7 دلیل خوب برای انتخاب رژیم غذایی گیاهی

تعریف استاندارد از رژیم غذایی گیاهی مبتنی بر مصرف متوسط ماهی و گوشت‌های بدون چربی و انتخاب بیشتر میوه‌ها و سبزیجات برای دفع بیماری‌های مزمن است.



به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت،انجمن قلب ایالات متحده اقدام به تهیه فهرستی از مزایای یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان ارائه کرده است:

پیشگیری از دیابت: تقریبا 385 میلیون نفر در دنیا با دیابت زندگی می کنند که تخمین زده می شود این تعداد تا سال 2035 به 600 میلیون نفر برسد. دیابت نوع دو از طریق رژیم غذایی گیاهی کاملا قابل پیشگیری است.

کنترل فشار خون:تحقیقات محققان دانشگاه هاروارد نشان می دهد یک رژیم غذایی مملو از میوه ها و سبزیجات راه خوبی برای کاهش و کنترل فشار خون است. این در حالی است که یک نفر از هر سه نفر آمریکایی دارای فشار خون بالا است، بیماری خاموشی که فرد را در معرض حمله قلبی و سکته مغزی؛ دو علت عمده مرگ و میر قرار می دهد.

سلامت قلب: محققان دانشگاه هاروارد اعلام کرده اند که مصرف مقادیر بیشتر میوه و سبزیجات شانس خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را 30 درصد کاهش می دهد.

کاهش وزن: تعداد زیادی از پژوهش ها حاکی از آن است که گیاه خواران تمایل کمتری به دریافت کالری بیشتر دارند و وزن و شاخص توده بدنی شان پایین تر از غیر گیاه خواران است. رژیم غذایی گیاهی البته صرفا استفاده مطلق از گیاهان نیست بلکه مقدار زیادی از میوه ها و سبزیجات، غلات سبوس دار و میزان های متوسط گوشت های بدون چربی را شامل می شود.

سلامت چشم: ویتامین آ موجود در برخی سبزیجات مانند هویج منجر به کاهش خطر ابتلا به شب کوری می گردد ضمن این که لوتئین و زیگزانتین موجود در اسفناج، کلم پیچ، ذرت، کدو، کیوی و انگور برای جلوگیری از ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مفید است.

مراقبت از پوست: کاهش مصرف محصولات حیوانی منجر به حفظ پوست سالم می شود. ضمنا لیکوپن موجود در گوجه فرنگی از آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید پیشگیری می کند. ویتامین ث موجود در سیب زمینی نیز باعث صاف شدن پوست و جلوگیری از چین و چروک آن می گردد.

جلوگیری از یبوست: فیبر موجود در گیاهان منجر به هضم فوری تر غذا و جلوگیری از یبوست می گردد. به علاوه فیبر حفظ قند خون و کاهش کلسترول را نیز به همراه دارد.


منبع :