ازخواص انواع گوشت چه می‌دانید؟

اگر همین امروز سری به بازار گوشت بزنید با گوشت انواع و اقسام حیوانات و پرندگان مواجه می‌شوید. در بین تمامی این گوشت‌ها، ظاهرا گوشت گاو، گوسفند، مرغ، بلدرچین، بوقلمون و شترمرغ طرفداران بیشتری دارد.



اگر همین امروز سری به بازار گوشت بزنید با گوشت انواع و اقسام حیوانات و پرندگان مواجه می‌شوید. در بین تمامی این گوشت‌ها، ظاهرا گوشت گاو، گوسفند، مرغ، بلدرچین، بوقلمون و شترمرغ طرفداران بیشتری دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خورشید ؛ خیلی‌ها می‌گویند که گوشت بلدرچین برای افراد ضعیف یا خانم‌هایی که به‌تازگی زایمان کرده‌اند، مناسب‌تر است. بعضی‌ها معتقدند که خانم‌های باردار باید بیشتر گوشت قرمز بخورند چون آهن بیشتری دارد و کسانی که رژیم دارند بهتر است فقط سینه مرغ را انتخاب کنند، زیرا دارای کالری کمتری است. برای اینکه بیشتر با این باورهای درست و نادرست آشنا شویم، بهتراست از خواص انواع گوشت‌ها مطلع باشیم.

ارزش غذایی گوشت
میزان پروتئین انواع گوشت نسبت به پروتئین گیاهی بیشتر است، زیرا پروتئین گوشت دارای مقدار زیادی از اسیدآمینه‌های ضروری موردنیاز بدن است. همچنین مقدار زیادی از چربی حیوانی در بافت گوشت حیوانات قرار گرفته است که منبع مهم انرژی برای بدن به شمار می‌روند. گوشت یکی از منابع سرشار از انواع ویتامین‌هایB است که مقداری از این ویتامین‌ها در اثر حرارت از بین می‌روند. مواد معدنی موجود در گوشت یکی از عوامل مؤثر در ارزش غذایی گوشت هستند که به صورت ترکیبات آلی و املاح معدنی از جمله آهن، روی، سدیم، کلر، منیزیم و... نیز دیده می‌شوند. همچنین یکی از عوامل مؤثر در اهمیت غذایی گوشت، وجود املاح معدنی به‌ویژه آهن و روی در آن است.

کم‌خونی ناشی از کمبود آهن در بیشتر نقاط جهان اعم از کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه‌یافته در بین انسان‌ها دیده می‌شود. زنان به ویژه در هنگام بارداری و عادت ماهانه و کودکان بیشتر در معرض خطر کمبود آهن قرار دارند. از آنجا که اغلب، آهن به اندازه کافی در بدن ذخیره نمی‌شود، با مصرف به اندازه گوشت و فرآورده‌های آن، می‌توان از بروز عوارض کمبود آهن جلوگیری کرد. همچنین کمبود روی نیز با عوارضی از قبیل اختلال در رشد قدی و قوای جنسی، اختلال در رشد جنین، سقط جنین و کم‌اشتهایی همراه است که در بسیاری از زنان و نوجوانان قابل‌مشاهده است. روی قابلیت جذب بالایی در بدن دارد.

گوشت قرمز سرشار از چربی
گوشت قرمز شامل گوشت گاو، گوسفند و گوساله و بره بوده و سرشار از ویتامین‌های مفید برای بدن است. گوشت قرمز منبع خوبی از پروتئین و مواد معدنی به‌خصوص آهن است و با مصرف آن به خصوص گوشت گوسفند که چرب‌تر است، انرژی بیشتری به مصرف‌کننده می‌رساند، گوشت‌های قرمز به علت داشتن چربی زیاد و اسید چرب مضر در صورت مصرف زیاد با بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های مغز و اعصاب و بیماری‌های مزمن در ارتباط است.

گوشت ماهی منبع غنی از پروتئین‌ها
ماهی غنی از پروتئین فسفر، گوگرد، آهن، مس و ید است اما آهن کمتری نسبت به گوشت دارد. ماهی همچنین به دلیل دارابودن اسیدهای چرب ضروری و مفید از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و برای سلامتی بسیار مفید است. از این‌رو توصیه می‌شود که حداقل دو نوبت در هفته از این غذای مهم و مفید استفاده شود.

مصرف کلسیم خطر زوال عقل را بیشتر می‌کند