هفت روش برای تقویت اعتمادبه‌نفس

یک جمله‌ی قدرت‌بخش انتخاب کنید و آن را در تمام روز مدام تکرار کنید.

خودانتقادی هر چند وقت یک‌بار بد نیست اما اگر همیشه نسبت به خودتان احساس بدی دارید باید روی اعتمادبه‌نفس خود کمی کار کرده و آن را تقویت کنید. می‌خواهم چند راه برای تقویت همیشگی مثبت‌اندیشی به شما یاد بدهم.

1- با یک ذکر شروع کنید

یک جمله‌ی قدرت‌بخش انتخاب کنید و آن را در تمام روز مدام تکرار کنید. این جمله می‌تواند یک جمله‌ی خیلی ساده باشد. مثلاً «امسال سال من است» یا هر جمله‌ای که به نظر خودتان اثربخشی زیادی دارد. این جمله را چاپ کنید و روی میز یا داخل کیفتان قرار دهید تا همیشه جلو چشم باشد و تکرارش کنید.
2- همیشه یک ربع زودتر بیدار شوید

شاید به‌سختی بتوانید با وجود این‌که دیر از خواب بیدار شده‌اید مرتب و اتوکشیده سر کار یا درس ظاهر شوید. اگر می‌خواهید از تقلا کردن‌های اول صبح کم کنید مقدار کمی از خوابتان را قربانی این هدف کنید تا بتوانید لباسی که دوست دارید بپوشید و قبل از بیرون رفتن یک نفس عمیق بکشید.

3- ژست‌های قدرت‌نما تمرین کنید

روان‌شناس‌های اجتماعی یک روش اثربخش برای تقویت اعتمادبه‌نفس پیشنهاد کرده‌اند. دست‌ها را روی کمر قرار دهید. این ژست به شما احساس قدرت می‌دهد و از نظر علمی ثابت شده است که باعث می‌شود احساس قدرت کنید و سطح کورتیزول را کاهش می‌دهد. (حتی زمانی که این ژست را تنها جلو آینه تمرین می‌کنید).

4- از شبکه‌های اجتماعی فاصله بگیرید

ایست! اضطراب و تشویشی که شبکه‌های اجتماعی در شما ایجاد می‌کند منجر به افسردگی می‌شود. اگر به پست‌هایی که هم‌کلاسی‌تان در مورد سفرش به توسکانی گذاشته حسادت می‌کنید یک هفته یا بیش‌تر از شبکه‌های اجتماعی فاصله بگیرید. این مقایسه کردن‌ها بی‌دلیل هستند؛ چون زندگی خود شما هم به اندازه‌ی کافی خوب است.

5- لباس‌های‌تان را اتو بزنید

اتو، بخار یا خشک‌کن همه‌ی این‌ها عالی هستند. شاید این کار به نظرتان خیلی کوچک به نظر برسد اما بهتر است با نپوشیدن لباس‌های چروکیده به بهترین شکل در جامعه ظاهر شوید تا خود واقعی و عالی خودتان را نشان دهید.

6- افکار منفی را خفه کنید

خفه کردن جریان بی‌انتهای افکار متزلزلی که در ذهن جاری هستند خیلی ساده‌تر از آن است که فکرش را بکنید. یوگا و مدیتیشن بهترین راه برای مثبت بودن است و کمک می‌کند مکالمه‌های درونی منفی را خفه کنید.

7- هر روز با پنج نفر از دوستانتان همراهی کنید

دیگر وقت این را ندارید که در مورد خودتان منفی‌گرایی کنید؛ چون آن‌قدر با کارهایی مثل خوشحال کردن مادر، جشن گرفتن موفقیت شغلی دوست یا کارهایی از این قبیل سر خودتان را شلوغ کرده‌اید که فرصتی برای منفی‌گرایی نمانده است. مثبت‌گرایی شما باعث می‌شود دوستانتان هم حس خوبی در کنار شما داشته باشند.