نوروز 96

لزوم راه‌اندازی اماکن ورزشی ویژه سالمندان

دکترای فیزیولوژی ورزشی گفت: دولت باید مکان‌های ویژه‌ای برای ورزش و سلامتی افراد سالمند در نظر بگیرد.



دکتر سیدرضا عطارزاده حسینی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به روز جهانی سالمندان و لزوم و اهمیت ورزش در زندگی سالمندان اظهار کرد: دوره سالمندی همانند دوره کودکی یکی از مراحل زندگی است، با این تفاوت که دوره کودکی و جوانی سرشار از انرژی و تلاش است ولی سالمندان روز به روز با کاهش قدرت رو به رو خواهند شد.

وی اضافه کرد: باید این موضوع را قبول کرد که جمعیت سالمندان در کشورمان رو به افزایش است و همین موضوع باعث می‌شود که این قشر در کشور ایران از اهمیت خاصی برخوردار باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید بر نقش پررنگ سالمندان در جامعه گفت: سالمندان در زندگی با چالش و سختی‌های زیادی روبه رو شده‌اند، دولت مردان باید تسهیلات ویژه‌ای را در اختیار سالمندان قرار دهند، زیرا احترام به سالمندان از اهمیت خاصی برخوردار است و یکی از این زمینه‌ها بحث وزرش و سلامتی است.

عطارزاده تصریح کرد: متخصصان زیادی در حوزه ورزش و سلامت داریم که می‌توانند برای این سالمندان برنامه‌های ورزشی متنوعی در نظر بگیرند، قطعا با توجه به بالا رفتن سن، قدرت و توان افراد سالمند کاهش پیدا می‌کند و باید بهترین تصمیم را اتخاذ کرد.

وی تصریح کرد: باید فضای سالم را برای سالمندان در نظر بگیریم تا بدون محدودیت در محیطی سالم و در مکان مناسب ورزش‌های خود را دنبال کنند، قطعا اگر بتوانیم الگو سازی خوبی داشته باشیم، سالمندان می‌توانند با انگیزه بالا و بدون هیچ مشکلی فعالیت روزمره خود را انجام دهند.

عطارزاده عنوان کرد: دولتمردان باید توجه ویژه‌ای را به افراد سالمند جامعه داشته باشند، پیشنهاد می‌کنم شهر پارکی را برای سالمندان در نظر بگیرند تا بدون محدودیت ورزش‌های خود را انجام دهند.

وی درخصوص برنامه‌های ورزشی که می‌توان برای سالمندان در نظر گرفت، خاطرنشان کرد: بهترین و مطلوب‌ترین زمان استفاده از ورزش برای سالمندان 20 تا 30 دقیقه در روز است. برنامه‌های تمرینی نیز باید متناسب با توانایی‌های سالمندان باشد و قطعا بهترین ورزش برای افراد سالمند، پیاده روی است.

دکترای فیزیولوژی ورزشی با بیان اینکه تداوم پیاده روی در افراد سالمند باعث تقویت قدرت کلی اعضاء بدن می‌شود، گفت: قطعا اگر سالمندان بتوانند پیاده روی را هر روز به مدت 20 دقیقه انجام دهند این عمل به افزایش تعادل و همچنین تقویت مفاصل بدن کمک بزرگی می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین اگر سالمندان بتوانند سرعت راه رفتن خود را به تدریج افزایش دهند، به طوری که فشاری را متحمل نشوند، عملکرد بهتری درپی خواهد داشت. باتوجه به اینکه افراد سالمند در شرایط خاصی به سر می‌بردند، بهتر است که فعالیت‌های ورزشی خود را به صورت گروهی انجام دهند. قطعا اگر سالمندان بتوانند در محیط‌های ورزشی در کنار هم قرار بگیرند شرایط و مشکلات کمتری را خواهند داشت و با روحیه بهتری می‌توانند به فعالیت‌های ورزشی بپردازند.

عطارزاده خاطرنشان کرد: اگر برنامه‌های تمرینی سالمندان براساس نیازهای روزمره باشد می‌تواند برای سالمندان تاثیرگذار باشد و با روحیه خوبی زندگی خود را دنبال کنند.

عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید بر این موضوع که باید توجه زیادی برروی مسائل فیزیکی سالمندان داشته باشیم، گفت: با توجه به اینکه سالمندان در دوره سالمندی دچار افت قدرت می‌شوند، به همین دلیل نباید فشار زیادی را تحمل کنند، اگر بتوانند ورزش‌های هوازی، تعادلی و استقامتی را در برنامه خود داشته باشند می‌توانند زندگی سالمی داشته باشند و به خوبی تعادل خود را حفظ کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ورزش‌های تاثیرگذار و موثر که می‌تواند به سالمندان و افراد مسن کمک کند، فعالیت ورزشی در آب است، قطعا آب درمانی باعث بهبود جریان خون، ایجاد مقاومت در بدن و تقویت عضلات می‌شود.

دکترای فیزیولوژی ورزشی خاطرنشان کرد: دوچرخه ثابت یکی دیگر از ورزش‌های موثر برای سالمندان به حساب می‌آید، زیرا هیچ فشاری به وزن سالمند وارد نمی‌شود و می‌توانند بدون هیچ مشکلی پویایی خود را داشته باشند.

عطارزاده عنوان کرد: سالمندان باید این موضوع را درک کنند که اگر برای ورزش زمان کافی را اختصاص ندهند، باید آن زمان را صرف بیماری‌های مختلف کنند، که این موضوع به هیچ وجه برای سالمندان خوب نخواهد بود.

منبع :

معادلات مثلثاتی از حسابان
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( سوم ریاضی)
دبیر : ایمان نخستین