خواب نوشین بامداد رحیل، بازدارد پیاده را ز سبیل

در پاسخ به این سؤال، تنها اشاره به یک ضرب‌المثل کفایت می‌کند: خواب نوشین بامداد رحیل/ بازدارد پیاده را ز سبیل



با توجه به این‌که فضای آموزشی در سال‌های اخیر بیش از پیش رقابتی شده است، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اولیای دانش‌آموزان به‌ویژه دانش‌آموزان مقاطع متوسطه این است که فرزندشان چگونه می‌تواند در این رقابت پیروز شود و برای موفقیت در مسیر تحصیل و پیشرفت دانش‌آموز از چه مسیرهایی می‌توانند استفاده کنند. معمولاً نخستین راهکار اولیا، ثبت نام کردن دانش‌آموز در کلاس‌های تقویتی و مراکز آموزشی است. کانون فرهنگی آموزش (قلم‌چی) یکی از مراکز آموزشی است که به سبب آمار بالای داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون‌ها در میان دیگر مراکز از مقبولیت و محبوبیت بیش‌تری برخوردار است. یکی از نخستین سؤالاتی که ذهن اولیا را درگیر کرده و تصمیم‌گیری را برای آن‌ها دشوار می‌کند، آن است که بهتر است از کدام مقطع تحصیلی فرزندشان را در کانون ثبت نام کنند.

در پاسخ به این سؤال، تنها اشاره به یک ضرب‌المثل کفایت می‌کند: خواب نوشین بامداد رحیل/ بازدارد پیاده را ز سبیل

تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل؛ اما مقصود ما در این مقاله، توضیح ضرورت ورود دانش آموزان از مقطع پایه به کانون است که در زیر این مسئله را تبیین خواهیم داد؟

1.رتبه‌های برتر کنکور از چه سالی به کانون آمدند؟ بر اساس آمار موجود، بیش از 80 درصد از دانش‌آموزان کانونی که در کنکور سراسری رتبه‌ی ‌زیر هزار کسب می‌کنند، بیش از دو سال، کانونی بوده‌اند.

2.تأثیر 25 درصدی سوابق سال سوم: دانش‌آموزان مقطع سوم دبیرستان در پایان سال، امتحانات نهایی خواهند داشت و سوابق تحصیلی موجود دیپلم (سال سوم آموزش متوسطه) به میزان حداکثر ۲۵ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تأثیر مثبت در نمره‌ی ‌کل نهایی آنان در کنکور، لحاظ می‌شود. پس یادگیری دقیق روش‌های مطالعه و برنامه‌ریزی صحیح نقش پررنگی پیدا می‌کند و یکی از اهداف اصلی کانون نیز آموزش روش‌های مطالعه به دانش‌آموز، ابتدا در گونه‌ی آموزشی- برنامه‌ای بودن آزمون‌ها و در مرتبه‌ی بعد، توسط نظارت دقیق پشتیبانان کانون، اجرا می‌شود.

3.با یک تیر دو نشان بزنید: شرکت دانش‌آموزان مقطع سوم در آزمون‌های کانون مصداق بارز با یک تیر دو نشان زدن است. هم روش‌های مطالعه و برنامه‌ریزی خود را برای امتحانات نهایی تصحیح می‌کنند و هم به آمادگی کامل برای شرکت در کنکور سراسری می‌رسند.

4.فرصت برای رفع نواقص: دانش‌آموزانی که از مقطع سوم متوسطه در آزمون‌های کانون شرکت می‌کنند، فرصت بیش‌تری برای شناسایی نقاط قوت و چالشی خود دارند، شناخت بیش‌تری از وضعیت تحصیلی خود پیدا می‌کنند و با هدف‌گذاری‌های بلندمدت به نقاط قوت خود اوج بخشیده و نقاط چالشی را برطرف می‌کنند که اگر این اقدام از مقطع دهم آغاز شود، کار بسیار سنجیده‌تر و کارشناسی‌شده‌تر پیش می‌رود.

5.«آن‌گاه که خود را همان گونه که هستم شناختم، تغییر آغاز شد»: اطمینان داشته باشید که اگر دانش‌آموزی بخواهد به طور منظم آزمون‌های کانون را در منزل از خود بگیرد و مایل به شرکت در جلسات مشاوره‌ی کارنامه نباشد، عملکرد بسیار ضعیف‌تری نسبت به دانش‌آموزان کانونی خواهد داشت؛ زیرا این اقدام مانند بیماری است که به پزشک مراجعه می‌کند اما نه داروهای سفارش‌شده را خریداری می‌کند و نه دارویی مصرف می‌کند. جالب است بدانید در کانون، کار اصلی دانش‌آموز، پس از آزمون‌ها آغاز می‌شود؛ به نحوی که یادگیری‌های ناقص، فراموش‌شده‌ها، تست‌های مهم، مباحث تست‌خیز کتاب و... را در جلسه‌ی آزمون، شناسایی کرده و پاسخ درستی به عملکرد تحصیلی خود می‌دهد و وضعیت درسی خود را با شناخت خود بهبود می‌بخشد.