وقت خواب را ندارند، به‌همین دلیل لازم است فعالیت‌هایی هر شب انجام شود تا کودک با انجام آنها متوجه شود که وقت خواب رسیده است. مثلا قبل از خواب کودک را تعویض کنید، اگر لازم است به او غذا و آب بدهید، به دندان‌های او مسواک بزنید، او را به محیط مخصوص خواب ببرید، برایش کتاب و لالایی بخوانید. مهم این است که این کارها هر شب تکرار شود تا نوزاد متوجه شود با انجام این فعالیت‌ها وقت خوابیدن رسیده است.

مقدمات خواب را از 2 تا 3 ساعت قبل آماده کنید: نور خانه را کم کنید، تلویزیون را خاموش کنید و سروصدا در خانه را کاهش دهید. فراهم کردن این فضا در آمادگی کودک برای خوابیدن مؤثر است.

از دادن شکلات و بستنی به کودکان در شب جدا پرهیز کنید: شکلات به‌دلیل داشتن کافئین باعث بیـــداری کودکان می‌شود. درصورت دادن شکلات یا شیرکاکائو به کودک در شب، او مقاومت بیشتری در برابر خوابیدن نشان خواهد داد. همچنین استفاده از مواد قندی به‌دلیل داشتن انرژی، به کودکان، هیجان وارد می‌کند و اجازه خوابیدن به آنها نمی‌دهد. بنابراین بهتر است از دادن شکلات و بستنی و هر چیز شیرین قبل از خواب جدا خودداری شود. با انجام این کارها کودک فرق شب و روز را می‌فهمد و متوجه می‌شود که چه زمانی وقت خواب رسیده است.

منبع :