زمان‌بندی خواب در ابتدای راه (1)

وقتی به‌تازگی از تابستان خداحافظی کرده باشیم و پا به میدان پاییز و آغاز سال تحصیلی گذاشته باشیم باید خودمان را برای اعمال چند تغییر خاص در برنامه‌ی کاری آماده کنیم.



وقتی به‌تازگی از تابستان خداحافظی کرده باشیم و پا به میدان پاییز و آغاز سال تحصیلی گذاشته باشیم باید خودمان را برای اعمال چند تغییر خاص در برنامه‌ی کاری آماده کنیم. ماه مهر، ماه گذار برای ورود به سال تحصیلی موفق است. این تغییر فصل برای دانش‌آموزان سخت‌کوش مقدمه‌ی تغییرات هوشمندانه‌ای است که برای موفقیت در پایان سال نیاز فراوانی به آن‌ها داریم.

یکی دیگر از ویژگی‌های فصلی که پشت سر گذاشتیم ثابت نبودن زمان خواب و طول مدت آن بود. روزهای طولانی تابستان فرصت استراحت طولانی سه‌ماهه را در اختیارتان گذاشته بود و حالا با فرا رسیدن سال تحصیلی و نظم خاصی که در این فصل باید به برنامه‌ریزی‌تان ببخشید، ساعت خواب باید یک تغییر اصولی را به خود ببیند.

ساعت خواب، یک برهه‌ی زمانی روزمره‌ی ساده نیست. همان گونه که در برنامه‌ریزی درسی هم نباید آن را به صورت یک فعالیت چندساعته‌ی ساده ببینیم. نوع برنامه‌ریزی برای زمان‌بندی خواب باید هدفمند و ثابت باشد. خواب و استراحتِ استاندارد تأثیر ویژه‌ای بر کیفیت یادگیری دارد.

ساعت خواب مناسب برای حفظ سلامت و آمادگی ذهنی بین هفت الی هشت ساعت در شبانه‌روز است. با توجه به اهمیت کم‌نظیری که این پارامتر در برنامه‌ی شما دارد برای رسیدن به میزان ایده‌ال آن- کم کردن از ساعت خواب تابستانی- این بار این تغییر باید با ریتم سریع‌تری انجام شود.

اگر بخواهیم ساعت خواب بالا را حفظ کرده و در کنار آن مدت‌زمان مطالعه را نیز افزایش دهیم باید تعداد ساعت‌های شبانه‌روز را نیز افزایش دهیم! بدیهی است که راهکار دست‌یابی به این تغییر مهم رعایت تعادل در زمان استراحت و مطالعه است.