نوروز 96

۵ دانه پرخاصیت خوراکی را بشناسید

این ۵ دانه از جمله دانه‌های پرخاصیت هستند و برای استفاده بهتر از خواصشان می‌توان آن‌ها را به سالاد و انواع غذاها اضافه کرد.



تخمه‌های کدو حلوایی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، اگر شما نیز تا به حال تخمه‌های کدو حلوایی را از درون آن بیرون آورده و تفت داده‌اید بدانید که میان وعده‌ای سالم و عالی تهیه کرده‌اید. تخمه‌‌های کدو حلوایی سرشار از منیزیم بوده که ماده معدنی مهمی است و باعث سلامت هرچه بیشتر قلب شده و سطح انرژی را در بدن بالا برده و عضلات را نیز تقویت می‌کند. این دانه‌های پرخاصیت را در طول سال به سوپ یا سالاد و انواع غذاها اضافه کرده و از خاصیت آن‌ها بهره ببرید.

دانه‌های انار

دانه‌های انار دانه‌های جواهر مانندی هستند که درون میوه جای دارند. این دانه‌ها، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ C می‌باشند.

یک پیمانه پر از دانه‌های انار دارای تقریبا 150 کالری می‌باشد و از این جهت یک میان وعده خوب و سبک به شمار می‌آید. از این دانه‌های رنگی می‌توان در تهیه انواع سالادها و از آب آن‌ها در تهیه غذاهای مختلف استفاده کرد.

دانه‌های کتان

سابقه انسان‌ها به استفاده از دانه‌های کتان که جزو دانه‌های سالم به شمار می‌روند به حدود 9000 سال قبل از میلاد باز می‌گردد.

اگر به اندازه کافی ماهی نمی‌خورید دانه کتان را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا بتوانید به راحتی اسیدهای چرب امگا 3 را از آن‌ها بگیرید و از این طریق به سلامت قلب خود کمک کنید. دانه‌های کتان سرشار از فیبر نیز هستند.اگر این دانه‌ها را به صورت پودر درآورده و درون غذایتان بریزید ممکن است در پایین آوردن فشارخون موثر باشد. دانه‌های کتان دارای طعم آجیلی مانند و خوبی هستند. یک اسکوپ از این دانه‌ها را به خمیر پنکیک و یا سالادتان اضافه کنید.

تخمه های آفتابگردان

این تخمه‌ها سالم بوده و طعم خوبی دارند. یک اونس از این دانه‌ها حدود نیمی از نیاز روزانه بدن به ویتامین E را برطرف می‌کند

تخمه‌های آفتابگردان سرشار از چربی‌های سالم است و می‌توانید مقداری از آن را برای طعم بهتر و نیز مغذی‌تر، روزانه به سالاد و یا انواع غذاهای گیاهی خود اضافه کرده و میل کنید. این دانه‌های سالم را به اسموتی که برای صبحانه تهیه می‌کنید اضافه کرده و از طعم خوب و نیز خواص فراوان آن بهره ببرید.

دانه‌های کنجد

بهتر است بدانید دانه‌های ریز و سفید روی ساندویچ همبرگر شما فقط برای تزیین نیستند. این دانه‌های کنجد از پراستفاده‌ترین مواد غذایی محسوب می‌شوند. اگر از این دانه‌‌ها در تهیه سس سالاد استفاده کنید اتنخاب هوشمندانه‌ای کرده‌اید چرا که دارای مقادیر فراوانی اسیدهای چرب هستند که ممکن است نوع بد کلسترول را کاهش دهند.

دانه‌ها کامل کنجد دارای فیبر و پروتئین هستند. اضافه کردن این دانه‌ها به غذا به خصوص غذاهای سرخ کرده، باعث تردی و طعم خوب آن‌ها می‌شود.


منبع :