کندنویسی دانش‌آموزان دبستانی

در نوشتار دانش‌آموزان مقطع دبستان، مشکلات فراوانی مانند کندنویسی، کج‌نویسی، پرفشارنویسی، راست‌نویسی بیش از حد و موارد بسیار دیگری وجود دارد که درمجموع به این مشکلات بدنویسی می‌گویند.

در نوشتار دانش‌آموزان مقطع دبستان، مشکلات فراوانی مانند کندنویسی، کج‌نویسی، پرفشارنویسی، راست‌نویسی بیش از حد و موارد بسیار دیگری وجود دارد که درمجموع به این مشکلات بدنویسی می‌گویند. یکی از اصلی‌ترین مشکلات بدنویسی، کندنویسی است.

کندنویسی سبب بروز مشکلات فراوانی مخصوصاً در درس املا می‌شود.

دلایل مختلفی برای کندنویسی وجود دارد:

  • عدم هماهنگی چشم و دست

  • فشار زیاد قلم روی کاغذ

  • عدم صحیح در دست گرفتن قلم

  • ضعیف بودن عضلات انگشتان و دست

  • ملال‌آور بودن نوشتن به دلیل ضعف یا عدم داشتن انگیزه

کندنویسی هم‌چنین موجب ضعف دانش‌آموز در درس املا می‌شود. این مشکل او را در انجام تکالیف نیز ناتوان کرده و از جهتی اگر در سنین پایین درمان نشود در سنین بزرگ‌سالی باعث به وجود آمدن مشکلات ثانویه می‌شود.

در بسیاری از موارد مشاهده شده است که والدین با پرخاش و اعتراض به دانش‌آموزان و آموزگار او، موجب تشدید این مشکل شده‌اند.

درمان کندنویسی:

  • هر گونه ترس و اضطراب را از دانش‌آموز خود دور کنید.

  • هرگز ترغیب و تشویق دانش‌آموز را به خوش‌نویسی از یاد نبرید.

  • تکالیف مدرسه باید برای دانش‌آموز شیرین و جذاب باشد.

  • از مدادها و خودکارهای خیلی بلند و خیلی کوتاه به هیچ وجه استفاده نشود.

  • از میز تحریر مناسب استفاده شود.

  • از کاغذ و برگه‌های سفید و مرغوب استفاده شود (نباید کاهی، روغنی یا موج‌دار باشد).

  • برای تقویت عمل انبساط و انقباض ماهیچه‌های انگشتان، دانه‌های کوچک (مثل دانه‌های تسبیح) را روی زمین ریخته و از او بخواهید آن‌ها را با سر انگشت‌های شصت و اشاره و میانه جمع کند.

  • هوانویسی (نوشتن با قلم روی هوا و فضای اطراف): این روش در تندنویسی، کمک قابل توجهی به دانش‌آموزان می‌کند؛ زیرا در تسریع حرکات عضلات دست، بازو و ساعد و هماهنگی مغز با چشم و دست تأثیر بسیاری دارد.

  • سینه‌خیز رفتن: روزی کم‌تر از ده دقیقه سینه‌خیز برود. این عمل در هماهنگی اعضای بدن بسیار مؤثر است.

  • هر روز قبل از نوشتن تکالیف، چند دقیقه انگشتان را باز و بسته کند.

  • به تجربه ثابت شده است که انجام بازی‌های محلی که با حرکات سریع و زیاد همراه است در تندنویسی دانش‌آموزان بسیار مؤثر است.

  • برای تکالیف دانش‌آموزان سعی شود از حروفی که دانش‌آموزان در نوشتن آن مشکل دارند، استفاده شود. مثلاً کلماتی را از درس پیدا کرده که حروف هم‌صدا مانند (ذ، ز، ض، ظ) داشته باشند یا کلماتی باشند که به صورتی که خوانده می‌شوند، نوشته نمی‌شوند؛ مانند خواب.

  • دانش‌آموز در منزل با کمک خانواده مطالبی را که در نوشتن مشکل دارد مطالعه کند و برای کلمات مهم هم‌خانواده پیدا کند. مثلاً برای کلمه‌ی «حمید» کلمات «محمد، احمد، حامد» را می‌تواند بنویسد؛ زیرا این کلمات سه حرف مشترک دارند.

  • معمولاً دانش‌آموزانی که این مشکل را دارند، قلم را با فشار زیاد در دست می‌گیرند، تا حدی که دست آن‌ها عرق می‌کند. دانش‌آموزانی که قلم را با فشار زیاد در دست می‌گیرند، دچار ترس، استرس و دلهره هستند. بهتر است معلمان و اولیا میزان فشار به قلم را کنترل کرده و بیش‌تر در مورد مسائل روحی و روانی با دانش‌آموز کار کرده و ترس و استرس را از او دور کنند.

  • این نکته را در نظر داشته باشید که تنبیه در درمان مشکلات، نه‌تنها نقش مثبتی ایفا نمی‌کند، بلکه به تشدید آن مشکل، منجر می‌شود.

پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

در بین قبولی هایم کدام رشته را انتخاب کنم ؟
تغییر رشته دادن در یک دانشگاه چه ضوابطی دارد؟

باسخ به سوالات شما در زمینه تکمیل ظرفیت ، انتخاب نوع دانشگاه (سراسری ، آزاد ، پردیس ، غیرانتفاعی ) ، انتقالی و مهمان ، رزرو دانشگاه ، کارنامه سبز و ....

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون کد
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب