بهترین کربوهیدرات‌ها برای بیماران دیابتی

از میان مواد مغذی عمده‌ای که در غذاها وجود دارند، یعنی کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها، موادی که بیشترین تاثیر را بر روی قند خون می‌گذارد، کربوهیدرات‌ها هستند.



به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سلام دکتر، علت اصلی این تاثیر هم این است که کربوهیدرات‌ها خیلی سریع به گلوکز تبدیل می‌شوند تا برای تامین انرژی بدن مصرف شوند.

اما مشکل این‌جاست که مصرف بیش از حد کربوهیدرات‌ها یا استفاده از انواع مضر آن‌ها، می‌تواند منجر به افزایش قند خون شود و به همین خاطر است که کنترل میزان کربوهیدراتی که مصرف می‌کنید، اهمیت زیادی دارد. توصیه انجمن دیابت آمریکا (ADA) این است که روزانه در هر وعده غذایی، ۴۵ تا ۶۰ گرم کربوهیدرات بخورید، اما باید بدانید که میزان کربوهیدرات مصرفی شما خیلی بستگی به این دارد که چطور بیماری دیابت را مدیریت کنید.

اگر کربوهیدرات‌های سالم و پیچیده مثل میوه‌های کامل، سبزیجات، غلات سبوس‌دار، لوبیا و عدس بخورید، مطمئنا نتیجه بهتری خواهید گرفت. چون همه آن‌ها حاوی فیبر هستند و کم‌تر فرآوری شده‌اند، و در نتیجه تاثیر خیلی کم‌تری بر روی سطح قند خون می‌گذارند.

به یاد داشته باشید که باید از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مثل نوشابه‌ها، آب‌نبات‌ها، ماکارونی با آرد تصفیه‌شده، برنج و نان سفید و غذاهای فرآوری‌شده دیگر پرهیز کنید، چون می‌توانند قند خون را سریعا بالا ببرند. بهترین راه برای این‌که ببینید کربوهیدرات‌ها تا چه حد بر روی قند خون‌تان تاثیر می‌گذارند، این است که قبل و بعد از وعده‌های غذایی، سطح قند خون‌تان را اندازه‌گیری کنید.


منبع :