چگونه نوزاد و کودک بی‌خواب خود را بخوابانیم؟

آیا شما نیز بعد از به دنیا آمدن نوزاد دچار کم‌خوابی شده‌اید چون نوزاد شما هم شب‌ها تا دیروقت بیدار است و قصد خوابیدن ندارد و شما هر کاری می‌کنید نمی‌توانید او را بخوابانید؟



چگونه نوزاد و کودک بی‌خواب خود را بخوابانیم؟

زهرا مینایی:

آیا شما نیز بعد از به دنیا آمدن نوزاد دچار کم‌خوابی شده‌اید چون نوزاد شما هم شب‌ها تا دیروقت بیدار است و قصد خوابیدن ندارد و شما هر کاری می‌کنید نمی‌توانید او را بخوابانید؟

تا‌كنون براي رفع اين معضل و آرامش نوزاد و خودتان به چه راه‌حل‌هايي فكر كرده‌ايد؟ دير خوابيدن نوزاد در ماه‌هاي اوليه زندگي كاملا طبيعي است زيرا جنين در رحم مادر روزها خواب و شب‌ها بيدار بوده است. علت اين اتفاق اين است كه با حركت مادر، رحم مانند يك گهواره كودك را مي‌خواباند و با خوابيدن و سكون مادر، جنين بيدار مي‌شود. بنابراين بعد از تولد نوزاد، 4 تا 6‌ماه زمان لازم است تا نوزاد ساعت خواب خود را با ساعت روز و شب تنظيم كند. البته خاموش كردن لامپ‌ها در شب به كودك كمك مي‌كند تا اين تنظيم خواب را زودتر انجام دهد. اما اگر بعد از 6‌ماه فرزند دلبند شما هنوز ساعت 12 و يك شب شوخي‌اش مي‌گيرد و با چشمان بسيار باز و سرحال، درخواست بازي با شما را دارد، بايد كم‌كم به فكر تنظيم خواب او بيفتيد. اين راهكارها در تنظيم خواب كودك تأثير بسياري دارند:

نوزاد و كودك را خسته كنيد: يكي از راه‌هايي كه باعث خستگي زياد كودك خصوصا در سال اول زندگي او مي‌شود به حمام بردن است. اگر يك هفته تا 10 روز هر شب، قبل از خواب او را به حمام ببريد، باعث مي‌شود كه زودتر بخوابد و كم‌كم بدن او به اين زمان عادت كند. بعد از آن مي‌توانيد يك شب در ميان و بعد به‌صورت معمول او را حمام كنيد. در كودكان نيز بردن كودك به پارك در طول روز يا انجام فعاليت‌هاي بدني باعث خستگي و زودتر خوابيدن مي‌شود.

نوزاد را صبح‌ها زودتر بيدار كنيد: اين نكته هم براي نوزادان و هم در مورد كودكان صادق است. وقتي كودكي صبح دير از خواب بيدار شود، خواب عصر او نيز ديرتر مي‌شود و طبيعتا شب نيز ديرتر مي‌خوابد. بنابراين يكي از راه‌هاي شكستن چرخه ديرخوابيدن در نوزادان و كودكان اين است كه آنها را صبح‌ها زودتر بيدار كنيد.

چند ساعت قبل از خواب با كودك بازي هيجاني و تحركي نكنيد: به‌عنوان والدين حتما هيجان‌هاي عجيب و غيرقابل كنترل در كودكان پيش از خواب را ديده‌ايد. كودكان برعكس بزرگسالان قبل از خواب، خواب‌آلودگي و خستگي خود را با حركات و فعاليت‌هاي هيجاني نشان مي‌هند. لازم است چندساعت قبل از خواب، بازي‌هاي هيجاني و تحركي منع شود و بچه به سمت فعاليت‌هاي آرام و بدون هيجان سوق داده شود.

فعاليت‌هاي مشخصي از قبيل تعويض پوشك، مسواك و لالايي قبل از خواب را هر شب تكرار كنيد: نوزادان توانايي تشخيص وقت خواب را ندارند، به‌همين دليل لازم است فعاليت‌هايي هر شب انجام شود تا كودك با انجام آنها متوجه شود كه وقت خواب رسيده است. مثلا قبل از خواب كودك را تعويض كنيد، اگر لازم است به او غذا و آب بدهيد، به دندان‌هاي او مسواك بزنيد، او را به محيط مخصوص خواب ببريد، برايش كتاب و لالايي بخوانيد. مهم اين است كه اين كارها هر شب تكرار شود تا نوزاد متوجه شود با انجام اين فعاليت‌ها وقت خوابيدن رسيده است.

مقدمات خواب را از 2 تا 3 ساعت قبل آماده كنيد: نور خانه را كم كنيد، تلويزيون را خاموش كنيد و سروصدا در خانه را كاهش دهيد. فراهم كردن اين فضا در آمادگي كودك براي خوابيدن مؤثر است.

از دادن شكلات و بستني به كودكان در شب جدا پرهيز كنيد: شكلات به‌دليل داشتن كافئين باعث بيـــداري كودكان مي‌شود. درصورت دادن شكلات يا شيركاكائو به كودك در شب، او مقاومت بيشتري در برابر خوابيدن نشان خواهد داد. همچنين استفاده از مواد قندي به‌دليل داشتن انرژي، به كودكان، هيجان وارد مي‌كند و اجازه خوابيدن به آنها نمي‌دهد. بنابراين بهتر است از دادن شكلات و بستني و هر چيز شيرين قبل از خواب جدا خودداري شود. با انجام اين كارها كودك فرق شب و روز را مي‌فهمد و متوجه مي‌شود كه چه زماني وقت خواب رسيده است.

منبع :