کشف تولد "خورشیدهای جوان" از پس ابرهای فروپاشیده

محققان رصدخانه سوفیای ناسا توانسته‌اند یک رویداد بسیار جالب را کشف کنند که در آن بخش‌هایی از شش ابر میان ستاره‌ای متلاشی شده به ستارگان جوانی تبدیل شده‌اند که از خورشید بزرگتر خواهند بود.

کشف تولد "خورشیدهای جوان" از پس ابرهای فروپاشیده

به گزارش ایسنا و به نقل از زی‌نیوز؛ به گفته ناسا، زمانی که یک ابر گازی در خود فرومی‌ریزد، گرانش ابر باعث انقباض آن شده که در نتیجه اصطکاک گرما ایجاد می‌شود. گرمای ناشی از انقباض در نهایت باعث فعال شدن واکنش‌های همجوشی هیدروژن در هسته و تولد ستاره می‌شود.

این یافته‌ها باعث هیجان بسیار زیاد ستاره‌شناسان شده زیرا رصدهای مستقیم پیشین از سیر فروپاشی بسیار محدود بوده‌اند.

به گفته ناسا، رصدهای تازه سوفیا به دانشمندان اجازه داده تا مدل‌های نظری در مورد چگونگی تبدیل ابرهای متلاشی شده به ستارگان جوان و سرعت فروپاشی آن‌ها را تائید کنند.

دانشمندان با استفاده از رصدخانه سوفیا به بررسی این مرحله از تکامل در 9 ستاره اولیه موسوم به پیش‌ستاره پرداختند و حرکت ماده درون آن‌ها را اندازه‌گیری کردند. آن‌ها دریافت که شش مورد از این پیش‌ستاره‌ها به طور فعالی در حال فروپاشی بودند.

نتایج این تحقیق در مجله Astronomy and Astrophysics منتشر شده است.